Fast en tvåliters bensin Outlander från -03 har deklarerad förbrukning 0,95 l/mil (blandat) som ny, och drar nog inte mindre nu. Men trevlig bil annars.
 
Min har gått 13000 och jag har fått erfara hur dyra reservdelar Subaru har. Tillräckligt många gånger sista 2-3 åren för att vi ska ligga i bilbytarplanering. Måste dock klara av en halvdyr renovering av huset innan vi lägger pengarna på en ny bil.
Min har snart gått 18000 och om det är så mycket dyrare än t ex andra märken vet jag inte. Jag tycker det är en prisvärd bil i alla fall och skulle utan tvekan kosta på att rusta upp den så den håller ett tag till. :)
 
Min har snart gått 18000 och om det är så mycket dyrare än t ex andra märken vet jag inte. Jag tycker det är en prisvärd bil i alla fall och skulle utan tvekan kosta på att rusta upp den så den håller ett tag till. :)
Vetefan... När man hostat upp 15-20 papp 2-3 år i rad för "upprustning" känns det ju sådär måste jag säga. Det är en jäkligt bra bil men när slitagedelar börjar gå måste man nästan kunna skruva själv och veta var man hittar billiga delar för att det ska vara en bil som är billig i drift.
 
Min har snart gått 18000 och om det är så mycket dyrare än t ex andra märken vet jag inte. Jag tycker det är en prisvärd bil i alla fall och skulle utan tvekan kosta på att rusta upp den så den håller ett tag till. :)
Subaru ligger högt i pris, köpte ny bil idag och stället vi köpte från sålde bla Sub. Det har aldrig varit ett alt för mig bla pga högt inköpspris men mest pga dyra delar.
 
Subaru ligger högt i pris, köpte ny bil idag och stället vi köpte från sålde bla Sub. Det har aldrig varit ett alt för mig bla pga högt inköpspris men mest pga dyra delar.
Tyvärr kostar det men jag är mycket nöjd med valet i övrigt. Har varit en gåva att få tuffa runt i min subba. Bara sista åren som det känts lite jobbigt med utgifterna. Då är ju bilen ändå 10 bast nu också. Pga slitagedelar har jag valt bort att ta hand om den efter att folk kört på den på parkeringar vilket känns ännu mer pest :( den var så fin en gång och nu är den p-skadad överallt.
 
Tyvärr kostar det men jag är mycket nöjd med valet i övrigt. Har varit en gåva att få tuffa runt i min subba. Bara sista åren som det känts lite jobbigt med utgifterna. Då är ju bilen ändå 10 bast nu också. Pga slitagedelar har jag valt bort att ta hand om den efter att folk kört på den på parkeringar vilket känns ännu mer pest :( den var så fin en gång och nu är den p-skadad överallt.

Vi har en Legacy från 96 hemma som hade varit mitt försthandsval som dragbil om det inte vore för att den är i princip lika törstig som Jeepen (som är MYCKET roligare att köra i övrigt :D ). Det är bra bilar, helt klart.
 
Tyvärr kostar det men jag är mycket nöjd med valet i övrigt. Har varit en gåva att få tuffa runt i min subba. Bara sista åren som det känts lite jobbigt med utgifterna. Då är ju bilen ändå 10 bast nu också. Pga slitagedelar har jag valt bort att ta hand om den efter att folk kört på den på parkeringar vilket känns ännu mer pest :( den var så fin en gång och nu är den p-skadad överallt.
Jag har inte kört mycket Subba men det lilla jag kört (dragit med) har inte imponerat för de pengarna. Men många är ju nöjda så nånting har de väl :)
 
Subaru har jag ju idag så det går bort eftersom jag vet hur mycket de drar i soppa :p

Outlander har jag kikat på men känns som att de måste hamna mer än 0,8 även om det stod så i annonsen..

Har kollat blocket men inte hittat "min" bil och tänker inte åka 100mil för att köpa den heller :p
 
Subaru har jag ju idag så det går bort eftersom jag vet hur mycket de drar i soppa :p

Outlander har jag kikat på men känns som att de måste hamna mer än 0,8 även om det stod så i annonsen..

Har kollat blocket men inte hittat "min" bil och tänker inte åka 100mil för att köpa den heller :p
Jag har en Ford Kuga och är supernöjd med den. De har inte hunnit gå ner så mycket i pris än men drar mellan 0,6-0,7 i dieselvarianten. Ford har verkligen oförtjänt dåligt rykte. Bara går och går och går (har en mondeo också som nu bara står, men som också bara har gått och gått och gått). Min man har en Skoda Oktavia Scout. Också en helt suverän bil. Den drar lite mindre eftersom det inte är en SUV.

Jag tror iof att det är svårt att få en bil för under 30000 med alla slitagedelar bytta. Risken är ju att du får börja byta delar på den också (du är ju inte ensam om att tänka på att byta in bilen när slitagedelarna börjar behöva bytas ut). Eftersom du trivs bra med bilen annars så tycker jag att du ska köra den ett tag till och spara ihop pengar till en lite nyare bil senare istället.
 
Jag ska sälja min älskling nu och hade verkligen önskat att det fanns nyare modeller av den. Visserligen framhjulsdriven men verkligen en slitvarg. 1450 på B-kort men inget för den som behöver dra tyngre, drar under 0.5 blandad körning och jag har ägt modellen i ca 10 år och varit enormt nöjd. Nu blir det den nya modellen istället, med högre förbrukning, mindre bagageutrymme men lägre skatt och färre mil.
 
Jag har en Ford Kuga och är supernöjd med den. De har inte hunnit gå ner så mycket i pris än men drar mellan 0,6-0,7 i dieselvarianten. Ford har verkligen oförtjänt dåligt rykte. Bara går och går och går (har en mondeo också som nu bara står, men som också bara har gått och gått och gått). Min man har en Skoda Oktavia Scout. Också en helt suverän bil. Den drar lite mindre eftersom det inte är en SUV.

Jag tror iof att det är svårt att få en bil för under 30000 med alla slitagedelar bytta. Risken är ju att du får börja byta delar på den också (du är ju inte ensam om att tänka på att byta in bilen när slitagedelarna börjar behöva bytas ut). Eftersom du trivs bra med bilen annars så tycker jag att du ska köra den ett tag till och spara ihop pengar till en lite nyare bil senare istället.

Om du läst ovan så har jag redan en ny bil så det är inte där problemet sitter. Och jag har en bilmek till sambo så det är inte heller några problem b

Största problemet för mig är väl att jag inte vill byta "ner" mig. Jag avgudar min bil och den går perfekt. Lite dyr att dra släp med men det gör jag ändå inte så ofta. Varför jag överhuvudtaget vill byta är bara för att slippa lånet.
 
Jag ska sälja min älskling nu och hade verkligen önskat att det fanns nyare modeller av den. Visserligen framhjulsdriven men verkligen en slitvarg. 1450 på B-kort men inget för den som behöver dra tyngre, drar under 0.5 blandad körning och jag har ägt modellen i ca 10 år och varit enormt nöjd. Nu blir det den nya modellen istället, med högre förbrukning, mindre bagageutrymme men lägre skatt och färre mil.

Vad har du för bil då?

Jag måste visserligen kunna dra tungt då mitt släp väger 1500 och är mycket tungdraget. Så bilen får inte va för klen..
 
Om du läst ovan så har jag redan en ny bil så det är inte där problemet sitter. Och jag har en bilmek till sambo så det är inte heller några problem b

Största problemet för mig är väl att jag inte vill byta "ner" mig. Jag avgudar min bil och den går perfekt. Lite dyr att dra släp med men det gör jag ändå inte så ofta. Varför jag överhuvudtaget vill byta är bara för att slippa lånet.
Då är väl det lämpligaste att betala av lånet så fort som möjligt. Extrainbetalningar för att förkorta lånetiden har inte varit något problem på det lånet jag har i alla fall.
 
Vad har du för bil då?

Jag måste visserligen kunna dra tungt då mitt släp väger 1500 och är mycket tungdraget. Så bilen får inte va för klen..
Jag kör Citroën, 1500 på E-kort med nuvarande. Tyvärr är den nya för motorsvag men ett klipp i övrigt så jag kunde inte låta den gå mig förbi, så ofta kör jag ändå inte släp att jag behöver det hela tiden.
 
Om du läst ovan så har jag redan en ny bil så det är inte där problemet sitter. Och jag har en bilmek till sambo så det är inte heller några problem b

Största problemet för mig är väl att jag inte vill byta "ner" mig. Jag avgudar min bil och den går perfekt. Lite dyr att dra släp med men det gör jag ändå inte så ofta. Varför jag överhuvudtaget vill byta är bara för att slippa lånet.
Har du kollat om du kan lägga lånet hos någon annan och på så sätt sänka kostnaderna? Jag har precis flyttat mitt billån från länsförsäkringarna till marginalen bank. Sänkte min ränta från 9 % (lånet låg på 10 år, 1 år avklarat) till 6.35 % och lånetiden 8 år. Jag har sänkt mitt lån med 1 år, 2.65 % lägre ränta och månadsavgiften har gått från ca 1300 till ca 960 kr :)
 
Har du kollat om du kan lägga lånet hos någon annan och på så sätt sänka kostnaderna? Jag har precis flyttat mitt billån från länsförsäkringarna till marginalen bank. Sänkte min ränta från 9 % (lånet låg på 10 år, 1 år avklarat) till 6.35 % och lånetiden 8 år. Jag har sänkt mitt lån med 1 år, 2.65 % lägre ränta och månadsavgiften har gått från ca 1300 till ca 960 kr :)
Och jag har ett medlemslån hos nordea med en ränta på 4,8%, som jag tog när jag köpte min bil.
 
Vetefan... När man hostat upp 15-20 papp 2-3 år i rad för "upprustning" känns det ju sådär måste jag säga. Det är en jäkligt bra bil men när slitagedelar börjar gå måste man nästan kunna skruva själv och veta var man hittar billiga delar för att det ska vara en bil som är billig i drift.
Vad var det för någon ni hade? Årsmodell? Kan priserna skilja sig beroende på vart i landet man bor? Eller om man väljer en vanlig verkstad framför märkesverkstaden?
Jag märkte att märkesverkstaden var dyr när jag gjorde service + bytt bromsskivor/bromsar, fast det var en dyr konstad då eftersom bromsarna var kass men det har lönat sig i efterhand. Går de sönder om något år, ja då är det väl inte så kul antar jag... Vi får väl se, jag hade tänkt försöka behålla min bil i några år till i alla fall. Hoppas den står ut med mig tills dess. :p
 
Subaru ligger högt i pris, köpte ny bil idag och stället vi köpte från sålde bla Sub. Det har aldrig varit ett alt för mig bla pga högt inköpspris men mest pga dyra delar.
De har bra andrahandsvärde också om jag inte minns fel (tittade på vad min egna bil hade för värde enligt marknaden, ligger rätt högt mot vad jag trodde).
Fast jag tycker förstås inte att en ny Subaru är dyrare än t ex en Volvo, kanske inte stämmer längre men förr kostade en ny Volvo en halv mille, en ny Subba kan man få för typ 200 000kr. Å andra sidan kan man säkert få andra bilmärken billigare, men för mig är inte priset det väsentliga, det är kvalitén och jag betalar hellre en slant för att få bra kvalité, men det är jag det även om jag är snål, hahaha. :)
 
Har du kollat om du kan lägga lånet hos någon annan och på så sätt sänka kostnaderna? Jag har precis flyttat mitt billån från länsförsäkringarna till marginalen bank. Sänkte min ränta från 9 % (lånet låg på 10 år, 1 år avklarat) till 6.35 % och lånetiden 8 år. Jag har sänkt mitt lån med 1 år, 2.65 % lägre ränta och månadsavgiften har gått från ca 1300 till ca 960 kr :)
Och jag har ett medlemslån hos nordea med en ränta på 4,8%, som jag tog när jag köpte min bil.

Jag tror jag har nånstans runt 4% i ränta.

Då är väl det lämpligaste att betala av lånet så fort som möjligt. Extrainbetalningar för att förkorta lånetiden har inte varit något problem på det lånet jag har i alla fall.

Klart det går.
 

Liknande trådar

Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Äldre Jag letar ny bil men ingen matchar mina önskningar som jag kan hitta :( Jag söker en rel liten bil då jag vill ha låg bensin/diesel...
Svar
7
· Visningar
901
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 307
Senast: TomasN
·
Utrustning Då skatten höjdes med 60% vid årsskiftet och försäkringsbolaget passade på att höja försäkringen några tusenlappar blev min älskade pick...
Svar
13
· Visningar
1 610
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp