Bikarbonat mot flugägg

Haha nu vet jag vad det bästa medlet är mot flugägg - ett par hederliga benskydd. Unghästen som sparkar sig på benen och därför har benskydd i hagen har inga flugägg medan de andra får nya varje dag. Och de sitter nästan uteslutande på skenbenen.

Haha nu vet jag vad det bästa medlet är mot flugägg - ett par hederliga benskydd. Unghästen som sparkar sig på benen och därför har benskydd i hagen har inga flugägg medan de andra får nya varje dag. Och de sitter nästan uteslutande på skenbenen.
Mina hästar ha flugägg spritt över hela kroppen förutom uppe på ryggen. Är lite avundsjuk på dig som får dem samlade på benen.

Styngflugan lägger oftast, precis som du noterar, just på nedre delen av frambenen, då naturens/flugans hela syfte är att när äggen kläcks kliar det/kittlar på hästen och då slickar den i sig larverna/får in dem i munnen när de kliar sig, vilket är en förutsättning för fortlevandet och utvecklingen av flugans avkomma.

Där styngflugan finns i större antal händer det att äggen sprutas över större ytor på hästens kropp, inkl då i manen.

Tyckte inte ögonbrynskniven var något bra. Den tar ju bort pälsen också. Lite kinky med rakade hästben liksom.

Kanske finns olika

Kanske finns olika knivar också? Mina kommer från H&M av någon underlig anledning var de slut på alla andra ställen.
Jag har av märket Depend, köpt på kicks.
Får bort minimalt med päls, några strån bara om jag är lite klumpig med tekniken. Sen när kniven använts några gånger försvinner ingen päls (om det inte är lös päls såklart, hästen fäller..)

Jag har av märket Depend, köpt på kicks.
Får bort minimalt med päls, några strån bara om jag är lite klumpig med tekniken. Sen när kniven använts några gånger försvinner ingen päls (om det inte är lös päls såklart, hästen fäller..)

Det är samma som jag har, hur bra som helst!
Drar man rakt av längs med pälsen kan det lossna lite hår, vinklar man och drar lite snett lossnar inget mer än äggen.

Det är samma som jag har, hur bra som helst!
Drar man rakt av längs med pälsen kan det lossna lite hår, vinklar man och drar lite snett lossnar inget mer än äggen.
Ja och jag tycker det beror på hur ”hårt” man drar också. Oavsett så är det så lite päls som ev ramlar av att det inte har bekymrat mig, hästen blir definitivt inte naken 😆

Jag köpte mina ögonbrynsknivar i 3-pack på apoteket. Inget specifikt märke. Funkar super och ingen päls försvinner om man inte vill det :up:

Testat bikarbonat häromdagen o det funkade inte alls tyvärr. Har ägg på hela benen på min stackars häst och har kniv o skrapar men hon tycker det är fruktansvärt obehagligt.

Liknande trådar

Hemmet Gnuggat i en halvtimme med svinto på en plåt med en fläck som inte går bort. Förmodligen inbränt på något vis. Går det att få bort på...
Svar
10
· Visningar
472
Senast: MiaMia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hur får man bort de äckliga flugäggen? Har testat med bikarbonat - ingen skillnad, ögonbrynskniv - pälsen ramlade av plus att det var...
Svar
18
· Visningar
1 186
Senast: villhöver
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 796
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar