bihålleinflammation?? Hjälp - är riktigt förvirrad!!!

A

Antonia_

Har försökt leta runt lite på nätet men hittar inte direkt någon info som gör mig klokare, därför testar jag här!

Min häst fick snuva för en vecka sedan. Lite tjockare och gul/vitt till färgen (fortfarande mest genomskinligt dock) - kom absolut inga mängder med snor, men ändå så att hon fick små torkade snorklumpar i stråna kring näsborrarna och var alldeles smutsig inne i dem. Verkade komma mest under nätterna då hon på morgonen hade lite snor på frambenen som hon antagligen gnidit mulen mot. Ingen förändring i allmäntillståndet - pigg och glad och ingen feber eller hosta.

Efter två dagar var det fortfarande ingen förändring så då ringde jag veterinär. Denne sa att jag kunde avvakta ett par dagar till, det var inget ovanligt att hästar blev snuviga vid väderomslag, mycket pollen i luften osv men om fortfarande höll i sig om efter några dagar skule jag höra av mig igen.

Snuvan förändrades, mindre mängd och mer lättflytande och i princip färglöst men höll fortfarande i sig. Så idag ringde jag veterinären och bad honom komma och titta på henne för säkerhetsskull.

Efter att ha lyssnat, känt och kämt på henne sa han att det kunde bero på bihåleinflammation och att vi därför skulle ge henne slemlösande i en vecka för att hjälpa henne att bli av med det.

Naturligtvis glömde jag att ställa alla frågor som man kommer på mycket senare och efter att nu ha läst lite på nätet känner jag mig jätteförvirrad. De flesta beskriver att snoret luktar väldigt illa när hästen har bihåleinflammation - det har det inte gjort på min häst. Många skriver också om att borra upp, ge antibiotika, spola bihålorna osv...

Finns det olika grader av bihåleinflammation och kan de bli bra genom att bara äta slemlösande? Och hur fungerar ett slemlösande pulver egentligen - hur starkt är det, hur vanligt är det att hästar får detta?

Skulle bli supertacksam om någon har någonsomhelst erfarenhet kring detta!

Sv: bihålleinflammation?? Hjälp - är riktigt förvirrad!!!

Har haft 2 hästar med bihålleinflammation.
Det har inte luktat något på mina hästar. Men det har varit segt, rikligt med snor. Det flödar ur näsan samt att de har haft feber.
Båda har fått pencillin. Ingen har behövts spola eller borrats i.
Lycka till.

Tack snälla för ditt svar!

Jag har verkligen ingen erfarenhet av bihåleinflammation på häst. Men en liten del av mig känner mig tveksam på att det verkligen är det det rör sig om... Tycker inte symtomen känns riktigt glasklara

Ingen annan som har någon erfarenhet av bihåleinflammation eller slemlösande pulver?

Min förra häst hade kronisk bihålsinflammation i 5 år. Han snorade rikligt (gult och tjockt) vid fuktigt och rått väder, ibland luktade det illa men inte alltid. Han hade inga andra symptom, ingen feber och ingen hosta, åt som han skulle, var pigg och glad och blank och fin i pälsen. De veterinärer som tittade på honom tyckte inte det var lönt att borra upp och spola, eftersom han såg ut att må bra i övrigt och spolning var ingen garanti för att det blev bra efteråt, så de skrev ut antibiotika och penicillin istället i flera omgångar, oftast på höst/vinter när snoret var som värst. Efter 5 år dök det upp en veterinär som vägrade skriva ut någon medicin innan en bakterieodling gjorts. Sagt och gjort, odlingen visade att bakterierna var resistenta mot 8 av 11 antibiotikasorter... Efter det fick hästen gjort en endoskopi (?) (kamera i näsan :p) för att se om inflammationen satt i luftrören, vilket den inte gjorde. Bihålan, som ska vara tom och svart/grå på röntgen, var däremot helt vit på röntgen... Hästen behandlades med antibiotika på djursjukhuset i en vecka, och blev bättre men inte bra. Veterinären ville avliva, men eftersom det var precis före jul så tog vi hem hästen igen för att tänka igenom det hela. Efter nyår fräste hästen ut några stora halvhårda snorklumpar (som studsade på vägen!) och efter det snorade han inte en endaste liten droppe på resten av de 3 år som han levde. Frös aldrig och blev fet på 1/6 av kraftfodergivan som tidigare knappt lyckats ge ett tunt lager fett över revbenen.

Min häst dog plötsligt, bara 16 år gammal, och veterinärens gissning var att hans hjärta tagit stryk av att gå med inflammationen så pass länge. Så här i efterhand skulle jag ju krävt bättre undersökning och behandling istället för att bara tagit emot antibiotika i tid och otid, men jag (som var 16-21 år då) litade ju på att veterinärerna visste vad de gjorde. Så länge hästen mådde bra i övrigt så kändes en operation som ett stort steg. Men den där bakterieodlingen hade ju varit fint om den kommit tidigare.

Jag hoppas så klart att det inte blir ett sånt spektakel för er del, och en bakterieodling är kanske överkurs när hästen inte varit dålig så länge. Jag är inte så jätteduktig på sånt här, men hjälper slemlösande vid bihåleinflammation? Det trodde jag mer rensade luftrören typ.

Angående att komma på alla bra frågor i efterhand, så känner jag väl igen mig. :p Kan du inte ringa och prata med veterinären igen? Skriv ner alla frågor på ett papper, så glömmer du inget när du väl har fått veterinären på tråden.

Håller tummarna för att hästen kryar på sig snart. :)

Har försökt leta runt lite på nätet men hittar inte direkt någon info som gör mig klokare, därför testar jag här!

Min häst fick snuva för en vecka sedan. Lite tjockare och gul/vitt till färgen (fortfarande mest genomskinligt dock) - kom absolut inga mängder med snor, men ändå så att hon fick små torkade snorklumpar i stråna kring näsborrarna och var alldeles smutsig inne i dem. Verkade komma mest under nätterna då hon på morgonen hade lite snor på frambenen som hon antagligen gnidit mulen mot.

Jag var också förvirrad,fram tills jag läste ordet "mule",för jag var säker på att jag var på ÄU,och läste "min syster" Istället för "min häst"!

Men som sagt,när ordet mule kom,då klickade det,och jag insåg att jag var på hästvård,och efter en snabb omläsning så såg jag att det stog häst! :o:p

Grejen är att min häst inte haft det där rikliga snoret som de flesta pratat om. Det har bara varit ihållande

Skulle absolut kunna ringa vet. igen men jag känner mig lite skeptisk... (och här vill jag tillägga att jag är absolut ingen expert och har egentligen inget alls på fötterna för att sätta mig emot en veterinärs åsikter) När veterinären kom så var hon bara väldigt lite snuvig (jag funderade på om det verkligen behövdes vet. eller om jag bara var lite hönsmammig...), han frågade om hon hostade eller hade feber och jag svarade nej. Han klämde henne vid svalget och konstaterade att hon inte hade någon hostreflex. Han lyssnade på hennes lungor och sa att allt lät normalt. Därefter säger han "Jaja, men vi skriver väl ut lite slemlösande till henne då". Jag som aldrig ens hört talas om slemlösande kände mig som ett frågetecken och undrade varför. Då svarade vet. Om det sitter i bihålorna så kan vi ju hjälpa henne att få ut det Vid ordet bihålor började jag bli lite nervös och frågade om det var något smittsamt och fick då svaret att bihåleinflammation generellt sett inte smittar. Därefter skrev han ut ett recept till mig och körde därifrån.

Jag som aldrig ens hört talas om bihåleinflammation på häst förr tänkte att detta måste jag åka hem och läsa mer om. Men efter att ha läst och fått era svar känner jag mig faktiskt tveksam till att det verkligen rör sig om bihåleinflammation. Och precis som du skriver så har jag inte hört talas om någon annan som fått enbart slemlösande för detta.

Så egentligen känner jag mig förvirrad över två saker
1) Om min häst har bihåleinflammation - kommer enbart slemlösande att hjälpa henne då?
2) Om min häst inte har bihåleinflammation - vad är det då och varför ger jag slemlösande och på vilket sätt påverkar det henne. Känns så himla onödigt att ge mediciner om det exemplvis bara är en vanlig förkylning som hon troligtvis kunnat bli av med på egen hand...

Jag var också förvirrad,fram tills jag läste ordet "mule",för jag var säker på att jag var på ÄU,och läste "min syster" Istället för "min häst"!

Men som sagt,när ordet mule kom,då klickade det,och jag insåg att jag var på hästvård,och efter en snabb omläsning så såg jag att det stog häst! :o:p

Hahaha!!

Det blir faktiskt riktigt roligt om man läser det som "min syster"!

Hej! Min häst har haft bihåleinflammation nyligen, både min veterinär och min kirurg sa att man kunde ge antibiotika osv, men att det inte botade inflammationen helt utan det dämpar den endast, vilket leder till att den blir kronisk. Min häst har opererats en gång och ska nu opereras en andra gång, det blev stor förbättring på honom efter första operationen. Jag fick ha honom hemma och spola bihålorna osv varje dag i 1 vecka, sen var det i princip bra. Han hade endast lite vätska kvar nu men som ligger runt ett hörn vilket gör att de måste borra om ett nytt hål för att få ut den lilla vätskan som lagt sig som i en skål runt ett hörn. Stor skillnad på min häst efteråt.

Hoppas det var något till hjälp! :)

Innan första operationen hade han riktigt gul/grönt snor som luktade väldigt illa. Nu när han varit lite dålig för andra gången har han haft vitt/gult snor som inte luktar mycket alls, men det visade sig endå vara en liten inflammation kvar. Så värt att dubbelkolla! :)

Innan första operationen hade han riktigt gul/grönt snor som luktade väldigt illa. Nu när han varit lite dålig för andra gången har han haft vitt/gult snor som inte luktar mycket alls, men det visade sig endå vara en liten inflammation kvar. Så värt att dubbelkolla! :)
Tråden är flera år gammal...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka