Bila ner golv, höja tak?

Hippocampus

Trådstartare
Har någon tagit över en äldre kreaturslada och gjort om till häststall? . Är det värt jobbet eller är det bättre och billigare att riva byggnaden/låta den stå och bygga nytt?
 
För oss var det värt det så det var en bra byggnad i övrigt.

Sänkte golvet med 70 cm. Egentligen till ursprungsnivå då man under åren gjutit nya golv ovanpå de gamla. Var ok med jobb och blev jätte bra, men dyrt att gjuta platta. Det kommer man dock inte undra även om man bygger nytt😊
 
Kan tillägga att det var bra bredd på vår byggnad. Fick plats med djupa boxar och en bred stallgång. Annars hade jag nog funderat om lite.
 
Har någon tagit över en äldre kreaturslada och gjort om till häststall? . Är det värt jobbet eller är det bättre och billigare att riva byggnaden/låta den stå och bygga nytt?

Vi höjde taket i vårt stall som var ett gammalt kostall från 30-talet. Blev bra. Kostnaden för material blev runt 40-50 000. Sedan köpte vi stallinredning också för ungefär samma summa.
 
"Lada" - vad är det?

För mig är en lada ett skal utan inredning. Tak och väggar.
Ett stall eller lagård har inredning och gjutet golv.
Är det bara en lada kanske det är enklast att slå ner och byga nytt på platsen. Är det mer välbyggt så finns det fördelar med att ta tillvara det gamla.

Jag sänkte golvet i mina föräldrars gamla lagård och byggde på med 12 meter till. Innertak, yttertak och stomme var i mycket gott skick.

Gamla betonggolv är ofta i dåligt skick och lätta att bila bort. I vårt fall visade det sig tyvärr att det fanns massor av storsten under som vi fick spräcka och köra utmed skottkärra. :D
Men det var värt det. Vi gjöt nytt golv med spygatter i varje box och kunde göra spolspilta med vatten och avlopp.
 
Har någon tagit över en äldre kreaturslada och gjort om till häststall? . Är det värt jobbet eller är det bättre och billigare att riva byggnaden/låta den stå och bygga nytt?
Vi köpte vårt hus komplett med en uthuslänga bestående av en gammal ladugårdsdel och en nyare del med inredda gästrum och ett garage. Det var för lågt i tak i lagudgårdsdelen, men det blev bra när vi plockade bort det ruttna innertaket. Även bjälkarna som höll taket låg lösa, så de var också bara att plocka bort (eller bara och bara...de var rätt tunga ;) ). Men det blev jättebra :) !
 
Vi har gjort stall av den gamla ladugårdslängan på vår fyrlängade gård. Vi bilade bort det gamla golvet och gjöt nytt, och höjde upp taket en halvmeter (faktiskt till originalhöjden från 1880 ser det ut som). Det är en vacker stenbyggnad som är mycket funktionell efter vår renovering. Att riva och bygga nytt hade varit uteslutet med en samlad gårdsbild från sent 1800-tal - och det hade absolut inte blivit lika bra.
Att sänka golvet är inte säkert att det är en bra lösning om golvet hamnar under markytan - då är det risk att det blir väldigt fuktigt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 169
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 928
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 885
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp