Bilar, bilar. Nu är det dags att byta...

Ariane

Trådstartare
...men till vad?
Gärna Suv, jag gillar när man sitter lite högre, men inget måste.
Fyrhjulsdrift är ett +.
Det kommer behövas plats för två bakåtvända bilbarnstolar i 1½-2 år. (Först babyskydd men den hinner byta till bakåtvänd innan den större är tillräckligt gammal för framåtvänd) . Vi vuxna är 175-185 cm. Inte jättekorta men inte superlånga heller.
Bra att dra med!
Plats i bagageutrymmet för barnvagn/hundbur.
Automat vore behagligt men är absolut inte måste.
Diesel.

Jag har sneglat på xc60, subaru forrester och mitsubishi outlander.
Jag gillar volvo och har alltid gjort, frågan är om en xc60 blir för liten under de år som man har bakåtvända stolar?

Jag har en subaru forrester sen ett knappt år. Den känns fullständigt trygg i alla lägen och jag trivs fantastiskt bra med den.

Jag har en outlander -14 diesel automat. Grym bil! Är jättenöjd. Har plats för hundbur och har isofixfästen bak.
Går billigt, ca 0,65-0,7l milen.

Jag tänker direkt på Honda CR-V, men frågan är om bagaget rymmer både hundbur och barnvagn..? Annars en otroligt bekväm bil både att köra, åka och dra häst med! Får dra hyfsat på B-kort, runt 2000 på utökat och drar ca 0,6 l/milen.

...men till vad?
Gärna Suv, jag gillar när man sitter lite högre, men inget måste.
Fyrhjulsdrift är ett +.
Det kommer behövas plats för två bakåtvända bilbarnstolar i 1½-2 år. (Först babyskydd men den hinner byta till bakåtvänd innan den större är tillräckligt gammal för framåtvänd) . Vi vuxna är 175-185 cm. Inte jättekorta men inte superlånga heller.
Bra att dra med!
Plats i bagageutrymmet för barnvagn/hundbur.
Automat vore behagligt men är absolut inte måste.
Diesel.

Jag har sneglat på xc60, subaru forrester och mitsubishi outlander.
Jag gillar volvo och har alltid gjort, frågan är om en xc60 blir för liten under de år som man har bakåtvända stolar?
Både Subarun och Volvon är för små för era behov skulle jag säga om man vill kunna sitta normalt fram som vuxen. Dessutom för små i bagageutrymmet.

Skulle tro att en vanlig kombimodell av större variant, typ V90 (borde gå att få med 4WD tänker jag) blir lättare med de kraven. Eller stor suv typ Audi Q7 (femman är för liten, man sitter i en sardinburk framför barnstolen) eller XC90, BMW X5 (kanske?). Suvarna generellt har så litet bagageutrymme numer tycker jag. Gamla Forrestern var fantastisk men hade däremot fallit på utrymmet i kupén.

Har själv samma dilemma och avskyr tanken på att gå från crossover suv till kombi, men lär hamna där. Funderar själv på BMW 520 xdrive.

Vet inget om bilstolar (inga barn ;) ) men vår Honda CR-V från 2006 är väldigt rymlig överallt (baksäte, bagageutrymme). Får dra 1500 kg på b-körkort.

Röstar faktiskt också för Subaru Forester! De är stora och rymliga på alla ledder, får dessutom dra mycket på B-kort.
Räcker ingenstans. Inte ens en "normalstor" (irländsk Setters) hundbur går in utan en del stök, eftersom de "rundat av" bagagen så mkt i överkant så att den blir för låg längst ut.

Honda CR-V kan jag svära på blir för liten också, tycärr. Är jättesvårt att hitta tillräckligt stort både i kupé och bagage. :(

Både Subarun och Volvon är för små för era behov skulle jag säga om man vill kunna sitta normalt fram som vuxen. Dessutom för små i bagageutrymmet.

Skulle tro att en vanlig kombimodell av större variant, typ V90 (borde gå att få med 4WD tänker jag) blir lättare med de kraven. Eller stor suv typ Audi Q7 (femman är för liten, man sitter i en sardinburk framför barnstolen) eller XC90, BMW X5 (kanske?). Suvarna generellt har så litet bagageutrymme numer tycker jag. Gamla Forrestern var fantastisk men hade däremot fallit på utrymmet i kupén.

Har själv samma dilemma och avskyr tanken på att gå från crossover suv till kombi, men lär hamna där. Funderar själv på BMW 520 xdrive.

Det var som jag misstänkte :(

XC90 är en fin bil men av de få jag känner som har ägt/äger en så verkar alla ha fått måndagsexemplar och då blir jag lite tveksam.

Jag som hoppades på att komma bort från kombi-träsket. Har en "vanlig" V70 nu och det finns inte en chans att jag kan köra med en bakåtvänd stol bakom förarsätet och det är inte så överdrivet mycket plats kvar i framsätet (passagerarsidan) heller när den lille har sin, förvisso ganska otympliga, bakåtvända stol. (Om man tänker tanken att man skulle ha ett barn fram och ett barn bak).

Kastar in Kia Sorento som en liten joker. De nyare årsmodellerna är himla trevliga, och stora. Googla på typ "Sorento familjebil" och du kommer hitta en hel del tester där de satt in barnstolar överallt och packat både en och två barnvagnar.

Det var som jag misstänkte :(

XC90 är en fin bil men av de få jag känner som har ägt/äger en så verkar alla ha fått måndagsexemplar och då blir jag lite tveksam.

Jag som hoppades på att komma bort från kombi-träsket. Har en "vanlig" V70 nu och det finns inte en chans att jag kan köra med en bakåtvänd stol bakom förarsätet och det är inte så överdrivet mycket plats kvar i framsätet (passagerarsidan) heller när den lille har sin, förvisso ganska otympliga, bakåtvända stol. (Om man tänker tanken att man skulle ha ett barn fram och ett barn bak).
I hear you... Vill så himla ogärna ha kombi, men bortsett från XC90 och BMWs svindyra stora varianter så kan jag inte hitta ngn bra lösning - så följer din tråd intresserat. För mig blir det nog inte bilbyte förrän tidigast i vinter, men sörjer redan att behöva ge upp min älskade X1 :D

Skoda Superb. 4*4.

Skitstor överallt. Vi har en dieselautomat som är rätt snål även med sambons tunga högerfot. Drar 2000kg på BE (utan problem).

Jag kör annars helst också SUV men Skodan är en okej kompromiss! Vi har behov av att dra över 3 ton ibland och ska komplettera med en större dragbil men de är ofta så snåla på utrymme.

Hade en Jeep Grand Cherokee (06a) och den passade mig på 160 perfekt men hade inte rymt två bakåtvända stolar och sambo :rofl: Baksätet var ett skämt!

När vi hade samma förutsättningar köpte vi en XC70. Det är en okej bil med fantastiskt utrymme i bagaget. Min man är lång, så vi har en bilstol i passagerarsätet och en bakom. Det är två stora bakåtvända stolar och de får bra plats. I bagaget en labrador i halva utrymmet och en syskonvagn på andra halvan.
Om du vill ha SUV så är det de största från respektive märke du behöver köpa för att få plats tror jag.

Vi letar liknande just nu. Måste få plats med både barnvagn och hundbur (large) i bagageutrymmet. Det stora problemet med de flesta bilarna är hjulhusen som tar en massa plats av annars stora bagageutrymmen. Den enda kombin vi än så länge fått plats i är Ford Mondeo, så det lutar åt det hållet. Vi har testat passat, avensis och Saab 9-5 som inte funkar. Volvo är helt uteslutet enligt sambon, så den har vi inte ens kollat.

Vår Forester är en mycket bra bil och i sätena finns det gott om plats för normalstora vuxna även med barnstol i.

Men du har större bagageutrymme i en V70. Det är inte så djupt i en SUV.

Får plats med en large Mim hundbur med mera i bagaget men tror inte man skulle få in en barnvagn också även om jag inte är speciellt belevad i barnvagnsvärlden ;)

Annars är det en excellent bil vår Forester - älskar den och blir lätt deppad när jag tvingas köra annat :love:

Säger också XC70 eller alltrack.

Nya Tiguanen har växt och Ford har sin nya Edge men de är fortfarande betydligt mindre än XC70.

Behöver man ändå större utrymmen än på en XC70 så kanske man ska kolla åt hållet skåpbilar...
t.ex. VW multivan ,Hyundai H1 eller Ford Tourneo custom

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 990
Senast: Guldaskig
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·
Övr. Barn Blev inspirerad av Nevins tråd då vi oxå funderar på att byta den ena bilen, det börjar bli dags om vi ska få något betalt för den...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: Chima
·
Övr. Barn Jag behöver en ny bil, och vet inte riktigt vad jag vill ha/behöver ha. I bilen ska rymmas två framåtvända Britaxstolar, den ena med...
Svar
19
· Visningar
1 927
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur