Bettval till travare med känslig mun.

M

Myshkin

Ska nu i vår börja "rida in" min 6-åriga travare. Hon har stått på bana mestadelen av sin karriär och har där blivit "riden" om man kan kalla det så. Jag skulle vilja att någon hjälpte mig i frågan om vad jag ska använda för bett/träns till henne. Som sagt har hon väldigt känslig mun. Har en känsla av att hon har blivit ryckt i munnen...
Jag har själv aldrig haft en häst med känslig mun. Och är därför inte van vid tex sidepull. Är rädd att jag kanske inte kan kontrollera henne riktigt med ett sådant även om det vore det bästa för henne....
Så kom med förslag vad jag ska använda!
Tacksam för svar.

Sv: Bettval till travare med känslig mun.

Jag tycker du ska prova ett sidepull eller repgrimma. Båda ger ungefär samma "effekt" men sidepullet kan möjligtvis vara lite skarpare. Jag har ett varmblod som jag enbart rider i repgrimma, uteritter 6 dagar i veckan. Nu vet jag ju inte hur din häst är men ett hett tips är att direkt introducera vikthjälper och inte tygelhjälper. Tygeln är bra till mycket men jag tycker verkligen inte att det är ett nödvändigt medel. Jag menar inte att du ska rida utan tyglar men att du ska fokusera på att använda dem så lite som möjligt, oavsett om du rider med eller utan bett.

Har hon blivit riden mycket? Eller är det mest sutten på? Travare brukar ju oftast vara lärda att springa fortare när de får stöd i munnen, alltså när vi "vanliga" vill sakta ner. Då måste man hitta ett annat sätt att stanna, då är det bra mycket bra med ett sidepull/repgrimma för då kan man vrida in huvudet på hästen så att den lär sig stanna på det viset. Men myckte viktigt är också här VIKTHJÄLPER!!

OJOJOJ vad långt det blev... Sorry, hoppas det gav nån hjälp iaf!!
Lycka till

Instämmer med Mifelle, testa ett sidepull... vill du ändå rida med bett, så föreslår jag ett tredelat eller rakt bett.

Hej, jag har en valack som är väldigt mjuk i munnen, när jag köpte honom hade han ett tredelat bett som var för långt så det nog nöp lite, jag köpte ett rakt gummibett och det trivs han jättebra med, jättebra på vintern också.

Jag vill börja med att säga att du bör ta ut en tandläkare - alltså inte en veterinär, utan en hästtandläkare. På travare försöker man tydligen ofta slå ut vargtänderna - har stött på det flera gånger. Detta innebär att en bit av tanden sitter kvar i hästens mun och kan vara riktigt vass. Detta kan ge skador i hästens mun om det är illa, men om inte annat så kan det vara obehagligt.

Sen föreslår jag, oavsätt det, att du rider med sidepull (bettlöst). Det är bättre för nästan alla hästar då det inverkar på ett annat sätt och också kan ge en fullständig eftergift vilket ett bett inte kan. Använd dock inte hackamore. Det inverkar med en hävstångseffekt som kan ge hästen spänningar i rygg och nacke. Dessutom känner du heller inte hur hårt du tar i hästen med ett hackamore och det är lätt hänt att man gör den illa.

Vill du bolla lite tankar så kan du alltid skicka ett pm. ;)
Lycka till!

jag skulle ta hjälp av en tränare. fast det beror ju på vad du har för krav med hästen. SKa du ha de i rätt form eller bara rida i skogen?

Travare kan ha ett komplicerat eller invant "dåligt" förhållande till tränsbett efter att ha tränats för trav. Nu menar jag inte att alla travare har bettproblem eller har körts med för hård hand och liknande, utan mera att tränsbettet har använts på ett visst sätt vid körningen som sedan inte pasar det sätt vi rider på.

Det som brukar funka bäst när man lägger om träningen till ridning är att bryta allt gammalt helt vid nyinlärningen, alltså att helt skippa tränsbettet om det verkar nödvändigt. Använd sidepull, grimma, kapson eller något annat bettlöst, och kombinera kanske med ett stångbett.

Travare är ofta lite oroliga i sina munnar, ett rakt bett med fasta ringar känns som ett bra bett att börja med, annars är ett vanligt tredelat ingen dum idé.

På mitt varmblod som är känslig i munnen använder jag ett Happy mouth delat travbett vid ridning och körning.

*knapp*

Jag har en vbl travare som är mkt mjuk i munnen. Vi har ett vanligt tränsbett efter att ha provat ett tredelat som hon absolut inte gillade.
Såg nu i nya hööks katalogen som kom för nån dag sedan ett träns där tyglarna gick i kors under käkarna på hästen. Det vill jag prova!
Har ni någon erfarenhet av ett sådant träns?

Jag har en travare som är känslig. Nu vet jag inte hur känslig din häst är. Men ett vanligt tränsbett är helt ok!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 802
Senast: Bri
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar