Bettlöst träns.

Sv: Bettlöst träns.

Haha. Ja, det tycker jag absolut du kan prova på om du är sugen! Med det vanliga tränset på dessutom lär det ju inte vara någon fara :)

Jag rider min häst på hackamore ibland. Det går bra men i början gick hon väldigt lågt med huvudet och hängde sig i handen så jag fick liksom dra upp huvudet. Men nu fungerar det super!

Sen har jag hört att om man drar till för hårt så kan nosryggen gå av:eek:
Men jag tror att du måste dra till rätt ordentligt i så fall.

Det viktiga är att hackamoret sitter som det ska. Om nosdelen på hacket ligger långt ner på nosryggen så ökar risken för att nosryggen kan brytas. Men inte av en ryttares hand, det är nästintill omöjligt. Däremot så är det en annan sak om ryttaren faller av och hästen kliver på sina tyglar :S Men på sätt och vis så är det ju bra att vara orolig för hur hård kontakt man kan ta, då blir man ju mjukare i handen :D

Jag har ett hack just nu som tenderar att åka ner på nosryggen efter ett par minuters ridning (håller på att leta efter ett nytt, mer stabilare) som jag stabiliserat upp med sporrrem från nosdelen till sidostyckena på tränset.

Sidepull eller ridkapson är bäst för outbildade hästar, dvs hästar som inte utbildats till att gå på enbart stångbett utan fortfarande behöver tygelhjälp för att böja och ställa sig. Hackamore är stångbett utan mundel. (Samma inverkan)

Man kan ha kontakt på bettlöst, men bör vara försiktig med bettlösa som har en hård nosdel, tex ridkapson eller sidepull med råhud. Konstant tryck på dem klämmer nerver och gör hästen väldigt öm just över nosen. Lätt kontakt ''tygelns tyngd'' går bra och ger en bra grund så att man kan använda kapsonen/sidepullets inverkan och arbeta med dressyrarbete.
Hästar kan lätt hänga sig i bettlöst, speciellt de med slät läderem över nosen. Om man tillåter och håller emot då.

Bettlösa med löpande remmar osv har jag inte mycket till övers för. Många hästar verkar inte gilla dem och de är ologiska..påminner mest om gagbett som jag ser det. Men vissa hästar funkar på det.

Man kan stanna en häst lika lätt på bettlöst som på bett. Det kan vara en ide att lära in one rein stop, dock. För säkerhets skull.

Du kan rida i remont med tyglar, det blir som ett sidepull med enkel läderrem. Men det ger inte mycket att säga till om, så lär in one rein stop som säkerhet.

Som svar på frågan om att rida i form på bettlöst; hästarna i spanska ridskolan rids ofta in med bettlöst och behåller ofta det bettlösa istället för tränsbett när de går över till dubbla tyglar (kandar).

Form i bettlöst i skritt. Lite för hög form bara. På väg mot tölt.
formffdfhgh.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det viktiga är att hackamoret sitter som det ska. Om nosdelen på hacket ligger långt ner på nosryggen så ökar risken för att nosryggen kan brytas. Men inte av en ryttares hand, det är nästintill omöjligt. Däremot så är det en annan sak om ryttaren faller av och hästen kliver på sina tyglar :S Men på sätt och vis så är det ju bra att vara orolig för hur hård kontakt man kan ta, då blir man ju mjukare i handen :D

Jag har ett hack just nu som tenderar att åka ner på nosryggen efter ett par minuters ridning (håller på att leta efter ett nytt, mer stabilare) som jag stabiliserat upp med sporrrem från nosdelen till sidostyckena på tränset.

Jag köpte ett rejält hack i läder och det sitter super på min. Kanske lite i minsta laget men hon verkar nöjd så då e jag de:D

Jag håller på att leta, glömmer bara bort att mäta hur lång nosdelen ska vara så jag inte köper ett till som inte passar perfekt :P

*KL

Att nosryggen kan brytas av med hackamore är en myt. Hacket lär gå sönder innan nosryggen gör det. Givetvis ska man inte dra i det ändå

*KL

Att nosryggen kan brytas av med hackamore är en myt. Hacket lär gå sönder innan nosryggen gör det. Givetvis ska man inte dra i det ändå

Beror nog på hur hacket är utformat och vilken kvalitét det är. :o

Mja, jag har funderat på dessa mekaniska hack, de med låånga skänklar osv. Men jag är säker på att den enda risken för att hacket sa bidra till att skada hästen (nosbenet) är om det sitter grymt fel och hästen på något vis kliver eller drar loss sig från att sitta fast. Och om det är en otroligt stark kvalite på tyglar, nosdel och curbstrapen under hakan på hästen så inget av de sakerna går sönder..

Min häst ligger på och hänger massor när jag rider med bett, hon blir super stark och när vi galopperar eller liknande måste jag till slut dra riktigt hårt för att få stopp, funderade då på att prova ngt annat bett, men provade för skojs skull att rida med sidepull och det är helt underbart, fick en annan häst i handen! Har mycket bättre kontroll över henne nu och behöver inte alls sitta och dra i henne utan det räcker med en kort tillrättavisning , ett litet knyck med handen om hon börjar vilja dra, behöver inte ens använda martingal+ att hon är så lycklig över att slippa träns i munnen. Sidepull är verkligen vår melodi!

Jag testade med sidepull igår. Dock bara en liten sväng på stallplan då jag red barbacka.
Min häst som gärna tar 3 steg extra om man har bett, stannade så fort jag bara luta mej tillbaka och tog lätt i tygeln. Väldigt skön känsla.

Ska testa en längre tur idag och hoppas på att det var sidepullet och inte bara en tillfällighet :)

Gud vad roligt! Återkom med uppdatering efter ridturen :)

camsme Underbart! Min veterinär skulle jubla om hon läste detta!

Jag tror att jag ska testa sidepull! :) Får väll åka och köpa ett snart, och se om det funkar bra på min häst...

Föresten, är det någon mer som har provat ett sånt där träns med remmar som går i kors? Bettlöst alltså. Jag tycker inte alls att det funkade bra, och förstår inte riktigt hur det är tänkt med det...

Det gick sådär. Så länge vi var på stallplan så gick hon fint och gjorde allt hon skulle, men när hon märkte att jag ville upp till huset så var det tvärstopp.
Och hon e så jäkla och stark och envis, och det märktes en viss skillnad mot bett.
Fast till slut kom vi upp, och när hon väl bestämt sig för att gå, så går hon så jäkla fint och glatt, så det är väl bara test och maktkamp nu.

Jag kommer testa vidare på hemmaplan ett tag och sen ta en skogstur med sambon.
Fördelen med det är att jag hellre kämpar och håller på med bettlöst, än att sitta och slita med bettet så länge vi kämpar om vem som bestämmer.
Jag kom ju inte längre med bettet heller.

Så det blir nya tag i morgon.

delvis knapplån.

Om ni har problem med att sidepullet inte ligger kvar där det ska utan vrider sig/snurrar lite så går det sätta en extrarem i den ring som sedan delar sig i två läderstycken. Jag satte dit en när jag började med tömkörningen, han fattade liksom inte ens vad svänga betydde och då gled sidepullet runt. Nu sitter det perfekt och lagom löst runt om :)

delvis knapplån.

Om ni har problem med att sidepullet inte ligger kvar där det ska utan vrider sig/snurrar lite så går det sätta en extrarem i den ring som sedan delar sig i två läderstycken. Jag satte dit en när jag började med tömkörningen, han fattade liksom inte ens vad svänga betydde och då gled sidepullet runt. Nu sitter det perfekt och lagom löst runt om :)
Men Vet någon hur man förster tyglar/alt grimskaft i en repgirmma???:)

Det finns ju två olika alternativ.
Hackamore och Sidepull.
Hackmore är ganska hårt om man måste ta tag i hästen. Men absolut mer skonsamt än ett bett. om du själv tycker du har en hård hand, sätt själva "nosremmen" längre upp en vanligt, det blir mjukare. Byt även ut kedjan(om det är en sån) till läderrem med ludd på.
Sidepull är inte lika hårt eftersom det inte har hävstångar (stavning?) men däremot lyssnar få hästar på det.

Så hackamore med läderrem och ludd är nog bästa alternativet..:)

Jag rider min häst på hackamore ibland. Det går bra men i början gick hon väldigt lågt med huvudet och hängde sig i handen så jag fick liksom dra upp huvudet. Men nu fungerar det super!

Sen har jag hört att om man drar till för hårt så kan nosryggen gå av:eek:
Men jag tror att du måste dra till rätt ordentligt i så fall.

Nosryggen kan gå av om du sätter "nosremmen" för långt ner. men det är ingen fara så länge den sitter högt :)

Jo, nu har jag provat sidepull, och nej det funkade inte särskilt bra på min häst. Det var inte det att hon inte lyssnade, jag skulle snarare säga att det var för skarpt i så fall. Men det är det, att min häst hatar nosgrimmor, det går inte att rida med sådana på henne. Hon bara skakar på huvudet. Och när jag väl red med sidepullet, kom jag på att hon förmodligen inte skulle gilla trycket på nosryggen, eftersom hon inte gillar vanliga nosgrimmor. Och det gjorde hon inte heller. Hon bara gick och skakade på huvudet.

Det som funkar bäst att rida med på henne är ett gummibett utan nosgrimma, men hon är inte särskilt förtjust i bettet egentligen heller. Och jag skulle gärna vilja ha något alternativ till bettet, för att variera. Men vad ska jag rida på egentligen? ;O

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 242
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka