Betydelsen av att dela upp fodergivorna?

Totola

Trådstartare
Vi snuddat på ämnet i en del trådar men jag skulle gärna vilja ha förklarat hur ni ser på att dela upp kraftfodergivorna, hur viktigt det är? :)

Själv ger jag inte så mycket kraftfoder (faktiskt inget, men sojamjöl, och lyckas inte trycka i hästen mer än ca en dl per utfodring i dagsläget) men vill ändå försöka få med andra tillskott (mineraler, nyponpulver, morötter, vitaminer) och det är ju en utmaning i sig att lyckas få i hästen det, blir ju ganska mycket annat jämfört med sojan vid så liten giva.

Men finns det andra anledningar att behöva dela upp utfodringen? Tas mineraler/vitaminer upp dåligt om man ger allt tillsammans i en giva? Eller kanske andra ämnen som skulle behöva spridas ut?

Håller på att försöka utvärdera om det är värt extrajobbet att lägga till en giva/dag...

Sv: Betydelsen av att dela upp fodergivorna?

Framför allt delar man upp kraftfoder givorna för att hästens mat/tarmsystem inte är gjord för att bryta ned så mycket stärkelse

En gammal "regel" är at inte ger mer än max 3 kg kraftfoder/utfodringstillfälle. Nu vet jag inte om det har ändrats i rekommendationerna eftersom jag aldrig gett så mycket.. men ändå.

Jag ger mina en gång om dagen. Den häst som får mest (högdräktigt sto) äter 100 g betfor, 0,5 kg havre och 0,25 kg krafft muskel.

Det finns en hel del att läsa i ämnet, jag kopierar in en text som är lättläst, mer info finns på länksidan.
---
För mycket kraftfoder
Om en häst utfodras med för mycket kraftfoder vid samma tillfälle hinner inte nedbrytningen i tolvfingertarmen med. Det innebär att stärkelse fortsätter vidare till blindtarmen. Där bryter mikroorganismerna hellre ned denna stärklese än cellulosan (som är det normala), eftersom det är lättare. Det leder till en jäsning som gör att miljön blir sur. Mikroorganismerna dör och tarmslemhinnan skadas. Om det blir ännu surare kan hästen drabbas av acidos. Man måste därför vara mycket försiktig vid foderstatsförändringar, särskilt om kraftfodergivan ska höjas. Den maximala mängd kraftfoder som bör ges vid ett och samma tillfälle baseras på stärkelseinnehållet. Ett bra riktmärke är att aldrig ge mer än 0,4 kilo kraftfoder per 100 kg levandevikt och giva. Det innebär maximalt 2 kilo kraftfoder per mål för en häst på 500 kg.
---
http://www.capactiva.se/utf.htm

smiter in med ett snabbt tack för rättelsen av mina gamla förlegade riktlinjer :)

Tack så mycket för bra svar! :) (allihop för övrigt)

Jag tänkte också för mineralernas och vitaminernas skull snarare än bara kraftfodret, finns det några ämnen som skulle gynnas av att ges oftare än en gång per dag? I kroppens förmåga att ta upp det, eller kanske att vissa ämnen inte borde ges tillsammans?

Jag har hört (OBS! bara obekräftad info från foderförsäljare) att hästens mikroflora behöver tillföras en substans med vissa intervaller för att kunna tillgodogöra sig substansen. Det är ganska många år sedan men jag har för mig att personen uppgav att det därför var bättre att ge mineraler/kraftfoder/osv uppdelat på två tillfällen per dag för att det på så sätt inte blev "glapp" i mikrofloran. Dvd det finns alltid sådan mikroflora som kan bryta ner just den substansen vilket skulle göra att tillgängligheten blev bättre. Fattar någon vad jag skriver? Jag gör det knappt:D

Hade varit intressant att läsa ev forskning på området.

Hur som helst märker jag ingen skillnad om jag delar upp mineralgivan på 2 ggr/dag eller ger allt vid samma fodring.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 857
Senast: vallhund
·
Foder & Strö (Hittade ingen annan tråd om ämnet) Som jag förstått det så behöver man inte tilläggsfodra med vitaminer under betet eftersom det...
2
Svar
28
· Visningar
5 349
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar