bettproblem

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan alla på Bukefalos! Tänkte fråga efter tips på bett på mitt sto! Jag rider henne på tredelat och raktbett med lösaringar, det funkar hon bra på. I dressyren... Sen genast då vi kommer till hoppningen är det bara springa springa springa som gäller. Visst det funkar att rida henne på vanliga bett i hoppningen, jag gör det just nu. Men jag har prövat båda pelham (delta) och kimblewick (på översta ringen) men de betten är fortfarande för starka för henne! Hon är otroligt känslig, och har man ett för starkt bett går hon mest bakåt. Men har man försvagt blir det drag och slit. Jag skulle gärna ha ett lite starkare bett och sedan jobba mig neråt igen till ett vanligt tredelat. Det är så jobbigt att slita henne i onödan i munnen :( Tror faktiskt att ett starkare bett skulle vara bättre i denna situation oberoende vad folk tycker om den saken... TIPS?!
 
Sv: bettproblem

Min första tanke som dök upp var Gramantygel.
Jag är absolut ingen förespråkare utav hjälptyglar om det inte är just för att hjälpa under en viss period.
Då vet du att du har bromsen och kan anpassa den så pass att det inte blir obehagligt i munnen.
 
Sv: bettproblem

graman tygel är inte så bra i hoppningen, då ska det vara över cavaletti som högst. men annars kanske ett 3delat pessoa magic bett kanske kan fungera? eller ett plopp bett? de är inte jätte skarpa och har ingen hävstång men är skarpare än vanligt 3delat eller raka.
sen såklart mycket dressyr inriktad hoppning för att få ordning på bromsen. min häst är också sån som gärna stressar upp sig i hoppningen och bara springer. har kämpat mycket med dressyren och tänkt dressyr när jag hoppat. att ställa om sitt tanke sätt om hur man ska få stopp på hästen efter hindret har hjälpt mig också. inte tänka "snälla stanna nu" eller "hoppas jag får stopp på hästen innan kortsidan" utan tänk att det är en stor vägg 3 steg efter hindret och det finns bara att hästen ska göra halt innan den. övningar som halt- galopp- skritt- trav- halt- galopp längst långsidan är också bra för att aktivera broms och gas. där kan gramanen vara till din hjälp, så att du kan en extra kontroll och känner att du kan tänka mer på sitsen i övergångarna. nu så kan jag åtminstone hoppa ett 80 hinder, göra halt 3 språng efter, fatta galopp igen och vända upp på ett annat i kontrollerad galopp ^_^ förra året så hängde jag som en vante efter henne och det gick bara fortare och fortare.
 
Sv: bettproblem

tack för tipsen :) Ska se om jag kan testa ett pessoa magic bett! Har inte så stor hjälp av väggen/staketet som stoppkloss, rider jag mot väggen tvärnitar hon och svänger om = far i backen, haha jag har testat :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp