Bettlöst träns.

V

vojlock

Hej!

Har funderat att börja rida med bettlöst träns och skulle vilja höra lite åsikter.

Vilka fördelar/nackdelar finns det? På vilken typ av häst (inte ras, utan individ) passar det bäst att rida med bettlöst?

OM hästen skulle bli rädd för någonting, kan man då få stopp på den?
Rider man med lösa eller spända tyglar på bettlöst?
Är det skonsammare än att rida med tränsbett?

Jag kommer att få hjälp av en instruktör i början, men skulle ändå vilja ha lite mer information.

Sv: Bettlöst träns.

Vi har både bettlösa och vanliga träns på min ridskola, och jag tycker det funkar bra på dom ponnysarna. Man kan ju få stopp på dom om det händer någonting, fast det är ju ridskole hästar och jag vet inte vad du har för någon häst. Tror att det är skonsammare för hästen eftersom den inte blir dragen i munnen (speciellt på ridskolor med många oerfarna ryttare) fast jag är inte säker! Hoppas att det hjälpte :p

jo, läste i den tråden, men den var lite gammal, tänkte om det kanske hade kommit lite nyare varianter :)

Hästen är en grundriden 5-åring.

Saken är den att jag har en ganska hård hand, vilket jag absolut inte vill ha,jag försöker jobba bort det, men under tiden vill jag rida med så lite "hand" som möjligt. Jag vill helst bara rida med halsring och vikthjälper, men det tar ju ett tag att komma dit. Så jag funderar ju på om bettlöst vore ett alternativ...

Okej det kanske kan vara lite svårare att få stopp på en 5 åring än en ridskole häst. :p Är han lite busig eller? Du kan ju fråga din tränare annars och se vad h*n säger.
Bettlöst kan ju vara bra att börja med om du vill kunna rida med bara halsring och vikthjälper. Men jag tycker som sagt att du ska fråga din tränare! Lycka till! :)

Bettlösa träns

Ursäkta om det redan finns trådar om sånt här, men jag hittar inte det jag söker i de andra.

Jag tänkte att jag skulle börja rida min häst på bettlöst träns ibland, mest för att variera och för att hon skulle slippa ha bett i munnen i bland. Så jag köpte ett bettlöst träns från hööks, ett sådant där remmarna går i kors under, och sedan ska ge tryck på nacken. Men det gillade hon verkligen inte! Hon bara skakade på huvudet så fort man tog lite i tyglarna. Antagligen gillar hon inte trycket vid nacken. Men jag funderade lite på det sen, borde inte ett sådant träns ge tryck både på nacken och under ganascherna? Och i så fall ger det ju dubbla signaler? Men jag kanske har fel...

Men vet ni något annat bettlöst träns som skulle kunna passa? Hackamore har jag ridit med på andra hästar, men vet inte om jag vill ha det, då det ju kan vara lite skarpt, och det behövs absolut inte på henne. Har funderat på sidepull, men vet inte så mycket om det, bara att det verkar med tryck över nosryggen? Det borde väll vara lite mildare än hackamore, eftersom det inte har någon hävstångseffekt?
Någon som har något tips på vad jag skulle kunna köpa? :)

Sv: Bettlösa träns

Sidepull gillar jag att rida på, i alla fall på en häst som fattar att stopp är stopp och lyssnar på vikthjälperna. Sidepull är ju väldigt oskarpt så på en het häst så blir det svårt att få stopp.

Googla på bosal, det är roligt att rida på och de flesta hästar verkar gilla det. Repgrimma är också trevligt att rida i, lite som ett sidepull fast tvärtom, stopp blir väldigt tydligt men sväng blir inte riktigt lika tydligt. Har du en snäll häst som lyssnar på vikthjälperna så kan man skogsmulla i vanlig grimma också, min bästa nödlösning när jag rider häst från sommarbetet är grimma och ett grimskaft i varje sidoring, tadaa så har du "repgrimma med westerntyglar".

Okej, jo, jag tror jag ska prova sidepull. :) Vikthjälperna är hon väldigt känslig för, använder faktiskt inte tyglarna så mycket överhuvudtaget...

Haha, jo, så som du beskriver med grimma har jag också ridit ibland, men tänkte jag skulle köpa ett träns också ;)

Bett, träns, sadel, martingal.... täcke, hör inte det till forumet utrustning oavsett om det är en ponny, frieser, arab, svenskt halvblod eller ridtravare det gäller?. Jag är snäll för det mesta och flyttar trådarna till rätt forum och underrubrik, eller helt enkelt släpper igenom tråden här under ridning, för snällhetens skull.

Men VARFÖR inte titta i forumet utrustning, eller lägga ett inlägg där.

Mvh

Moderator

Om du ska ta hjälp av en tränare så tycker jag att du gott och väl kan använda ett hackamore. Jag rider dagligen på det med min häst bara för att jag inte "vågar" rida ut och möta lastbilar, traktorer, älgar på ett sidepull, sen går han hur bra som helst på det också. Han är lite hoppig, studsig men vi har inga problem med kommunikationen hand-mun. Han är inriden för 2 år sen kanske men jag håller på att skola om, skola rätt och detta går bra som tusan på hacket. Jag rider med samma kontakt som om jag red på bett men är extra noggrann med stor eftergiften "då stången" kan ha en lång väg tillbaka till ursprungsläget, en klapp på halsen är perfekt.

Jag har även haft ett hackamore på en äldre häst som var het som tusan, ibland nästan okontrollerbar. Men han gick också bra på ett hackamore, tillräckligt bra för att min mamma skulle våga ut och rida. (Han var för stark på bett och om han inte reds mycket, mycket dressyr var det pelham som gällde om man ville sakta ner.)

Om det är skonsammare än tränsbett beror ju på individen. Min häst kan inte ha bett förrän jag röntgat så ja, för honom är det skonsammare. Ett väl anpassat bett med en mjuk hand är ju inte dåligt för hästen det heller.

Nu tycker jag ju också att dessa bettlösa träns med remmar som går i kors verkar helt förvirrande i signalerna, ett sidepull eller hackamore är för mig mer logiskt så jag har inte testat.

Jag tycker det är superbra. Jag växlar mellan bettlöst och bett, det är lättare att dressyra ordentligt på bett men inga större problem på bettlöst heller. Jag rider på det med lätt kontakt och eftergift när hon gör rätt.

Jag använder det mest när vi rider ut, på en pigg liten arabdam. Vi rider ut i skogen, längs vägar och allt, men så litar vi på varandra också och hon lyssnar alltid. Det är nog en fördel om hästen är lyhörd, känslig och lyssnar på vikthjälper (vilket det iofs är i all ridning). Med en häst som blir väldigt stark och har egna ideer om hur saker och ting ska gå till är det nog inte jättekul att sitta på med bettlöst.

Tycker du gott kan prova på det iallafall och vill du inte köpa att nytt träns kan du ta en remontnosgrimma och sätta tyglar i det bara? :) Om du har en hård hand antar jag att det är skönare för hästen att få trycket på huvudet än i munnen.

Här är vi på min garageuppfart och hälsar på :)
2iuxg79.jpg

Efter en barbacka ritt i snön (remontnosgrimma):
2myt3cw.jpg

Jag har en snäll och väldigt schysst ponny, men jag kan inte rida ut på bettlöst. Då tar han chansen att dra iväg som tusan och då finns det ingen nödbroms (ja, jag har haft hackamore också men hänvstångseffekten var inte till nån hjälp). Problemet uppstår aldrig med bett, då behöver jag knappt ta i honom. Däremot om jag bara ska skritta ut så slänger jag gärna på nåt bettlöst :)

till min gamla ponny på 28år så har jag också en vanlig nosgrimma med tyglar fästa i, det är dock en achen nosgrimma som jag sytt på 2 ringar till tyglarna i.
den fungerar bra till lilla medryttaren då hon ska lära sig svänga och sånt men då gubben är på "nu så är jag en 5årig hingst på 170cm i mkh och ska hoppa ett 150 hinder" humör så får han ha på sig det vanliga tränset med bett.

då han har problem med tänderna så är den bettlösa väldigt bra, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att rida bettlöst på min stora häst (galet fux sto), men drömmen är i alla fall att kunna hoppa upp i hagen (utan pall) en varm sommar dag med bara grimma och grimskaft och galoppera över åkrarna (utan att hästen sticker och kastar av mig) :love:

Jag började använda bettlöst träns (sidepull) på min 15åriga nordis som är under inriding. För att dra lite bakgrund så har han haft vanligt träns på sig i kanske 13 av sina 15 år men med ordentliga uppehåll imellan. Han har dragit timmer (i hur stor skala kan jag inte svara på) men utan att egentligen kunna någonting. När jag och min vän köpte honom var han väldigt het och inte särskillt positiv till sammarbete av någon form. Troligen varit en stressande faktor. I början använde vi oss av vanligt träns då vi köpte honom i tron av att han var inkörd. (Anledningen till att vi inte "prövkörde" honom var att han var vanvårdad, vilket inte gjorde detta möjligt och syftet var ändå att rehabilitera honom och "skapa" en ridhäst. Senare som sagt visade sig att han var väldigt grön i all hantering och förtroendet för människor var inte direkt stort.
Anledningen till att vi bytte till bettlöst var av en rad olika anledningar. Det är även mycket som har förenklats sen vi bytte som man inte tänkte på innan. Här kommer lite exempel.

Vi har i början av inridningen endats använt oss av repgrimma, detta har gjort att han har lärt sig att stanna utan att man egentligen behöver ta i honom, målet är ju att man inte ska behöva dra och slita för att få stopp på hästen. hehe

Vi upptäckte även att han hade väldigt svårt att koncentrera sig med bettet i munnen och han blev väldigt stark. Vi kände därför att vi inte ville använda oss av detta då han utan problem kunde arbetas i grimma men bettet var en stor stressfaktor.

Som många unghästar gör (kan jag ana) så slängde han en del med huvudet lite då och då utan någon egentlig anledning, han drog ner huvudet för att titta/nosa på något och så vidare. Detta gjorde att om man inte rikigt var med på noterna så ryckte han ju sig själv i munnen och blev ännu mer okoncentrerad.

Många bäckar små, vi beslöt oss för att testa bettlöst för att se om detta var bättre för honom i och med att han tydligt visade obehag av bett. Som på beställning blev allt väldigt mycket bättre. Istället för att höja huvudet när man skulle tränsa så stod han helt avslappnat när man tog på honom sidepullet, detta gjorde även att det blev lättare att ta på honom grimma i allmänhet då han inte längre associerade detta med bettet. Han har blivit mycket mjukare i all hantering, han lyssnar lika bra på detta som en vanlig häst skulle gjort på bett, och han är mycket mer koncentrerad. För oss var detta helt enkelt den rätta lösningen :)

kanske en dum fråga men, kan man få hästen att jobba på tygel med bettlöst??

formen kommer ju från baken men är det lika lätt att samla upp hästen med bettlöst som med bett?

Det beror jättemycket på individen. Min systers häst hänger i tygeln när han går på hackamore medan min häst jobbar på precis som vanligt. Men det finns en risk att hästen knäpper av på ett hackamore och kröker ju då enbart på nacken.

Jag skulle väl gissa på att ett sidepull tex inte alls har samma funktion som hacket i det avseendet, då det är snällare och utan hävstångseffekt.

Men min pålle som rids på hackamore börjar även nu att hitta formen, gå/jobba på tygeln i tömkörningen och där använder jag ett sidepull med extraludd över nosryggen.

okej men det blir väll att man får lära om hästen tygel hjälperna?
det blir ju inte samma effekt när man tar och ger i ett side pull som i ett träns bett, (är 100%säker på att min häst kommer att sticka i minsta lilla tempo ökning)

På hackamore knäpper "min" av i nacken (+att hon inte tycker om det alls, då det är för skarpt), med de andra bettlösa (i mitt första inlägg i tråden) jobbar hon likadant som på bett. Det har ju som du säger inte att göra med huvudet :)

hmm man ska kanske testa med en remont nosgrimma + tyglar tillsammans med det vanliga tränset (som säkerhet), får nog sy en remont grimma först och sen så kan jag ju testa, (i ridhus med säkerhets väst och hjälm + massa kuddar "/)

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 242
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka