Bettlöst!

Jag har ett sidepull. Det fungerar bra - styra, bromsa mm. Men att ha hästen korrekt i form är svårare tycker jag. Det blir lite "hårt" tycker jag, dragigt. Men generellt bra. Hackamore är ju väldigt skarpt, så det undviker jag:)

Sidepull :love: älskas av både ägare och häst (andra ryttare är inte lika förtjusta då han älskar att testa folk).

Utöver det har jag bara testat ponnyhack, vilket också funkar ok, men är lite skarpare (trots att det är mjukare än andra hackamore). Annars fungerar det rätt bra med bara grimma och grimskaft med.

Det beror nog på vad häst och ryttare trivs med, dvs vad som är "det bästa" kan variera. Min har ridits med grimma och ponnyhack där syftet varit olika. Grimman provade vi att dressyra lite i medan ponnyhacket använts vid uteritter och hoppträningar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
353
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka