Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det viktiga är att hackamoret sitter som det ska. Om nosdelen på hacket ligger långt ner på nosryggen så ökar risken för att nosryggen kan brytas. Men inte av en ryttares hand, det är nästintill omöjligt. Däremot så är det en annan sak om ryttaren faller av och hästen kliver på sina tyglar :S Men på sätt och vis så är det ju bra att vara orolig för hur hård kontakt man kan ta, då blir man ju mjukare i handen
Jag har ett hack just nu som tenderar att åka ner på nosryggen efter ett par minuters ridning (håller på att leta efter ett nytt, mer stabilare) som jag stabiliserat upp med sporrrem från nosdelen till sidostyckena på tränset.
*KL
Att nosryggen kan brytas av med hackamore är en myt. Hacket lär gå sönder innan nosryggen gör det. Givetvis ska man inte dra i det ändå
Men Vet någon hur man förster tyglar/alt grimskaft i en repgirmma???delvis knapplån.
Om ni har problem med att sidepullet inte ligger kvar där det ska utan vrider sig/snurrar lite så går det sätta en extrarem i den ring som sedan delar sig i två läderstycken. Jag satte dit en när jag började med tömkörningen, han fattade liksom inte ens vad svänga betydde och då gled sidepullet runt. Nu sitter det perfekt och lagom löst runt om
Jag rider min häst på hackamore ibland. Det går bra men i början gick hon väldigt lågt med huvudet och hängde sig i handen så jag fick liksom dra upp huvudet. Men nu fungerar det super!
Sen har jag hört att om man drar till för hårt så kan nosryggen gå av
Men jag tror att du måste dra till rätt ordentligt i så fall.