Bevisfråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

ujent96

Trådstartare
Hade för ett tag sen min häst med som övningsobjekt på en massagekurs i grannstallet...några dagar senare fick min häst feber o ville inte äta. Efter ca ett dygn verkade hästen som vanligt igen. Nu en vecka senare har min häst åter feber igen, samt en annan häst i stallet. Nu är stallvärd samt övriga inackorderingar ordentligt arga på mig då de hävdar att jag dragit hem virus till stallet...Nu hotar stallvärd att stämma mig på 200000 om ngt skulle hända m fölstona....

Är det upp till mig el stallvärden att bevisa var viruset kommer ifrån? Kan jag bli skyldig till vet. räkningar för de andra hästarna? Till saken hör att på gården finns ridhus där flera utomstående kommer m sina hästar o rider nu under vintern, alltså svårt att m säkerhet veta var viruset kommer ifrån.....
Hoppas på svar då detta gnager i mig....

Sv: Bevisfråga.

Svår fråga.. eller eg kanske det inte är det.. vad står i ert kontrakt? Får du ta hästen till och från anläggningen?
Är stallägaren en privatperson eller företagare? Jag gissar iaf på företagare, då skulle jag iaf gissa på att bevisbördan ligger hos henne.

Har du kollat med stallet där massagekursen hölls om de haft några sjuka hästar?

Det var bland det dummaste jag någonsin hört.

Enda gången du kan ha något som helst ansvar är om du visste att stallet du tog din häst till hade pågående epidemi.

Vill man inte dra hem något virus till stallet så måste man stänga det helt. Dvs ingen kontakt med andra hästar än stallets egna på något sätt överhuvudtaget.

Mvh

Tora

Det skulle väl gå att kräva dig på skadestånd om det står något om det i ditt uppstallningsavtal samt att det går att bevisa att det är just du som orsakat problemen, troligen krävs det även att du varit oaktsam och exempelvis åkt till grannstallet trots du visste att de hade sjuka hästar där. Det låter ytterst tveksamt att det verkligen skulle lyckas, det känns som ett skrämskott.

Vilken trist situation. Jag undrar också om det var sjuka hästar i det andra stallet? Om de blivit sjuka efter kursen så kanske de ironiskt nog kommer att anklaga dig.

Saken är den att ena hästen i grannstallet kom dit tre dagar innan kursen, dock med vet intyg om att hästen är frisk. Och nej, inga hästar i grannstallet är sjuka. Ja hon driver det som företag....

Jag får ta hästen till från anläggningen, messade ändå stallvärden kvällen innan för att dubbelkolla att det var ok- men fick inget svar.....

Senast ändrad:

ja och det är ju den linjen jag är inne på...stona går dessutom utmed en väg där andra ryttare passerar förbi....+ då de andra hästarna som kommer till ridhuset, som dessutom varit ute på tävlingar......

Helt otroligt vilka konstigheter folk hittar på.

Antar att ni inte har skrivit i kontraktet att du inte får åka till någon annan anläggning?

Inte kul att stå där när man blivit anklagad för något sådant.

Visst kan det mycket väl vara så att det är du som har dragit hem något men det är sådant som kan inträffa om man inte isolerar sitt stall (och även då kan man ha otur). Det är något man får helt enkelt räkna med.

Mvh

Tora

Tycker det är tämligen fånigt. Om man vill vara 100% säker på att ingen smitta kommer in måste hela gården hållas i karantän, varje bil som passerar in och ut ska ha sina däck desinficerade och alla besökares kläder ska vara nytvättade, stövlar och skor ska sköljas vid ingång och utgång ur stallet och att låna ut ridhuset till utomstående är ett absolut no no.
Fast tror nog du kan känna dig rätt lugn. Kolla med det stallet du besökte ifall de haft någon smitta gående bland sina hästar. Om de varit ansvarsfulla tror jag inte de skulle låtit dig komma över med din häst om det varit risk för smittospridning i stallet.
Att bevisa att det var just du som dragit in smittan är näst intill omöjligt, och ifall du inte visste om eventuell smitta i stallet du besökte bär du inget ansvar för det. Det är likadant som att du inte blir skyldig till brott om du köper en bil som du inte vet är stulen.
Tycker stallägaren i fråga kan ta sin stämningsansökan och torka sig där bak med den...

Om det är hästar i erat stall och inte i grannstallet som blivit sjuka så får man nog förmodat att sjukan kommit till erat stall någon annan stans ifrån, om det är många människor och hästar som rör sig i området så kan det vara svårt att hitta ursprunget.

Senast ändrad:

Ja det är ju inte enbart hästar som är smittbärare, den värsta spridaren av olika baskelusker och virus är faktiskt människan själv. Det ni har fått in i stallet behöver ej heller handla om renodlad smitta utan kan lika gärna handla om en utvecklad sådan pga orsaker.

Om ni har många utomstående som rider i ert stall så borde det rimligen vara rätt svårt att 'veta' att smittan kom från din häst och grannstallet, även om din blev sjuk först!

(Hade fö en av två hästar i stallet som hade precis exakt samma symtom som din för några veckor sen. Denna häst hade besökt en anläggnings ridhus veckan innan där en av de inackorderade hästarna haft feber osv, ingen annan häst mej veterligen blev sjuk och inte min häst heller. Det var det enda stället vi och/eller hästarna varit på som rimligtvis kunde vara smittkällan, men säker kan man ju aldrig vara såklart. Vet uttryckte sej så att även om man inte träffat någon häst i ridhuset utan red helt ensam så räcker en frustning strax innan dom kom dit för att sprida vidare(luftburet). Dessutom blir inte alla hästar sjuka, som tex min som ändå borde vara ett realtivt lätt offer isf som alltid finns i närheten av den sjuka hästen...Vi fick stanna hemma i två veckor på gården för säkerhetsskull och inte röra oss i andra stall med våra hästkläder osv)

Känns som det är mycket svårt att bevisa om det nu verkligen var din häst som dragit dit detta! Men mycket tråkigt att du blir syndabock när man inte är säker!

Senast ändrad:

Ja det är bara hästar i vårt stall som blivit sjuka....ingen i det andra stallet har blivit dåliga.....

Ja vi har ju några stycken som har ridhuskort, bl a en hovslagare som träffar många hästar under dagarna o sen kommer med tre fyra olika hästar till vårt ridhus.....

Tyvärr hjälper det inte vad jag än säger- det är min häst som är boven....och jag ska stå för alla vet kostnader mm.....:crazy:

Nu idag dök nästa fråga upp.... när jag kommer t stallet idag kräver stallägare o de övriga 2 st, att jag ska vircona min box....de andra har alltså blivit informerade och hjälpts åt...
eftersom läget är rätt kört, så menar jag att det står i kontraktet att stallvärden ansvarar för att stallet håller godtagbart skick...vilket i mina ögon innebär att ska det virconas så ansvarar stallägaren för detta.....
(hade givetvis mer än gärna hjälpt till om läget hade varit annorlunda....:))

så kära bukefolk- har jag tolkat kontraktet rätt?

Men att sannera boxen kan du ju ställa upp på för husfridens skull, men bara din box. men det känns direkt meningslöst när det gäller smittspridning.

Kanske dags att flytta? Det verkar inte vara nåogt vidare tolerant folk.

Jag har varit uppe nu ikväll o skurat min box..som sagt för husfridens skull....
och ja jag har redan ordnat annan plats....finns inget annat sätt att lösa situationen längre tyvärr....

Jag har varit uppe nu ikväll o skurat min box..som sagt för husfridens skull....
och ja jag har redan ordnat annan plats....finns inget annat sätt att lösa situationen längre tyvärr....

Tråkigt när det blir så här!

Men jag skulle nog vara försiktig med att flytta hästen nu när den uppenbart inte är frisk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 957
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 722
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 199
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka