Bettproblem

S

Savannah97

Efter att hästen i somras började krångla med bettet, åkte vi till tandläkaren som fixade ett mindre fel. Jag red på hackamore första veckorna efter besöket och hon fungerade jättebra med det, men när jag testade vanligt bett fungerade det inte alls.
Eftersom jag trodde att det fortfarande kändes obehagligt så kollades hon av en fysioterapeut som inte hittade någon orsak. Jag har forsatt rida på hackamore där hon går kanon. Problemet är att jag vill att hon ska kunna gå med vanligt bett igen och vet inte hur jag ska vänja tillbaka henne...? Har testat både tredelat och rakt tränsbett, men hon bara går och gapar. Funderar nu på att köpa ett med äppelsmak, fungerar det, eller har ni några andra förslag?

Sv: Bettproblem

Bett med äppelsmak tycker jag är jätte bra! Jag själv är medryttare på en ponny som är ganska hård i munnen och lyssnar inte på vanligt bett, har prövat med tredelat och vanligt tränsbett och pessoa men inget funkar. Men för några veckor sen prövade jag med ett tredelat bett med äppelsmak och oj vilken skillnad! Hon är jätte mjuk med det och lyssnar bra. Jag tycker du ska testa med ett sånt bett i alla fall!

Mjaa eftersom hästen inte har nått fel i munnen, så måste de vara att den inte är van vid bett.
Tycker du ska prova äpplebett, och om hästen trivs på de, så ska du variera med ett vanligt. Så hon inte bara blir van vid äpplebettet.

Okej, ska testa det. Hur ska jag göra för att vänja henne vid bett, är det något speciellt jag ska tänka på?

Mjuk hand ska man alltid ha vid vilken hantering.
Först och främst skulle JAG nog låta hästen gå med bettet på promenader och longering, sen sitta upp och vänja henne från ryggen.
Vet inte om de var nått mer.... :p

Om tandläkaren bara hittade ett mindre fel, så kan det vara så att problemet i hästens mun inte har hittats, eller så är det bara hästens dåliga erfarenhet som hänger kvar. De som kallar sig tandläkare för häst kan vara allt från kvacksalvare till veterinärer med vidareutbildning och lång erfarenhet. Om problemet inte ger sig så skulle jag nog kolla upp hästen en gång till, helst med en annan tandläkare som du kan få goda referenser till. Och även erfarna tandläkare kan missa.

Du kan också prova att byta nosgrimma, prova helt utan, eller med remontgrimma, du skrev inte vad du hade nu? Engelska nosgrimmor och Achenremmar kan trycka in kinderna mot tänderna och ge fula skav. Pullargrimma kan också vara ett alternativ.

Vad gäller bett kan du också prova Nova-bett, det är väldigt mjuka syntetbett som många hästar med känslig mun gillar.

Och som du redan har fått råd om: vänj hästen vid bett när du inte sitter på först.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 470
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 108
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår

Hästrelaterat

Tillbaka