Bichon Havanais eller Frisé?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nillah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 38 831
Sv: Bichon Havanais eller Frisé?

Till *tove*,

Ja just det, Shi Tzun har vi också ja! :D Verkar vara väldigt charmiga hundar. Jag gillar deras lite speciella utséende. Charmigt, det också :p

Tackar för svaret!

Nillah

BillyBus,

Okej, tackar för svaret :)

Kan inte säga att det är en ras som jag själv skulle valt men om alla exemplar av rasen skulle vara som mormors så skulle jag allt kunna tänka mig att ha en liten vit bomullstuss hemma.

Blev lite nyfiken på detta. Menar du alltså att du har märkt att ganska många Bichon friséer är lite.. tja, griniga, eller vad de nu kan vara? Du skriver ju att du gillar din mormors hund men att du inte vill ha en sådan själv pga. andra exemplar av rasen. Har du alltså själv upplevt att andra Bichon friséer är mindre trevliga? Berätta gärna om dina erfarenheter av Bichon frisén överlag, inte bara när det gäller din mormors hund :) Skulle vara intressant att höra :)

Nillah

Hej Gladmymlan75,
Oh, ja tack, det hade varit jättesnällt :) Det låter ju jättebra, seriöst och bra :P

Så de har alltså någon kull då och då? :) Det var alltså inte bara en engångsgrej?

Nillah

Jag har inte så mkt erfarenhet kring Frisén annat än med mormors hund. Lät kanske så på mitt inlägg.. :o
Rasen i sig gillar jag egentligen inte.. Varför vet jag inte, Den faller mig inte i smaken bara. Jag har nog lite förutfattande meningar om den.. :p

väldigt charmiga är dom. Och om man inte gillar den långa pälsen så är det ju bara att klippa dom, dom är lika söta då!

Kolla här vilka sötingar!
12366692.jpg

13389610.jpg

13389611.jpg

13389615.jpg

12941110.jpg

Min vove
19319992.jpg

Ursäkta bildbomb, var bara tvungen :D

Vekrligen jättesöta :love: :D

Du får gärna berätta lite mer om din hund om du vill, skulle vara roligt att höra :)

Nillah

Ok då missförstod jag dig med aktiveriongen, förlåt. Trodde du menade att du inte ville aktivera den mycket. Ok jag föredrar pudelns utseende men det är olika vad man gillar. Du hittar säkert en utmärkt familjehund =)

Vi föder upp Bichon Frisé och just nu har vi två egna. En 1,5åring och en 7åring. Hanar båda två och båda är mycket sociala, snälla och lättlärda. Jag tränar lydnad med 1,5åringen och tanken är att det ska bli lite agility också till sommaren och han tycker att det är stenkul! Vill verkligen göra rätt. Vi brukar ta långa promenader på över en timma och han tycker att det är lika kul hela tiden. Ingen av dom bichoner vi har haft (7 st.) har varit griniga eller ilskna. Ett par har varit lite gnälliga när man lämnat dom ensamna. Enda nackdelen med lurvbollarna är väl pälsvården, man får räkna med att borsta, kamma och klippa regelbundet. Men jag tycker att frisén verkar passa väldigt bra in på din beskrivning om hurdan hund du vill ha :)

Jappisen,
Ingen fara (: Okej, jo man tycker ju olika :) Jag har svårt för pudelns typiska klippningar, men jag tror att jag också skulle gilla den utan den där pälsen. om de har ett mer jämnare vardagsklipp :) Tyvärr har jag ingen klar bild framför mig på hur en pudel ser ut med vardagsklipp. Jag har sett någon nån gång, men jag har ändå inte riktigt lyckats få en tydlig uppfattning av hur hunden egentligen ser ut under pälsen ^^
Men den jag såg hade öron som såg kortare ut och nosen kändes inte alls lika smal. Hela hunden kändes lite robustare. Är pudeln en ganska smal hund, som det ser ut som på en hund med utställningsklipp, eller är det bara skillnaden mot de väldigt fluffiga pälsområdena som får den att verka smalare än den är om den har utställningspäls? Samma fråga har jag kring nosen, upplevs den smalare än vad den är hos en utställningsklippt hund pga. de fluffiga öronen och den fluffiga 'kalufsen'? Och en fråga till; Är öronen så långa som de ser ut hos en utställningsklippt hund? Eller har man sparat päls och klippt dem så att de ska se längre ut än vad de är? ^^ Hihi, lite konstiga frågor x)

Om du har någon bild på någon vardagsklippt pudel, så får du mer än gärna skicka :)

Nillah

BillyBus,
Okej :) Får man kanske höra dina förutfattade meningar? :p ;)

Nillah

slänger in en bild på chefens shi tzu som tyvärr inte finns mer. jag klipte honom med kökssaxen och såhär såg han ut under all päls.

PICT0048.jpg

nosen ser väldigt lång ut men har var trubbnosad. en jättehärlig hund med barn och mig, men han bet gärna inkräktare (läs gäster och assistenter).

hej igen, tänkte bara säga att vill man ha en bichon frise men tvekar för det är mkt pälsvård, så finns det bra hundklippare, som går över hunden klipper klor o päls och badar den, vi betalar 400 kr för det var åttonde vecka. sen är det bara att underhålla pälsen tills nästa gång...smidigt. min granne har en som hon klipper oftare än så, så hon borstar aldrig utan håller pälsen ganska slät (klipper man bichonen försvinner ju ull effekten, men dom är jättefina ändå)

sen sa klipptanten vi åker till att bladningar får helt annan päls, min har ingen bichon frisepäls utan mer "vanlig" som inte är så "flyig" och enkel att sköta...
så för vår del var vi först fundersamma eftersom den rasen kräver pälsvård, och nog för jag gillaratt bad o borsta men kanske inte varje dag, men nu underhåller jag pälsen, borstar lite för han tycker det är skönt typ och bara ca en ggr per vecka så han håller sig i fint skick. sen skickarvi iväg honom till frisören och han får en genomgång där smidigt och relativt billigt tycker jag...

Precis, det finns hundfrisörer :) Ibland brukar uppfödaren (om man inte bor väldigt långt ifrån varandra) kunna hjälpa till med klippning för att man ska lära sig. Men om man inte vill ställa ut hunden så behöver man ju inte klippa dom särskilt tjusigt. Vi har tom. klippt gamlingen jättekort för att slippa all pälsvård nu när han ändå inte ställs ut nåmer. Han är jättesöt ändå :D

Jappisen,
Men den jag såg hade öron som såg kortare ut och nosen kändes inte alls lika smal. Hela hunden kändes lite robustare. Är pudeln en ganska smal hund, som det ser ut som på en hund med utställningsklipp, eller är det bara skillnaden mot de väldigt fluffiga pälsområdena som får den att verka smalare än den är om den har utställningspäls?
Nillah

Pudeln är ganska slank ras. De har lätt för att bli smala ( gäller mer de mindre sorterna). Men det är inte så smala som vinthundarna om man ska jämföra med "smala" raser. Men de är inte så stora under all päls.

Jappisen,Samma fråga har jag kring nosen, upplevs den smalare än vad den är hos en utställningsklippt hund pga. de fluffiga öronen och den fluffiga 'kalufsen'? Och en fråga till; Är öronen så långa som de ser ut hos en utställningsklippt hund? Eller har man sparat päls och klippt dem så att de ska se längre ut än vad de är? ^^ Hihi, lite konstiga frågor x)

Nosen kan nog upplevas smalare än vad den är då de har mycket päls på öron och huvud. Nosen försvinner i allt fluffet och ser mycket smal ut. Jag personligen skulle inte kunna tänka mig att klippa av öronen och toffsen på min hund. Det är såå sött tycker jag. Nej öronen är inte så långa som det ser ut på utställningshundarna. De är en ganska bra vit kortare och ibland nästan hälften så korta som på vissa utställningshundar. På en utställningshund ska pälsen på öronen gärna vara lååång. Om du tittar på denna bild så ser man att det mesta är päls. Han har inte så långa öron där under ( bild från utställning för ca 2 år sen).
P10101399999999-1.jpg

Jappisen,

Okej, tack för din beskrivning ^^

Nillah

Gladmymlan75,
Ja, precis :) Hundfrisörer verkar både bekvämt och bra :)
Själv hade jag tänkt att åtminstone försöka klippa själv, så länge hunden inte ska ställas ut. Då är det bara att pröva sig fram lite, och i såna fall gör jag ju bara pälsen kortare, så det är nog inte så svårt. Däremot, skulle jag vilja ställa ut min Bichon Frisé så skulle jag låta den klippas hos en hundfrisör. Tänk att försöka experimentera med former och pälslängd, resultatet kan ju bli hur som helst! xD Jag skulle åtminstone gå en hundklippningskurs innan jag fattat tag i saxen ;)

En Bichon Havanais är ju lättare på så sätt att det bara är att sätta pälsen på full utväxt för att få fram den rätta utställningslooken. Dock känns det som att det blir lite mycket pälsvård med så mycket päls, så skulle jag bara ha min havanais till sällskap, skulle jag klippa pälsen lite kortare över hela kroppen så att pälsen passar vardagen.

Som PIGA-LOTTA säger: "om man inte vill ställa ut hunden så behöver man ju inte klippa dom särskilt tjusigt. Vi har tom. klippt gamlingen jättekort för att slippa all pälsvård nu när han ändå inte ställs ut nåmer. Han är jättesöt ändå :D"

Så om den bara skulle vara till sällskap skulle jag nog försöka själv :D Jag har alltid tyckt att det verkar roligt att klippa och forma :)

Nillah

PIGA-LOTTA,
Tror du att du kan försöka beskriva hur mycket pälsvård en bichon frisé behöver? ^^
Hur mycket behöver er 'gamling'? :)

Om jag skulle skaffa en Bichon Frisé, så skulle jag antagligen ha pälsen lite halvlång och jämnklippt. Jag skulle inte hålla på med att föna och ha mig, alltså inte göra sånt som endast hör till utställning om du förstår. Hur mycket pälsvård tror du att en sådan päls skulle kräva? Förresten, går det ens att strunta i föningen om hunden inte ska ställas ut? Eller måste alla Bichon friséer fönas så att pälsen inte ska trassla sig eller något? :confused::p
Har en Bichon-päls lätt att tova sig (oberoende av pälslängden, jag tänker på pälskvalitén) ?

Nillah

En frisé som ska hållas i utställningsfrisyr ska man helst kamma och karda nästan varje dag. Gamlingen brukar vi klippa ner så han bara har ca 1 cm kvar och då behöver han nästan inte borstas alls. Inte ens nu när det mesta har vuxit ut är han tovig trots att vi bara kammar och kardar ca 1 gång i veckan, men han har väldigt lätt päls. Enklast är nästan att föna efter bad trots att hunden har halvlång päls, annars kan det ta evigheter för den att torka helt och pälsen trasslar sig ganska lätt när den är blöt. Men om man har en fön med bra blås i så går det ganska snabbt. Jag skulle tro att det skulle räcka med att kamma och karda kanske tre gånger i veckan om ens hund har så lång päls som du skriver att du vill ha. Men det beror på pälskvalité också. Vissa pälsar tovar sig jättelätt medans andra knappt tovar alls.

Man fönar ju bichonens päls rak. Om man inte fönar så blir pälsen jättelätt tovig. Samma sak med pudlar. Om jag fönar ut mina bichoner ordentligt när de har pälsen i utställningskondition (eller längre) behöver jag bara borsta igenom dem en gång i veckan. Skulle jag inte göra det skulle jag behöva borsta två gånger om dagen.

Om man inte fönar en bichon med kraftig päls kan den få svamp och problem med hunden. Så föna tycker jag man måste göra. Oavsett om man har den kortklippt eller inte. Om man inte kan tänka sig att föna hunden ska man kolla efter en annan sorts ras.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 699
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 199
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen... 2
Svar
33
· Visningar
3 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka