Sv: Bettlöst träns.
Jag började använda bettlöst träns (sidepull) på min 15åriga nordis som är under inriding. För att dra lite bakgrund så har han haft vanligt träns på sig i kanske 13 av sina 15 år men med ordentliga uppehåll imellan. Han har dragit timmer (i hur stor skala kan jag inte svara på) men utan att egentligen kunna någonting. När jag och min vän köpte honom var han väldigt het och inte särskillt positiv till sammarbete av någon form. Troligen varit en stressande faktor. I början använde vi oss av vanligt träns då vi köpte honom i tron av att han var inkörd. (Anledningen till att vi inte "prövkörde" honom var att han var vanvårdad, vilket inte gjorde detta möjligt och syftet var ändå att rehabilitera honom och "skapa" en ridhäst. Senare som sagt visade sig att han var väldigt grön i all hantering och förtroendet för människor var inte direkt stort.
Anledningen till att vi bytte till bettlöst var av en rad olika anledningar. Det är även mycket som har förenklats sen vi bytte som man inte tänkte på innan. Här kommer lite exempel.
Vi har i början av inridningen endats använt oss av repgrimma, detta har gjort att han har lärt sig att stanna utan att man egentligen behöver ta i honom, målet är ju att man inte ska behöva dra och slita för att få stopp på hästen. hehe
Vi upptäckte även att han hade väldigt svårt att koncentrera sig med bettet i munnen och han blev väldigt stark. Vi kände därför att vi inte ville använda oss av detta då han utan problem kunde arbetas i grimma men bettet var en stor stressfaktor.
Som många unghästar gör (kan jag ana) så slängde han en del med huvudet lite då och då utan någon egentlig anledning, han drog ner huvudet för att titta/nosa på något och så vidare. Detta gjorde att om man inte rikigt var med på noterna så ryckte han ju sig själv i munnen och blev ännu mer okoncentrerad.
Många bäckar små, vi beslöt oss för att testa bettlöst för att se om detta var bättre för honom i och med att han tydligt visade obehag av bett. Som på beställning blev allt väldigt mycket bättre. Istället för att höja huvudet när man skulle tränsa så stod han helt avslappnat när man tog på honom sidepullet, detta gjorde även att det blev lättare att ta på honom grimma i allmänhet då han inte längre associerade detta med bettet. Han har blivit mycket mjukare i all hantering, han lyssnar lika bra på detta som en vanlig häst skulle gjort på bett, och han är mycket mer koncentrerad. För oss var detta helt enkelt den rätta lösningen