Bevara bädd?

M

majafresk

Hej på er!
Här kommer ett inlägg som inte handlar om bråk i stallet som mitt förra utan är mycket mer praktiskt!
Jag ska vara fodervärd nu åt en gulleplutt och han har bädd i sin box som vi vill bevara, nu är det bara så att jag aldrig egentligen har ordnat bädd och vet inte hur man bevarar den? Tacksam för råd!

:bump:

Sv: Bevara bädd?

Det beror egentligen på bädden.
Jag har mockat åt folk som haft bädd, och då har jag helt enkelt tagit bort skiten, jämnat till den hårda ihoptrampade delen och sedan sett till att det funnits ordentligt med rent löst material (spån eller vad hästen nu har)

Sedan har jag en permanentbädd av halm i lösdriften hemma och då tar jag bara och "lösgör" den rena halmen och kastar in den i ett hörn så den är ur vägen. Sedan jämnar jag till skiten och den skitiga halmen, trampar ner envisa, frusna bollar och sedan strör jag ut den rena halmen igen. Behövs det (vilket det oftast gör) tar jag fram och strör ut mer halm så att all skit blir ordentligt täckt.
Ledordet jag alltid haft oavsett om jag haft permanentbädd eller inte, det är att när jag är färdig skall jag själv kunna lägga mig där. Vilket jag gjort några gånger i lösdriften, väldigt mysigt när hästarna står runtomkring en :)

Tack för tipsen!
Vi har torv i boxen och igår mockade jag bara det som låg löst över bädden liksom... Vad jag undrar över är hur man ska göra med pisset som ju rinner ner i bädden, är det inte lite dåligt att ha för mycket piss i torven? Försöker ju ta bort det som jag verkligen ser är piss, men i en bädd kan det vara svårt att avgöra tycker jag. Ska man blöta bädden då och då för att göra den mer kompakt eller hur brukar ni göra?
Tacksam för alla goa,bra tips!
:bump:

Nej, det är inte dåligt med piss i torvbädden. Du säger ju själv att man kan blöta för att få bädden mer kompakt.
Det som är lite knepigt är att balansera bädden så att den inte avger för mycket ammoniak. Jag har inte det problemet alls eftersom jag har så ruskigt bra ventilation (4 meter i tak samt ena sidan helt öppen rakt ut i friska luften)
Vad jag vet är bästa knepet för att inte få en bädd som inte stinker ammoniak att få igång förbränningen nere i botten och hålla den där nere. Alltså måste man se till att det översta lagret är rent. Synligt piss bör du kunna mocka bort eller vända ner på något sätt.
Men hur man gör sådant tycker jag andra borde vara bättre på än mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 180
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar