Bettlösa träns på islandshästar?

V

Vicksan

Hej!
Rider någon av er era islandshästar på bettlösa träns? Skulle vara kul att veta då en själv snart ska köpa islänning å har funderat på detta länge med bettlöst. har inte hört talas om så många som rider islandshäst med det, så därför kunde det vara bra och veta. Rider ni med bettlöst och isåfall VAD för typ av träns?

tacksam för svar :)

Sv: Bettlösa träns på islandshästar?

Jag växlar mellan hack, side pull och bett. För det mesta blir det bettlöst och då med side pull. Funkar super. :bow:

Okej, roligt att det funkar bra! Jag ska ju som sagt köpa islänning å tänkte variera lite bettlöst å vanligt. verkar inte som denna häst har någon tidigare vana av bettlöst, tror ni han kommer reagera på något visst sätt?

(har ridit mycket utan bett tidigare så vet vad det innebär, är mest orolig över hur pållen kommer reagera ;))

Jag brukar variera både mycket bett och mycket bettlöst. Rider mestadels i repgrimma/nosgrimma om jag skall rida bettlöst dock, har ett hack ibland men vi är inte riktigt redo för den hävstången ännu...

Vet iallafall 3st som uteslutande rider sina islänningar på bettlöst. De har alla sidepull eller sånt där bettlöst med tyglarna i kors under.

Islänningar är hästar, självklart går det prima att rida även dem utan bett:)

och ang din fråga, så är hästen rätt riden, med mycket sits och vikt så brukar det ju inte vara så stor skillnad och då har du nog inget att oroa dig för! Är hästen riden för mycket med handen, så brukar det bli tungt och segt i och med att hästen hänger sig och inte förstår signalerna. Det kommer nog gå bra skall du se!

Senast ändrad av en moderator:

Om jag säger så här jag skulle inte börja med att rida bettlöst första gången du rider h*n om inte hästen är van det tidigare. Lär känna hästen först ordentligt och byt sedan till bettlöst tror jag.
Om hästen är mjuk och fin i övrigt och lyssnar bra på alla andra hjälper så tror inte jag att det är några problem att bara ta bort bettet. Har gjort det på mina hästar och de har inte regerat, eller naturligtvis blir det den skillnad man förväntar sig men det har alltså inte fått panik eller så.
Den hästen jag har nu han är väldig känslig och väldigt rädd att göra fel (han har ett tveksamt förflutet) så hans första reaktion var väl "!!!!vad händer!!!!!! vad gör matte nu?" men när han insåg att jag inte ställde några högre krav så slappna han av och det tog väl kanske 5 min.

Jag red min förra foderhäst på ett hack några gånger, dock bara när vi skulle ut och lulla. Stopp fungerade kanon.
Styrningen fungerade, fast jag märkte då att det var lite skillnad.
Att jobba dressyr fungerade inte alls, att ställa hästen eller så. Uppfattade det som att hacket bara tog neråt, så stopp fungerade, men att ställa hästen fungerade inte alls, precis som att det blev helt fel signal då liksom.
Dock tror jag inte det satt helt optimalt på henne heller.
Har inte vågat använda det på min nuvarande häst, pga hon har problem med spänningar, och nyckeln till att komma åt henne är böjning, blir hon för rak kan hon inte slappna av, därför har jag inte vågat använda det på henne.
Har dock funderat på sidepull längre fram i tiden, verkar fungera hyfsat mycket som ett vanligt bett. Någon som har erfarenhet och vet om det kan fungera?
Sorry för att jag kapar tråden lite :)

Jag rider min häst på hackamoore nån gång ibland.
Det funkar väl hyffsat men tycker han blir lite tung när han går på det, det är inte lätt att få till tölten när han går på hack.
För det krävs det lite mer finlir och känns det som han förstår inte riktigt att han skall tölta utan formar sig hellre och väljer traven.
Och nu menar jag givetvis inte att han går oformad/rak i halsen när vi töltar, men han har en lägre form i traven och är gärna den han väljer när man rider på hack.

Men vi har inte ridit mycket alls på det så det där är säkert något som blir bättre med träning. :)

Jag rider på bitless-bridle sen många år tillbaka. Jag tävlar inte utan rider ute i skog o natur. Han går nån gång ibland med en annan ryttare i paddock och känns väldigt mjuk o fin o lydig enligt henne. Enligt mig är han kanonlydig.

Den erfarenhet jag har av sidepull är att det är ganska svårt att styra i det.
Ett hack är nog lättare och därmed borde det även vara lättare att ställa med ett hack än ett sidepull.

