BF närmar sig

F

Frieserhäst

Börjar bli smått nervös! 6 dagar kvar till BF!!! :crazy:
På ett sätt verkligen längtar jag ihjäl mig, men är samtidigt livrädd! Hur det nu går ihop...

Satt och funderade lite på skötväskan till vagnen.. Vad är ett måste att ha där
och vad har ni ev. kommit på som ni inte kan vara utan i den?

Samma sak till skötbordet, bra att ha och måsten? Vad har ni för "filt" som ni
bytar på, en vanlig handduk eller något annat praktiskt och lätthanterligt?

MVH Mia
 
Sv: BF närmar sig

Jag har en skötbordsunderlägg, som en lite avtorkbar madrass med nallar på kan man väl säga. När han var mindre hade jag en handduk över för då hände de ofta att han kissade när man bytte. I skötväskan har jag ett par blöjor, ett underlägg, tvättlappar, en extra tröja. När han var mindre så hade jag ett helt extra set med kläder ifall olyckan skulle vara framme, extra napp. Nu är han snart 8 mån.
 
Sv: BF närmar sig

Jag har BF idag. Min skötväska har jag överhuvudtaget inte tänkt på:o. Jag tar det som det kommer. Väskan till BB är färdig däremot. Skötbordet har jag köpt ett på IKEA och en uppblåsbar skötbädd till det. Sen kommer jag bara att ha en handduk på bädden. Jag har också klippt handdukar till tvättlappar men kommer att ha pappersdukar också. Det mesta kommer att bli köpt av min man medan jag ligger på BB, och sen köper vi till allteftersom vi kommer fram till att vi behöver saker. Blöjor är fixade eftersom flera bekanta har fått barn och fått blöjor över av den minsta storleken. Vi är inte så mycket för att "hetsa" och skaffa en massa innan bebisen kommit, men det beror mest på att vi får grejer av bekanta om vi behöver.
 
Sv: BF närmar sig

Satt och funderade lite på skötväskan till vagnen.. Vad är ett måste att ha där
och vad har ni ev. kommit på som ni inte kan vara utan i den
?
Blöjor
Våtservetter
Ombyteskläder
Handduk
Amningskupor
Bindor/trosskydd
Napp
Hjulskydd
"Plastskötunderlägg"

Samma sak till skötbordet, bra att ha och måsten? Vad har ni för "filt" som ni
bytar på, en vanlig handduk eller något annat praktiskt och lätthanterligt?
Har en stor handduk och sen en liten som kiss-skydd ;)
Papperstvättlappar
Blöjor

Sen skötbordet på undervåningen
Ombyteskläder
Barnolja
Termometer
Alvedon
Inotyol slava
Nässpray (koksalt)
Amningskupor
Tops
Vichy-vatten

Skumgummitvättlappar
Baby tvål


Köp hem Xylocain salva, fick jag tips om här ifrån :bow: jag sprack inget vid förlossningen men fick ett litet skrapsår som sved som f*n varje gång jag gick å kissa. Smörjde in efter varje gång jag vart på toa och de sved inte mer :bow:
 
Sv: BF närmar sig

Vad har du Vichy-vatten till :confused: *undrar lite bara*


Amningskupor har jag inte haft så stor användning av, köpte två paket, har använd knappt ett halvt.
Nån som behöver ett oöppnat ?
 
Senast ändrad:
Sv: BF närmar sig

Jag har BF idag. Min skötväska har jag överhuvudtaget inte tänkt på:o. Jag tar det som det kommer.

Samma här, jag hade BF i fredags...
Blöjor, skötbädd mm är klart, men är det något som "saknas" får mannen ta det.

Skötväska har jag inte ens någon... och kommer antagligen inte köpa någon heller. Hade en svindyr till ettan som jag aldrig använde. (hade allt i "min" väska)
 
Sv: BF närmar sig

Penslar på Rasmus tunga med hjälp av tops och på mina bröstvårtor för Rasmus har svamp på tungan (torsk , men det låter så himla otroligt äckligt....) vid varje blöjbyte.
 
Sv: BF närmar sig

Första barnet hade man i princip en hockeytrunk med grejer.
När tredje såg dagens ljus stoppade man ner två blöjor och ett ombyte under madrassen i vagnen.
 
Sv: BF närmar sig

Har inte ens en skötväska. Använder ryggsäck där det i all hast stoppas ned lite blöjor, tvättlappar + napp. Nu är och har vi inte vart ute på långa turneer presis, men de gånger vi vart ute har hon sovit från att vi stoppat ned henne i vagnen tills vi kommit hem och burit upp henne + lite till. ;)

Tids nog släpar jag nog med mig mer saker.

Skötbord har vi inget, vi nyttjar köksbordet som aldrig används annars. Har ett skötunderlägg från Ikea. På detta vanliga handdukar som byts mellan varvena. Sen har vi blöjor, tvättlappar, idominsalva, Inotyolsalva...Ja, det är väl i princip allt. Mer har inte behövts.
 
Senast ändrad:
Sv: BF närmar sig

Samma sak till skötbordet, bra att ha och måsten? Vad har ni för "filt" som ni
bytar på, en vanlig handduk eller något annat praktiskt och lätthanterligt?
Vi har haft Ikeas skötbordsunderlägg med uppblåsbara kanter större delen av barnens blöjperiod. Fördelen med den är att den är väldigt lätt att torka av och hålla ren. VI har alltid haft en handduk liggande uppepå, dels för att den är mjukare och inte lika kall att ligga på och dels för att den suger upp eventuella olyckor.
VI hade nog 25 handdukar från början, de har åkt mååååånga varv i tvättmaskinen sen dess och många av dem är nu kasserade.
Vad har du Vichy-vatten till :confused: *undrar lite bara*
När de får "torsk" i munnen, en svampinfektion vill jag minnas att det är - de blir vita på tungan mm, så penslar man med vichyvatten. Det går även bra att pensla med bikarbonat utrört i vatten.
 
Sv: BF närmar sig

Tack för alla tips!
Att ha med sig amningskupor och bindor (speciellt direkt efter förlossning) var ju en
bra ide! Lagom kul att vara ute på "äventyr" och så får man större blödning än förväntat! :crazy:

Då är jag inte helt fel ute och cyklar när det gäller det andra! Skönt att veta :idea:
Vill inte stå med onödiga saker som jag köpt/fått som vi igentligen kunde väntat
ett år med eller så, men har kännts lite oroligt att jag totaltmissat något jätteviktigt
och får panik när jag står där utan! Sambon får bli min extra resurs för inhandling ;)

God jul på er alla
 
Sv: BF närmar sig

Måste bara påpeka att jag fortfarande har extrakläder med till min 2åring för antingen så smutsar han ner sig om vi äter ute eller så händer det en olycka då han börjar bli torr nu! Man behöver det sällan men så en dag så är man överlycklig han slapp vara blöt eller kall mitt i vintern...
 
Sv: BF närmar sig

I min skötväska ska det alltid finnas:
Skötunderlägg
Handduk att ha över skötunderlägget när jag byter
Hundbajspåsar som jag lägger blöjan och smutsiga servetter i
Våtservetter
Torra tvättlappar
En uppsättning extra kläder: body, byxor och strumpor
Blöjor (när jag laddar fullt är det nog 5 st)

Det är nog det som skötväskan alltid är laddad med. Sen beroende på vart man ska kan det ju bli lite till... Det är i alla fall fantastiskt bra att alltid ha en färdigladdad skötväska att roffa åt sig när man ska iväg.


Vid skötbordet har jag:
Skötbädd (eller vad det kallas)
Ett lass handdukar att ha över skötbädden (alltså inte alla samtidigt ;). Tog alla våra skrutthanddukar för det går åt måååånga ibland)
Torra tvättlappar (som jag fuktar med vatten när jag rengör Wille)
Våtservetter (används endast i nödfall när vi är hemma)
Blöjor givietvis
Inotyolsalva (till röd rumpa)
Lite andra salvor, febertermometer m.m.
Corbells luktfria böljpapperskrog (tycker jag är kanonbra)

Tror inte jag har glömt något...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 525
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 492
Senast: moonstruck
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 087
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp