Sv: Bi-tråden
Dags att väcka denna slumrande bitråd tycker jag
Hade i början av året 1 av 2 samhälle kvar eftersom ett inte klarade vintern, så det är därifrån min första skattlåda för året har hämtats in och resultatet blev 23 kg honung
Rätt bra tycker jag i alla fall.
För lite drygt 1½ vecka sedan gjorde jag en avläggare med både bin, yngel + foder(pollen och honung)ramar från det samhället och idag så får jag hem en stor och kraftig 10-ramars avläggare dessutom, så förhoppningsvis har jag fler kupor att skatta nästa år. Räknar dock kallt med minst en skattning till på mitt stora samhälle och kanske med tur går det att skatta
lite grann från den stora avläggaren jag får hem senare under säsongen.
Min mindre avläggare köpte jag en liten gul drottning till och givetvis kikade jag till henne också idag när jag ändå höll på i bigården och hon har svullat upp skapligt och bäst av allt: Hon lägger ägg för fullt
I början var det maken och svärmor som bums skulle ha bin, men numer är det jag som sköter biarbetet. Lite intressant egentligen med tanke på att jag skyr bin då jag är väldigt allergisk mot bistick
Har dock haft tur hittills och inte blivit stucken en enda gång. Förmodligen för att jag byltar på mig flera lager under bidressen + har tjocka handskar så gaddarna är för korta för att nå in till skinnet