Biggles Avkommor

A

angelhorse

jag har en 2003 valack efter Biggles som är jätte fin,toppen terament,lättlärd,klok och otroligt social häst.Snygg exteriör och fina gång arter ,nu undrar jag om det finns fler biggles avkommor och vad ni tror dom kunna åstadkomma i framtiden.Hur dom har varit att rida in och skola mm.

:banana: :banana: :banana:

Sv: Biggles Avkommor

Jag har ett sto efter Biggles som är född 2005. Hon är lugn och har jätte bra temprament. Vill verkligen lära sig, vi har tömkört och longerat och gått på promenader. Hon har super psyke och är absolut inte rädd för nåt. Är en social liten dam som rör sig bra och verkar ha bra balans - står gärna på 2 ben när hovslagaren kommer, vill krafsa lite med frambenen nämligen:smirk: Hoppas hon ska bli en bra dressyrhäst.:bump: :bump:

Låter som min häst ,det verkar stämma att det goda psyket går
i arv.Svensk stam håller än....Lycka till på banan i framtiden !!!!

Lycka till själv!!!!!!!!!

Förresten hur stor är din kille?
Mitt sto verkar ju bli jättestor hon är ca 165 cm nu och är bara 2 år!!!:smirk: Mamman va bara 160 cm och Biggles är ju 170 cm.

INGA FLER SOM HAR AVKOMMOR EFTER BIGGLES??

Lycka till själv!!!!!!!!!

Förresten hur stor är din kille?
Mitt sto verkar ju bli jättestor hon är ca 165 cm nu och är bara 2 år!!!:smirk: Mamman va bara 160 cm och Biggles är ju 170 cm.

INGA FLER SOM HAR AVKOMMOR EFTER BIGGLES??

:rofl: :rofl: Min tonårs mupp är 4 och ca 165 och jag hoppas
att han stannar där :eek: :eek: ,men antagligen (biggles växte efter 4) blir han
167+ och mamma Hekla (stofam 41) var ca 158cm.

Verkar som han ger stora avkommor då. Min "lilla" dam har fått börja äta gräs nu och hon drar iväg på höjden..... Undrar hur länge hon tänker växa. Hur mycket växte Biggles efter 4 då????:( :(

Hur är din i temperamentet och hur va den att rida in??? mm mm berätta allt:d kul och veta.

Verkar som han ger stora avkommor då. Min "lilla" dam har fått börja äta gräs nu och hon drar iväg på höjden..... Undrar hur länge hon tänker växa. Hur mycket växte Biggles efter 4 då????:( :(

Hur är din i temperamentet och hur va den att rida in??? mm mm berätta allt:d kul och veta.

Biggles växte 2 cm ,vilket i och för sig skulle kunna vara musklad manke,han är 170 .Min var inriden till 3-års testet sedan stod han i över 6 mån då jag köpte honom,så han var som sadel och träns van men när jag väl började rida så har det gått fort fram dom har naturlig samling vilket är bra eftersom att få på tygel är lättarer än
riktig samling.Han kan unghäst konstra ibland men är annars otroligt snäll och tycker det är kul att göra saker både på backen och ridmässigt.Vad det än blir av min häst som kommer han att ha en otroligt bra ridbarhet ,han har stort steg men ändå sitter man som klistrad.Det är lätt att glömma att han är bara 4 år och ska vara unghäst 2 år till,han går ex rätt in i transport utan manke mang.Han gick rakt upp på en fälttävlans bank så mod har han.

Hur går det för er ???:rofl: :rofl:

För oss går det jättebra. Hon vill verkligen lära sig allt. Jobbar i form när jag tömkör och är superduktig när jag longerar. Hon fattade direkt vad hon skulle göra vid longering gick runt på en volt (äggformad :D ) direkt och va så duktig!

Har inte varit några problem alls vid sadling, tränsning, sätta på skydd mm Igår gick jag ut med mitt knallröda paraply och det traskade hon fram till direkt och började smaka på:love: Jag fällde upp och ihop paraplyet och hon brydde sig överhuvudtaget inte.
Hon har aldrig blivit rädd eller tveka inför något, hon har superpsyke:love: :love:

**KL**
Funderar på Krevad, han är ju inte känd för att ha nedärvt det bästa temperamentet, i kombination med Briars humör. Verkar ju på er som Biggles-bebisarna är hur lätta som helst.. Jag ska erkänna att det är Krevad som har fått mig att inte ens titta på hingsten (skäms).. Men snygg är han ju (jo, och även Krevad var ju snygg ;)), ser fram emot att höra mer. Vad är det för möderne på era hästar?
U

:rofl: :rofl: :rofl: Lite kul att du skriver så när det just är psyket på många svenska hästar som inte är så jättebr:angel: a

Hmm, är inte psyket på de svenska hästar så bra? Mina förra halvblod har ju inte varit svenskstammade så där vet jag inte, men den jag har nu är helsvensk (typ så svenskt det kan bli), och jag bara ler varje dag jag får arbeta med henne, helt otrolig :)
Trodde mest att svagheten med de svenska hästarna var att de var gamla i modellen.. Visst finns det linjer som är kända för att lämna mer eller mindre temperament, men så måste det ju vara världen över.. I alla raser.
U

Förresten.. Hur skulle du säga att temperamentet på ett typiskt svenskt halvblod är. Skulle bara vara lite intressant, jag har bara positiva egenskaper från de jag har pysslat med (med vissa undantag e. en speciell hingst)
U

Jag tycker att många svenska hästar är lite röriga i psyket, de har svårt för att vara ensamma i stall i hagar, lite hm.. korkade kanske man skulle säga:angel:

Jag vet att hästhandlare inte är så glada för svenska hästar just för deras psyke, livet nerviga och så.. Holländare är hästar som har bra rykte om sig om att vara lätthanterliga på marken, trevliga hästar. Och jag håller med, har för tillfället fyra holländare och de är väldigt trevliga. Mina föräldrar hade uppfödning med ''svenska'' hästar innan, mycket nerv utanpå och mitt svenska sto jag har nu har inte hon heller nerverna på rätt ställe..

Ser att du bor i Skåne, vill du komma och prova min "polishäst" ;).. Det ska mycket till för att få henne ur balans, samtidigt som hon är väldigt arbetsvillig. Men jag har kanske haft tur ;). Hur som helst, totalt ursvensk är hon: http://www.allbreedpedigree.com/ifigenia3

Som jag skrev tidigare så har jag ju ridit andra svenska halvblod, men de jag ägt tidigare har varit danska(svensk/tysk stam), dansk/tysk så detta är den första svensken jag äger..
U

Som sagt så är inet alla så men jag vet att månag tycker så, bla så vet jag att när kavelleriet skulle ha tag i vita hästar så fick de leta i andra länder än sverige då våra var alldeles för nerviga.

Min är också helsvensk, men har nerverna utanpå..http://www.allbreedpedigree.com/miranda61

Lite gemensamt har de genom Magritte och Immer.. ;)
Om att kavalleriet fick leta skimlar utrikesifrån kan ju bero på att det inte var så poppis med skimlar, och de som fanns kanske kom från en viss linje som var lite mer nerviga? Jag vet inte, bara en teori..
U

Det var för ett eller två år sedan och idag har vi rätt mycket skimmlar.

Jo känns se de flesta svenska hästar är släkt :angel: :)

Ahh, jag trodde det var länge sedan ;).
Jo men jag har märkt att ska det vara svenskt så är det en massa släktingar .. på gott och ont..

Jag har ju inte en helsvensk stam då för mammahäst är e: Dammen 774 och morfar Algarve xx 791. Ja hon har hoppstam men funkade lika bra inom dressyren. Tyvärr fick jag ta bort henne före jul....:cry: :cry: Men som tur är har jag hennes underbara bäbis kvar :love: .
Ja det verkar verkligen som de är lätt att ha att göra med Biggles avkommorna!! Jag har 2 vänner som oxå har avkommor efter honom och de är 2 respektive 4 år och är stencoola:cool: . Sociala och lätt lärda. Känner även en tjej som jobbar nere hos Jan Brink och hon säger att Biggles är helt underbar i temperamentet, en riktig kelgris;) Jag skulle gärna betäcka med honom igen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 441
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka