Sv: Bi-tråden
När bina på försommaren fyllt 2 lådor (10 ramar med utbyggda vaxkakor/låda) med yngel, pollen, honung, vatten, så lägger man på ett galler ovanpå den översta lådan och ställer på en låda med 1+ ramar (utbyggda/outbyggda) som de då börjar samla honungen i. Dessa lådor kallas för skattlådor.
Anledningen till att man har ett galler emellan är för att förhindra drottningen (som är mkt större än arbetsbina) att krypa upp till honungsramarna och lägga ägg.
Varför vet jag inte, men kan tänka mig att för länge sedan var honungen en god inkomst under svåra år = en skatt.
OBS: vet inte om det alls är så, men det känns logiskt.
När man som biodlare sedan skördar honungen, så kallas det för att man skattar. Bina har då byggt ut vaxet till celler som är ca 1½ cm långa på varje sida, fyllt dessa med honung och täckt den med ett tunt lager vax, som man får skrapa bort innan man kan komma åt honungen (kallas för att man avtäcker vaxet). Därefter placeras ramarna i en slunga och när den snurrar pressas honungen genom centrifugalkraften ut ur cellerna och hamnar inne i slungan.
När så slungan är full, så ska den ut ur slungan och det finns också en kran på slungans botten som man öppnar och låter honungen rinna ut genom. Under kranen har man då ställt en stor hink, med en finmaskig honungssil på, för att inte små vaxpartiklar ska följa med och finnas i den så småningom färdiga produkten.
En ymp är en honungsblandning, som hjälper den nyslungade flytande honungen att kristallisera (tjockna) och den rör man ner i honungen under kraftigt rörande, för att slå sönder de sockerkristaller som bildas och honungen blir då inte kornig, utan jämn och mjuk.
När rörningen är färdig har man en ganska trögflytande honung som bör tappas direkt på burk, innan den stelnar så mycket att den inte går att tappa. Den sista kristalliseringen sker alltså i burken.
Fråga gärna mer om du funderar på något, så ska jag försöka räta ut frågetecknen
Vi lär kika runt lite idag, så ska se om jag kommer ihåg att fota lite, så får du se bilder på de olika delarna i en bikupa.