Bettlösa träns - vilka är värt pengarna?

nyaste

Trådstartare
Har nu en tid ridit min ena häst i enbart grimma, och kommit fram till att det går bäst utan bett till honom. Han går inte och "slår" med huvudet och slänger hit och dit då han får gå utan bett. Japp, munnen och tänder är kollade många gånger, inga fel. Verkar som han bara inte tycker om att ha bett i munnen. Har testat många olika, med samma resultat. Då man rider utan bett så går det mycket bättre och han är mycket mer avslappnad och lyssnar mycket bättre på mig och mina hjälper.
Har nu börjat kika på bettlösa träns. Men, vilka är värt pengarna? Vilka "fungerar" som de ska? Vilka tycker ni är bäst respektive sämst? Är det stora skillnader i dess utförande och således hur de inverkar på hästen? Positivt/negativ med bettlösa träns? Och vad ska man tänka på då man rider bettlöst tycker ni?

Jag har själv funderat mest på LG-bridle och dessa träns som går upp under kinderna och runt, bak öronen (hoppas ni förstår vilka jag syftar på) Någon som testat båda och kan säga hur dessa skiljer sig åt i verkligheten? Vilket av dem fick ni "bäst" att fungera korrekt med hästen?

Har också kikat på hackamore, men känner mig inte så där jätte taggad att köpa. Men hur är det att rida med dem egentligen?

Tacksam för alla tips och erfarenheter, stora som små!

Sv: Bettlösa träns - vilka är värt pengarna?

Jag tycker sidepull :). Det är det närmaste bettlösa tränset du kan komma med som liknar bett. Lg provade jag på min men hon blev genast hängig i handen :/. Du kan göra ditt egna bettlösa träns som funkar precis lika dant som det "orginella" sidepullet :). Gå in på fb gruppen " vi som rider bettlöst" där finns min beskrivning :). När jag rider bettlöst så rider jag precis så som jag rider med bett men bara en lite mjukare kontakt, vilket både jag och min häst trivs med. Men sen får man prova sig fram vad hästen tycker bäst om för tygel kontakt :).

Jag var inne och kikade. TUSEN TACK för tipset! :bow: Det där ska jag fixa nu idag och se om pållen tycker om, och grimmor har jag en hel del som ligger och skräpar som har gått sönder ;)

Vi rider med Micklemträns och det funkar förvånansvärt bra. Hackemor funkar inte alls.

Varsegod :D alltid kul att hjälp till ;) du får skriv sen hur det funkade :)!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 185
Senast: sweep
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 106
Senast: Capybara
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 199
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31