Ett sidepull används ju mest, dock inte endast, inom westernridningen och där rider man ju i princip endast med vikten så att styra är inga större problem där.
De har ju även ett bett som heter boasl och det är ännu "värre"...visserligen 2 "tyglar" att hålla i men de går till endast en knut i bosalen :)

Hursomhelst, om jag skulle välja, vilket jag funderar på, så hade jag valt ett bitless bridle , dvs ett bettlöst träns med tyglarna korsade under.

Jag skulle dock säga tvärt om! De erfarenheter jag här är att sidepull är lättare att ställa/svänga med. Hacket har ju långa stumma skänklar, vilket gör att det blir som alla stångbett - du kan inte ta ett ledande tygeltag med det! Så i teorin är det svårare att svänga/ställa/böja med...

Och sen så måste jag bara rekomendera bosal också! Men det kräver sitt lilla finlir med vikthjälper - för själva bosalen är ju värdelös att styra med :D

Sidepul är ju ett westernträns och det är inte meningen att man ska ta ledande tygeltag med ett sånt träns..
Utan man ska lägga över tygeln mot halsen när man ska svänga..Alltså ska du svänga höger lägger du vänster tygel mot vänster hals så går hästen ifrån trycket och svänger höger=)

Inom vanlig dressyr kör man ju mer med ledande tygeltal hästen ska följa EFTER trycket ochinte gå undan det=)

Så alla bettlösa träns är lite bökiga att sväng amed om man ska rida efter den "vanliga" dressyren med ledande tygeltag.

Jag försöker lära min häst att petar jag på höger sida av manken ska hon svänga vänster och tvärtom detta använder jag mig bara av när jag rider bettlöst=) Annars använder jag mig av ledande tygeltag=)
Nu vet jag inte hur väl hon kan detta då jag inte tärnat detta påöver 7 månader=)

Men jag gillar bettlöst=)

Jag rider enbart på bettlöst på min islandsvalack pga hans dåliga tänder.. :(

Brukar variera mellan hack, sidepull o repgrimma men hacket trivs han bäst med och det använder jag mest.

Det kan du nog ha rätt i...
Jag glömde ju skriva att av hackamore har jag ingen erfarenhet alls av så jag kan inte uttala mig om hur det är.....:)

Ett sidepull kan nog vara ok att ställa med men det kan vara svårt att få runt huvudet helt, tex om man behöver göra ett nödstopp, om hästen sätter den sidan till.....tro mig, jag har provat ;)

Jag vet mycket väl hur det fungerar. Men hela grejen är ju att ett hack har stänger - vilket är vad som gör det svårt att styra med. Sidepull har inget som helst som gör att det "inte går" att göra ledande tygeltag eller ställningar med, så det går ju att ha tygelkontakt med som vilket bettlöst som helst! Annars skulle man ju inte kunna rida vanlig engelsk stil på något stångbett eller så heller...

Cowgirl73:
haha det däremot är det ju inget tvivel om. Man kan ju aldrig bli lika stark som med bett om man "måste" bli det, ex vid nödstopp. Du behöver inte övertyga mig, jag har varit med om det själv :D

Behöver inte ta åt dig personligen jag skrev mer rakt ut till alla;)

Hack är nått som borde förbjudas i min mening.. skräp.. sidepul eller inget enligtmig!

Jag har testat både kapson med fast järn och att fästa tyglarna direkt i nosgrimman (remont). Tycker att båda funkar ungefär lika bra att rida med.
Kapsonen är något effektivare när damen vill ta en diskussion om huruvida man behöver göra halt eller ej... :angel:

Då kanske ett knapplån är på sin plats om du inte vill ha svar? ;)

Hack felanvänds ofta - som så många andra bett....Men vill man ha bettlöst med hävstång, så tycker jag att hack funkar bra!

Hehe okej, det var många olika svar men ska försöka ta till mig av det som skrivits! Men vad tror ni om att jag skulle växla side pull och vanligt tränsbett? Har ni några andra synpunkter? Vid vilket tillfälle skall jag använda vilket, tycker ni? om ni undrar rider jag med mycket mjuk hand (enligt mina tränare) och använder med mycket av vikten i min ridning.
jag kommer absolut inte börja greja med detta förrän jag och hästen har lärt känna varandra, men det kan vara bra att börja planera lite!

tacksam för all hjälp :)

Sidepull fungerar bäst, då i samma typ som Tärnsjö gör.

Du rider precis med det du vill. Vill du växla mellan bett o sidepull gör du det.

Jag rider bara med sidepull numera, hästen trivs bäst med det och jag med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon