Bettlöst i Sydafrika

K

kulltorp

Jag läste att Sydafrika numer tillåter bettlöst alternativ på dressyrtävlingar. Är det något som Sverige borde ta efter tycker ni?
Annika

Sv: Bettlöst i Sydafrika

Absolut! Men inte hacket, kan nog tänka mig att det kan bli övermissbrukat för att få hästen att böja på halsen men de hävstångsfria alternativen skulle vara helt ok. Varför inte bettlöst har jag redan funderat på i den svenska ridsporten, det blir inte några fördelar för dom som rider med det gentemot de som har bett.

Synd att det förmodligen aldrig kommer att hända på länge, tror jag åtminstone

Ja, det tycker jag. Utvecklingen och forskningen går ju framåt så självklart ska man inte behöva ha bett i munnen på en häst som inte klarar av det av olika skäl. Att rida bettlöst är ju inte heller någon fördel, det är ju snarare svårare än att rida med bett. Utrustningen ska anpassas efter hästarna och inte efter TR.
Därmed inte sagt att jag tycker att det ska vara helt fri betsling.

Problemet är ju att TR är utformat och frundat på att hästen har ett bett i munnen. Det står i TR att hästen ska ha sluten mun och lugnt tugga på bettet, hur översätter man det till bettlöst?

Det är samma problem som gäller sporrar? Ska en domare döma ryttarens inverkan olika beroende på om ryttaren har sporrar eller ej? Vilket är mest positivt bettlöst eller med bett? Ska domaren ta hänsyn till detta i bedömningen? Om inte, hur ska man få domarna att inte ta hänsyn till detta?

Jag tycker också att det borde vara tillåtet med bettlöst men jag ser svårigheten i det.

Mina hästar har sluten mun och tuggar/löddrar i munnen på hackamore när de jobbar rätt. Så det är absolut ingen skillnad.

När det gäller sporrar så skulle det ju kunna bli olika bedömning på ryttare med/utan på lokal tävling. Har aldrig hört någon påpeka att de tror att så har skett.

Som jag ser det så ska ju domaren döma om hästen går i rätt form och är lyhörd för ryttarens hjälper samt naturligtvis att den utför det den ska på rätt ställe. Jag kan inte se svårigheten att se det med bett eller utan. Svårigheten för de ryttare som väljer att rida på hackamore t ex blir ju att få hästen att inte vika in näsan och gå bakom hand.

Du kanske har rätt. Jag hade gärna sett att det blir tillåtet med bettlöst även om jag själv inte använder det till annat än lullridning i skogen.

Som sagt tror jag ändå att det blir ännu svårare för domarna att döma, ju mer olikheter det blir. Vilket ger missnöjda ryttare - vilket ger mindre trovärdighet för sporten, osv...

Man kan ju hoppas. ;)

Mina hästar har sluten mun och tuggar/löddrar i munnen på hackamore när de jobbar rätt. Så det är absolut ingen skillnad.
Rent bedömningsmässigt så är det ju inte det som är problemet, utan problemet kommer ju när hästen går emot bettet (gapar, slänger ut tungan osv) - hur "översätter" man det till bettlöst?

Det syns ju lika tydligt om hästen går emot oavsett om det är med eller utan bett. Under Allmänt intryck och även på respektive bedömningspunkt skulle ju det visa sig precis som vanligt.
Hästen gapar inte när man tar i den på t ex hackamore men den kan "dra/hålla emot" i stället vilket syns lika bra. Då har den ju antagligen inte bakbenen med sig och det ihop med att den går emot straffar sig i utförandet av rörelsen man tänkt göra.
Jag tror inte att det är så svårt att bedöma ridning med bett och bettlöst. Min förra häst hade en gammal tryckskada i munnen när jag köpte honom och det gick inte att rida honom på vanligt bett (kandar och pelhamstång funkade). På en klubbtävling vi anordnade fick jag dispans att rida med hackamore. Domaren vi anlitade sa ingenting om att det var svårare att bedöma oss än de andra.

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
476
Senast: WildHorse
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 648
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag. Jag har en skogsbacke i anslutning till min...
Svar
12
· Visningar
1 226
Senast: manda
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 928
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?