Bettvång?

RIA

Trådstartare
jag får helt enkelt inte på det... hon är för stor eller så är det jag som är för liten.

hon bjuder på till att ta bettet. jag får sätta på tränset (lossar bettet på ena sidan annars får jag inte på tränset) men sen får jag inte sätta in bettet i munnen. hon har alltid gjort så men jag tänkte att hon accepterar kanske bettet mer sen när hon ha på sig det mer.

hon är bara tränsad sen augusti.

ni kan utesluta tandproblem, det är inte det som är problemet!
hästen rids inte än utan har träns på vid longering.

men hur ska jag smidigast få på tränset? jag är inte stor alls-155 lång så tar hon bara upp huvudet liiite för mycket så kan jag stå där och uggla :crazy:

jag har använt pall tidigare men det kan jag inte hålla på med hela livet. hon accepterar bettet och har inga problem med att ha det i munnen men tror mer att det är lite test att se om hon kan komma undan. å hon kan ju komma undan också eftersom jag inte är lång nog att hålla ner hennes huvud om hon skulle krångla.

vissa dagar går det hur bra som helst och det är inga problem med att ta av tränset!

någon som har råd att ge?

får skaffa styltor att stå på :p

Sv: Bettvång?

ingen som har tips??

kan det funka bättre om man "mutar" genom att ge en godisbit samtidigt som man trär in bettet i munnen?

jag har använt pall tidigare men det kan jag inte hålla på med hela livet. hon accepterar bettet och har inga problem med att ha det i munnen men tror mer att det är lite test att se om hon kan komma undan. å hon kan ju komma undan också eftersom jag inte är lång nog att hålla ner hennes huvud om hon skulle krångla.

vissa dagar går det hur bra som helst och det är inga problem med att ta av tränset!

Hur många gånger har du egentligen tränsat henne?

Sedan i höstas tror jag du skrev och bara vid longering?

Augusti, september, oktober och november = 4 månader.
Säg att du tränsat två gånger i veckan?
Det är ändå inte mer än 30 gånger totalt och du skriver också att det ibland går jättebra (men trasslar ibland).

Vad jag vill komma fram till är att din häst ännu inte är helt van och har full acceptans för att tränsas.
Men det är ju inte så konstigt eftersom hon faktiskt inte gjort det så många gånger!

JAG skulle inte ha sett det som något problem att köra med pall (tänk vad bra att hon är van vid pall inför uppsittningen!) utan om detf unkat så kört vidare med det!

Jag tror knappast att du kommer behöva använda pallen "livet ut" men kanske ännu ett tag?

hon är tränsat ett bra fler gånger än 2 ggr i veckan ;)

i början tränsade vi och så fick hon stå i gången en stund med det på medans jag tex mockade så hon fick vänja sig.

men du har rätt, förmodligen är hon inte "van" än så det är väl bara att köra på :)

pall är hon som sagt van vid, jag har ju suttit på henne å jag kommer inte upp utan pall :crazy:
får ta fram den igen och köra på ett tag till!

ingen som har tips??

kan det funka bättre om man "mutar" genom att ge en godisbit samtidigt som man trär in bettet i munnen?

Hmmm... :crazy: börjar man med muta är det lätt att man får fortsätta med det... min häst tar aldrig bettet om han inte får morot när jag tränsar :o men våra andra tre hästar får inget godis och tar bettet ändå. :D
Ett alternativ kan vara att doppa bettet i något gott nu några gånger för att ni ska komma igång med tränsningen igen, sirap eller melass eller mosad banan, något som hästen gillar... och att hon gillar träningen som ni gör sedan tränset kommit på förstås.
Min 2-åring "kastar" in bettet i munnen så ivrig är hon att få komma ut och leka med sin matte (men så är hon ju inte helt normal heller...;))

ingen som har tips??

muta aldrig!
när jag köpte min häst var hon mutad till allt, och jag som inte ger godis fick en väldigt sur häst som vägrade lyfta hovar, gapa, fångas i hagen osv. numera är hon jättesnäll men det är onödigt att gräva sin egen grav.

kompisens häst han nästan kastar sig efter bettet när man har det i handen och den hästen har aldrig blivit matad/mutad ur handen osv.

jag tror att det enda sättet är att träna träna.
träna din häst att flytta undan tryck så slipper du problemet att h*n höjjer huvudet.

jag var på en clinic som åskådare med leslie desmond där hon just visade detta, var en häst som antagligen fått stryk tidigare och drog upp huvudet allt hon kunde. men det tog en kvart så var det löst...
någon här som håller på med Nh kanske kan förklara detta bättre, men det gick i alla fall ut på att lära hästen att ta ner huvudet. hon la handflatan på andra sidan mungipan(utan träns) och så fort hästen antydde till att sänka huvudet så tog hon bort handen. tränade detta tills han kunde det, sen var det bara att träna likadant med tränset. gick skitbra, men så var nog hon ganska duktig också...

smart :) kanske man ska testa sen!

nu har jag gjort så att jag gått tillbaka ett steg i utvecklingen. innan så tränsade jag henne med grimma på och satte tränset under grimman, lite krångel men det funkar!

sen så började jag sätta grimman runt halsen, men nu har jag då gått tillbaka med grimma på huvudet. å nu funkar det igen :)
inte till 100% men i alla fall 85!

hon tar inte undan huvudet men tar lite tid på sig bara att öppna munnen för att ta bettet. när bettet väl är på så står hon där som ett ljus och vill gärna ut och arbeta lite.

får köra på ett tag tills hon är redo att skippa grimman igen.

nu har vi kört på den gamla metoden igen ett litet tag igen å idag så tog hon bettet efter ca 10 sekunder :banana:

så nu går det framåt igen! kommer köra på så det sitter som berget innan jag tar av grimman igen!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 118
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar