Bikarbonat mot flugägg

fejko

Trådstartare
Är det någon som har testat tipset från Hippson? Hur pass koncentrerad ska lösningen vara?

Jag har gjort det med gott resultat. Kommer inte ihåg hur jag doserade men antagligen var det en två matskedar bikarbonat till en liter vatten.

Annars så är det ju enklast att använda en ögonbrynskniv. Då lossar äggen direkt när man ”kammar”.

depend-ogonbrynskniv-1092-421-0000_1.jpg

Kniv funkade jättebra.

Tills hästen fick halva manen full av ägg.

Kontentan var att stallkompisarna nu kallar min häst "speciell" och jag svär. Fick ut med hjälp av oheliga mängder pälsglans. Dock kan man ju säga att biverkning av oheliga mängder pälsglans i manen är att tyglarna blir VÄLDIGT hala.

Ska nog testa bikarbonat nästa gång.

Jag tycker att bikarbonat är det enklaste jag provat. Använde tidigare en specialkniv (stallkompis från Frankrike) som man oftast bara drog av dem med men detta var ännu enklare.

Precis som många redan varit inne på är det svårt att komma åt på benen som bara består av senor och ben.

Jag testade igår och blev väl inte jätteimponerad, men jag kanske hade fel koncentration och/eller inte väntade tillräckligt länge. Lite lättare lossnade de nog.

Liknande trådar

Hemmet Gnuggat i en halvtimme med svinto på en plåt med en fläck som inte går bort. Förmodligen inbränt på något vis. Går det att få bort på...
Svar
10
· Visningar
472
Senast: MiaMia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hur får man bort de äckliga flugäggen? Har testat med bikarbonat - ingen skillnad, ögonbrynskniv - pälsen ramlade av plus att det var...
Svar
18
· Visningar
1 186
Senast: villhöver
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 796
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar