Bichon Havanais eller Frisé?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nillah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 38 831
N

Nillah

Jag och min familj går lite i hundtankar och efter att ha läst mycket om olika hundraser så har jag kommit fram till att de 2 små sällskapshundarna Bichon Havanais och Bichon Frisé skulle passa mig (det blir huvudsakligen min hund) utmärkt.
Nu vänder jag mig till er som äger/har ägt/är fodervärd eller liknande till någon av dessa raser. Vad är eran uppfattning om dessa Bichons? :)

Hunden jag vill ha är en glad och trevlig liten hund som är sällskapshund rakt igenom, ingen terrier. Lekfull, lättlärd och 'okomplicerad'. Ska inte kräva mycket motion, men ska uppskatta långa promenader ändå.
Ska också tillägga att jag gärna vill träna lite agility :)

Har ni andra förslag på raser som passar in på detta så får ni gärna skriva också :) Är alltid roligt med fler alternativ, även om jag redan 'silat bort' de flesta vid det här laget.

Coton de Tulear och Papillon verkar också vara trevliga raser som jag är intresserad att höra mer om :)

Nillah

Sv: Bichon Havanais eller Frisé?

Jag skulle nog rekomendera en coton de tuléar.. (jag är inte alls partisk :angel:)
Alla jag har träffat är glada, trevliga hundar som gärna hänger med på det mesta, men som lika gärna kan ligga i soffan och slöa en hel dag utan några problem.

Nu är min bara 16 veckor gammal, och nu vet jag inte om det är rastypiskt eller inte, men han är en riktig liten :devil:
kaxig och tror att han är störst, bäst och vackrast, lite för kaxig för sitt eget bästa, men samtidigt världens mysigaste lilla hårboll. :love:

Håller med om att Coton är en härlig ras. Jag är dagmatte åt en coton som är helt underbar. Glad och positiv. Enda nackdelen är att hon är lite tuff mot andra hundar.

Har du funderat på pudel? Behöver inte överdriver mycket motion men kräver en del

Samtliga bichon frisé (stavning?) jag stött på (ca 4) har varit småelaka, sura och skälliga... Inga direkt poitiva erfarenheter alltså!

varför inte en korsning av dom två:-)
jaghar enhavanais/frise blandis på ett och ett halvt år, och har haft hundar innan, men denna tar första pris i stil charm smarthet och humor! Han är fantastisk, väldigt allmänvillig, dvs vissa dagar långa timmar i skogen och han tuffar på, andra dagar korta kvartspromenader, o han är lika glad för det...
han är inte terrieraktig, skäller enbart vid ett ord och det är KOMMER. hör han att man säger "det kommer någon...så skäller han som en galning, tom om man ser på svensk serie o någon där säger kommer, så skäller eller morrar han:-)
pigg och lat hund, snäll, har fått de mest hundrädda att falla totalt för hans charm, inte envis eller något, en riktig häng med hund liksom, med honom kan jag ärligt säga att hund ägarskapet enbart har fördelar, inga nackdelar för han är väldigt kravlös! gillar spår och söklekar, hoppa hämta saker, men lika nöjd om han får ligga i soffan o glo på glamour med mej...
jag GILLADE inte ens bichon frise innan, pga mormors hemska hund, men nu har vi fyra st antingen blandisar samt en renrasig, och dom är så glada och mysiga, inte alls sura eller tvära utan pigga glada snälla...synd jaginte kan lägga in en bild, min älskling har de vackraste ögonen en hund kan ha! så skaffa en du, ps jag har mött några havanaiser med alltså renrasiga, och de är jättehärliga.
en annan ras jag gillar är chinese crested powder puff, helt jätte söta vovsar

var för snabb, vi dvs familjen har inte fyra, bara EN men på gatan här vi bor har vi sammanlagt fyra st nu små vita rara uppbollar...men min ser UT som en terrier, typ en westie med hängande öron, han är väldigt stor för sin ras med, så ha nväger nog en tio kilo och är en trettio cm hög och välmusklad...

Papillon är den av hundraserna du nämner som man kan komma längst med om man vill tävla, men det är nog också den som kräver mest stimulans av de nämnda hundraserna för att må riktigt bra, så om du har tid och vilja att arbeta med hunden så skulle jag rekomendera papillon.
De är otroligt lättlärda och roliga om de får tillräckligt mycket mental stimulans, men om de inte får det kan de bli ganska odrägliga och stressade, elelr gå åt det andra hållet och bli apatiska.

Jag har två frisé. Båda är glada hundar som är med på det mesta. Min första var en riktig stjärna inom agility, dock en aning svårmotiverad inom lydnaden. Men agility fungerade som en självbelöning i sig. Hon är tyvärr folkskygg så någon tävling blev det aldrig för oss, men jag tror att hon hade kunnat gå långt om hon inte hade haft det handikappet och om jag hade vågat satsa lite hårdare. Annars är hon otroligt stark mentalt (om man kan säga så om en folkskugg hund:crazy:). Hon skulle aldrig ta till tänder när hon blir trängd eller rädd, absolut ingen ångestbitare. När hon väl lär känna en människa (tar ungefär tre timmar) är hon tillgiven och gosig. Inte ett dugg skotträdd. Tyvärr enorm jaktinstinkt, större än min dobermann:D Hon är som en liten terrier.

Min andra tog jag som en omplacering vid 9 års ålder, ingen agility då direkt. Han hade använts som utställningshund, avelshane och sällskap så det han kunde var väl i princip att stå still på trimmbordet *fniss* Han är också skottfast, och bra mentalt. Otroligt stabil, blir inte upprörd för någonting. Han har i princip ingen jaktinstinkt. Jag tror att han också hade varit en bra agilityhund om någon tränat honom när han var yngre. Men ingen direkt stjärna då han saknar den där explosiviteten.

Det jag vill säga är väl i princip att mina två hundar, är just två hundar. De är totalt olika. Jag har hört många som klagar på att bichoner är ettriga och bitska. Det stämmer säkert, men man får kolla upp föräldrarna, mycket skräpavel även inom bichon. Om du vill ha tips eller har frågor om kombinationer så är det bara att pm:a. Översexuella är också ett oförtjänt rykte som bichoner har. Jag har aldrig träffat på en översexuell bichon och min hade är helt lugn med tikar förutom under höglöpsveckan.

Pälsvård måste man tycka om, vilken av de raser du än väljer. En golvfön är en bra investering.

Mulles_Matte & Jappisen:
Tack för era svar om Coton :). Ska kolla upp rasen lite mer. Jag har bara träffat 1 Coton, och han var väldigt skällig. Det handlade snarare om honom som individ och ägarens träning än att hela rasen skulle vara skällig, men man får ju ändå en sämre erfarenhet av rasen. Dock skäller nog Bichon frisén och Havanaisen lika mycket som Cotton överlag. Det kan väl knappast vara någon större skillnad :P
Passar ändå på att fråga: Upplever ni Coton de Tulear som skällig?

Jag tycker det är roligt med lite färg och tecken på hundar, när de kan ha olika färger. Det här ger Havanaisen ett försprång enligt mig. Eftersom de alla 3, Coton, Havanais, Frisé, är underbara sällskapshundar, och mycket lika i sättet (?) så måste man väl få gå på lite sånt också ;)
Ni som äger Coton, vet ni något som är speciellt för rasen? Jag menar, för mig känns det lite som att de 3 nämnda påminner väldigt mycket om varandra. Så, Varför skulle jag då välja Coton? :)

Jappisen, ja, jag har funderat på Pudel. Det verkar vara en av de bästa hundarna man kan ha på sätt och vis - Mycket lättlärd och rolig hund att äga, men vad jag har uppfattat så behöver pudeln liite mer aktivering än Bichons, och jag har hört att den är bland de sällskapligaste hundarna man kan ha. Det är givetvis jättebra, men det känns som att deras sällskaplighet kan göra dem mer krävande också. Jag har absolut inget emot att aktivera min hund t.ex., det är bara roligt, men just det där när man känner att hunden kräver en viss mängd aktivering.. Då tycker jag det är bättre att man aktiverar hunden mycket och att den uppskattar det, men att den däremot egentligen inte har ett behov av så mycket aktivering. Det känns skönare, Om man skulle ha mer än vanligt att göra under en period så behöver man liksom inte känna att hunden skulle må dåligt :)
Det här är därför som jag har 'silat bort' pudeln tidigare. Det känns liksom som att det finns hundraser som skulle kunna passa mig ännu bättre :) Eller vad tror du om det hela? :)

Nillah

Gladmymlan75:
Haha, jo, en korsning mellan de 2 hade ju varit perfekt ;) Din hund låter helt underbar, det är precis en hund med ett sådant temperament som jag söker :)

Jag kan absolut tänka mig att köpa mig en blandning, men föredrar en renrasig pga följande:

* Det kan vara svårt att få tag på en blandning mellan just de raser man vill ha. Det går snabbare att hitta en renrasig Bichon Frisé- eller Havanaisvalp.
* Jag litar mer på rasuppfödare. De har en standard att gå efter, är ofta seriösa osv. De vet vad de håller på med och nästan alltid håller man kontakt efter vilket är skönt om man har en massa frågor osv. Hos en kennel vet man att mamman och pappan är testade, m.m. Chansen blir större att valpen blir den hund man vill ha.
De som har en blandraskull bedriver ofta ingen avel. De är oftare oseriösa och sällan lika kunniga.

Men absolut, om det dyker upp en blandraskull när det verkligen är dags, då är det klart att jag ska titta på dem! :) Dock känns det som att det är bäst att i förhand bestämma sig för en ras. Sedan kan man ju åka och titta på blandisar också om tillfälle ges när det är dags :)

Du lyckades helt klart övertyga mig att jag har 'hittat hem' bland alla hundraser. Jag känner mig nu ännu mer övertygad om att det är en Bichon-ras eller något liknande som jag ska ha :)

Nillah

Jag tycker inte dom är speciellt skälliga, iaf inte dom jag har träffat .

Det är väl ingen större skillnad mellan raserna, men jag har upplevt att cotons verkar va lite mildare och stabilare i temperamentet än dom bichon frisés som jag har träffat. Havanaisen kan jag inte uttala mej om.

Bara måste slänga in en bild på min lilla :devil: oxå.. :angel:

20532623.jpg

Tack för svaret Lilahnee! :) Ja, vilja har jag att arbeta med papillon, men det känns lite som att man kanske borde gå en enklare väg när det nu finns :) Som jag skrivit tidigare i den här tråden, så föredrar jag inte en hund som kräver lite mer stimulering men som får det också, framför en hund som kräver lite mindre stimulering än den förstnämna, men ändå får det och tycker om det :) Och eftersom det inte finns något speciellt med Papillon som jag saknar hos Bichons, och eftersom jag gillar dem ungefär lika mycket, så känns det som att jag lika gärna kan välja det liiite enklare alternativet. :)

Men Papillon är fortfarande med på listan, helt klart! :)

Nillah

Till -anna-
Tackar för svaret :). Just nu känner jag lite mer för havanaisen, men det ändras dag för dag :rofl:
Det måste vara väldigt ovanligt med jaktinstinkt hos Bichon frisé, eller? :)

Ja, jag gillar pälsvård, men inte överdrivet mycket. Har tänkt klippa hunden så att den passar lite bättre till vardagen, och så att jag får lagom mycket päls att ta hand om :P. Korta pälsen, framförallt på Havanaisen, och skulle det bli en Bichon Frisé så skulle jag förutom att ha pälsen liite kortare även låta pälsen vara ungefär i samma längd överallt, alltså skippa utställningsklippningen ^^

Nillah

Mulles_matte: Åhh, helt otroligt söt! :D Cottons är väl nästan alltid så gott som vita? Jag menar, hans färgade huvud kommer väl att blekna med åldern för att så småningom bli helvit, eller nästan helvit iaf ? ^^

Okej. Just nu känns det som att det blir antingen en Havanais eller Cotton när det väl är dags :). Frisén verkar inte riktigt hålla deras klass längre (;)), det är inte bara du som kommenterat Bichon Frisé som en aningen ostabilare ^^
Tack ^^

Nillah

japp han kommer blekna, misstänker att han kommer ha lite färg kvar på öronen och ev. lite på den fläcken han har på ryggen, men han kommer se mer eller mindre helvit ut.

Passar ändå på att fråga: Upplever ni Coton de Tulear som skällig?

Jappisen,
Det här är därför som jag har 'silat bort' pudeln tidigare. Det känns liksom som att det finns hundraser som skulle kunna passa mig ännu bättre :) Eller vad tror du om det hela? :)

Nillah

Coton kan jag hålla med om att de är skälliga.

Pudel kan jag även hålla med om att det kräver en del aktivering för att må bra. Det är en liten hund med mycket ork i. Men samtidigt är det en hund som lätt kan lägga sig och slappna av om så krävs. Men hade jag som du skriver inte velat aktivera hunden så mycket så hade jag inte köpt en pudel. Nu finns det dock många pensionärer som har pudlar men många av dessa är ju som de är:crazy: Skälliga och uppfattas som stirriga. Detta ofta för att de inte får ut sin energi. Min dvärgpudel kan lätt köra ett hårt träningspass i lydnad eller agility i 2 timmar. Detta kan dock bero på att jag redan tidigt har aktiverat honom mycket och haft med honom överallt. Däremot kan han mycket väl få mindre rundor om jag är sjuk och han blir inte stirrig för detta utan då varvar han automatiskt ner. Så det är nog från iddivid til individ. Sen uppfattar jag de inte som så sällskapssjuka att de hela tiden måste vara runt en. Min hund klarar sig utan problem själv och även de andra pudlar jag känner. Jag har uppfattat de andra raser du nämnde som att de kräver mindre aktivering.

Slänger in en bild på de båda.
P1011341-1.jpg

P1010707.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Min mormor har en Frisé. Han är en jättetrevlig hund. Genomsnäll och älskar barn.
Denna hund har aldrig gått på ngn form av lydnadskurs men han har fungerat bra med att endast få gå på promenader och vara sällskapsund. :)

Enda gången han skäller är när det kommer hem gäster, å då låter han ganska mkt och länge. :eek: ;)

Han är nu 13 år, kärnfrisk och superpigg.

Kan inte säga att det är en ras som jag själv skulle valt men om alla exemplar av rasen skulle vara som mormors så skulle jag allt kunna tänka mig att ha en liten vit bomullstuss hemma.

hej igen! jaghar tagit min hund från en familj som pga heltidsarbeten med skiftgång inte kunde behålla honom., men jag fick med papper på honom, och även om han är en blandis har jag "stamtavla till morfarsfar eller vad det var. skulle du vara intresserad av den uppfödaren ( om man nu kallar det för det när det är blandisar som föds upp) men du kan få numret till dom om du vill. vad jag fattade av det hela så födde dom upp sådana här raser, jaja jag har pappret på uppfödaren där nere i alla fall om du är intresserad.
ja jag tycker att nicke (hunden) är som en dröm som anpassar sig efter hela familjen liksom. fast det enda som är en liiiten nackdel är att han inte vet om att han är en hund, han tror han är en bebis...han älksar att ligga i babysitter, barnvagn slicka på nappar, you name it...han blir jätte avis om jag säger "mammas lille pojk" till min två åriga son, då "gråter" nicke...
jo jag måste rekommendera en sån blandning helt klart...

Jappisen,
Okej, då fick jag en lite klarare blick över pudeln :)

Men hade jag som du skriver inte velat aktivera hunden så mycket så hade jag inte köpt en pudel.

Det här tror jag att du missuppfattade lite. Jag är en otroligt hundgalen människa som älskar att aktivera hunden och att umgås med den. Gå långa promenader, träna lydnad, agility osv.
Jag känner bara det att, om det finns en lite enklare variant som är en lika bra följeslagare, varför inte då välja den enklare även om man skulle fixa den lite lite mer krävande varianten? :)

Fast egentligen spelar det väl ingen roll om jag skulle välja pudeln eller t.ex havanaisen. Båda skulle bli lika fantastiska familjemedlemmar, och någon större skillnad är det ju inte på dem, knappt någon alls. Båda är ju, som du vet, väldigt okomplicerade hundar som är glada över det mesta, och eftersom jag inte är en latmask så är det egentligen sak samma.

Jag tror att det helt enkelt handlar om att jag bara hyser lite extra kärlek till Havanaisen. Varför? Tja, det bara är så antar jag. Kanske bland annat för att jag föredrar Havanaisens utséende. Och eftersom båda är lika underbara hundar så antar jag att sånt kan få spela roll också :)

Nillah

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 699
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 199
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen... 2
Svar
33
· Visningar
3 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka