pillerill
Trådstartare
Vi har fått information från skolan att ett av våra barn riskerar underkänt betyg i bild. Hen går i högstadiet.
Vi är medvetna om att barnet ifråga inte har några större konstnärliga talanger och dessutom finns en viss problematik kopplad till det här barnet.
Vi funderar lite på hur vi ska ställa oss till det här, rent generellt. Det känns lite som att bild inte är det ämne vi behöver lägga mest möda på att hjälpa barnet att få godkänt betyg i, att det viktigaste är att de teoretiska ämnena hänger med. Hens betyg varierar ganska mycket mellan olika ämnen och hen är betydligt bättre på teoretiska ämnen än praktiska, särskilt de som involverar motorik i någon form.
Är man en dålig förälder om man tycker att det är ganska oväsentligt med godkänt betyg i bild om det övriga är okej? (Förutsättningen är ju, som sagt, att vi är medvetna om barnets problematik.)
Och hur påverkar ett eventuellt F i bild framtiden? Kan det vara ett potentiellt hinder för att komma in på det gymnasieprogram man önskar? Utöver då att det sänker det totala meritvärdet.
Läraren ifråga har fått ett mejl där vi ber om information om vad som saknas för att komma upp i godkänd nivå, det vet vi alltså inte än. Kanske är det en specifik uppgift som behöver lämnas in, kanske är det mission impossible att lösa det, det vet vi inte än. Så frågan är lite generell. Hur mycket möda är det värt att lägga på att få godkänt betyg i bild?
Vi är medvetna om att barnet ifråga inte har några större konstnärliga talanger och dessutom finns en viss problematik kopplad till det här barnet.
Vi funderar lite på hur vi ska ställa oss till det här, rent generellt. Det känns lite som att bild inte är det ämne vi behöver lägga mest möda på att hjälpa barnet att få godkänt betyg i, att det viktigaste är att de teoretiska ämnena hänger med. Hens betyg varierar ganska mycket mellan olika ämnen och hen är betydligt bättre på teoretiska ämnen än praktiska, särskilt de som involverar motorik i någon form.
Är man en dålig förälder om man tycker att det är ganska oväsentligt med godkänt betyg i bild om det övriga är okej? (Förutsättningen är ju, som sagt, att vi är medvetna om barnets problematik.)
Och hur påverkar ett eventuellt F i bild framtiden? Kan det vara ett potentiellt hinder för att komma in på det gymnasieprogram man önskar? Utöver då att det sänker det totala meritvärdet.
Läraren ifråga har fått ett mejl där vi ber om information om vad som saknas för att komma upp i godkänd nivå, det vet vi alltså inte än. Kanske är det en specifik uppgift som behöver lämnas in, kanske är det mission impossible att lösa det, det vet vi inte än. Så frågan är lite generell. Hur mycket möda är det värt att lägga på att få godkänt betyg i bild?