Bettlösa alternativ?

T

Thornbird

Min häst har alltid haft problem med munnen, han trivs inte på något bett alls. Om man byter bett så kan han ev. fungera bra på det några gånger, sedan går han lika dåligt på det också. Han gapar och liksom "tjorvar" mycket... Jag har provat allt från vanliga tränsbett, till tredelat och rakt, tjocka och smala.
För några veckor sedan kollade vi honom i munnen på klinik, och det var inga fel på hans mun. Jag hade verkligen väntat mig att han skulle ha massa fel därinne, så dåligt som han går vilket bett jag än provar. Det hade ju varit lättare att åtgärda om det hade funnits något att åtgärda, men jag är ju ändå glad att han inte hade något.
Så vitt jag vet har han inga andra fysiska problem heller, men jag vet att han har ett område runt manken där han är spänd (en massör har berättat det efter att hon behandlat honom). Det blir bättre om han masseras ofta, dock vet jag inte om han har lättare att slappna av och gå i form då. Kan det ha något samband med bettproblemen?
Hur som helst så rider jag bara på mekanisk hackamore nuförtiden, och då går han bättre, även om jag tycker att det är svårare att få hästen lyhörd för tygelhjälperna. Det blir liksom trögare att både svänga och stanna...

Borde jag byta till sidepull eller bosal? Jag har aldrig använt någondera, men bosal är ju bra eftersom man får tävla på det. Hur fungerar det att rida på bosal? Måste hästen vara välriden innan man börjar rida på bosal, och måste den kunna neckreining?
Min häst är ju ganska pigg och framåt, och klarar inte av att bära sig på långa tyglar, jag får ta i honom ganska mycket. Jag vet inte om det skulle fungera att tävla honom på bosal, eftersom han kan bli ganska springig på tävling.

Har ni några bra idéer? :)

Sv: Bettlösa alternativ?

Jag är ingen expert på området. Men förtillfället rider jag p åsidepull har redet på mekansikt hackamore.
Min dam fungerar bättre på sidepull, inte så tung att rida. Konstigt nog då mekaniskt hackamore är skarpare. Jag har oxå märkt att hon är mer avslappnad och stresser inte upp sig lika fort på sidepull.
Kommer börja rida på vanligt bett igen, men inte förtillfället då hon har en knäckt vargtand som inte har kommet upp så att vi kan dra ut roten på den än. Men så fort det är gjort kommer jag nog att växla mellan tränsbett och sidepull.

Vet ingeting om bosal..

Jag rider min treåring på bosal och om du frågar mig så ja, viss neckreining är bra om hästen kan svara på.
Annars är det inte svårt att lära hästen det alls.

Ok. Ja, han kan ju neckreining till viss del, men det måste underhållas hela tiden för att han ska reagera... Men det är nog inga problem att få honom att fatta det så småningom.

jag håller på å rida in en unghäst med sidepull, och det går bra. med bett håller han på å "ganger" och grejjar hela tiden att han helt enkelt glömmer bort att man sitter på ryggen..

så som jag fattat det är det lättare att ta ledade tygeltag med sidepull, vilket jag tycker är bra spec om man har en häst som inte riktigt lyssnar på "ptroo"/säte riktigt än när den är tex "överpigg"

Det fungerar väl inte så bra att ta ledande tygeltag med bosal?
Men om jag skulle träna på sidepull då, vad ska jag då ha på tävling?
Jag rider oftast ute i skogen, och har bara tillgång till en ridbana några kilometer bort.
Hur fungerar sidepull resp. bosal vid uteritt? Hur bra kontroll har man om hästen t.ex. blir rädd och skuttar iväg en bit? Inte för att det brukar vara ett problem, men ändå...
Det känns ju onödigt att skaffa både sidepull och bosal...

Min kan inte heller ha bett, så jag rider på sidepull eller "bosal" (en mer eller mindre hemmagjord variant). Funkar alldeles utmärkt att rida ute på det! Visserligen har jag en ganska långsam häst, men jag red in ett halvtokigt halvblodssto på sidepull utan problem. Tror det ofta sitter i ryttarens skalle att hästen inte lyssnar utan bett.

Jag hade tänkt att köpa en riktig bosal, men de är ju så hiskeligt dyra. Lösningen heter E-bay ^^ Det blir billigare att skicka efter från USA än att köpa i Sverige. Sjukt nog..
Som sidepull kan man egentligen lika gärna använda en grimma, det skiljer inte så fasligt mycket. Själv köpte jag ett billigt på Hööks, som är totalpuckat i storleken men funkar bra efter viss modifiering. Tydligen tror de att alla hästar har långa smala huvuden :smirk:

Jag tror nog jag ska satsa på en riktig bosal ändå, det finns relativt billiga set med bosal, huvudlag och mecate i ett. Jag vet ju inte hur kvaliteten är på dessa dock... Men ska jag ha råd med den dyrare varianten måste jag vänta ett tag, eftersom jag planerar att köpa en till häst och sparar pengar för fullt :D

Jag är ganska övertygad om att problemet med din häst inte sitter i munnen. Utan i huvudet. Jag antog det redan efter att läst bara några rader och sen fann jag längre ner att ni kollat munnen och den var okej.

Utan att ha sett er, så blir det här ju bara en gissning, men jag gissar att han helt enkelt smiter från arbete genom att konstra med bettet. Att han smiter ifrån "arbete" kan bero på flera saker, t.ex. han kan vara uttråkad och behöver mer stimulans, "mer att göra" eller så är han bara lat...

Du säger att när du byter bett så funkar det några gånger och sen är det likadant igen.

När han får ett nytt bett så får han något att "fundera" på ett tag, men sen efter några gånger så är han van vid det nya bettet och då kan det inte "stimulera" honom längre.

Jag tror att du får bort problemet genom att börja rida mer aktivt.
Se till att han du hela tiden kräver något av honom, flytta honom för skänklarna, rid öppna, sluta, backa runt runt träden i skogen.
Även om du rider efter vägen och i skogen så finns massor av övningar att göra.

Det är lätt hänt att man bara slörider... och då kroknar hästarna till slut, de har helt enkelt inget att göra. Vissa börjar konstra med bettet, vissa börjar skygga för allt, vissa visar sin lathet genom att bli heta!

Lycka till!

Jag rider honom alltid aktivt, flyttar för skänklar, öppna/sluta, halter, ryggningar osv, osv. Så det är nog inte där problemet sitter tror jag. För sådär håller han på så fort man kortar tyglarna och tar i munnen. Det kan ju vara så att han inte riktigt orkar, och därför är lite lat och försöker komma undan. För som du säger så blir vissa hästar heta, och min häst blir ibland lite pigg och "springig" när det blir jobbigt.
Sedan är han ju så att han gärna kör upp huvudet, och han har en ganska hög form av naturen. Och när jag då försöker få honom att sänka huvudet en bit så åker det oftast upp lika fort igen...

När jag byter bett så fungerar det aldrig helt bra, utan det kan gå lite bättre beroende på vad det är för bett. Vanliga tränsbett är sämst, tredelade och raka brukar fungera lite bättre.
Men att det sitter i huvudet kan du ha helt rätt i. Men frågan är om det är något som sitter kvar sedan hans travkarriär, eftersom han har råkat ut för en massa skräck och smärta på den tiden... Han brukade galoppera i kurvorna på travbanan, och jag skulle gissa på att en travtränare har spöat upp honom rejält. Det finns ögonvittnen på att han har blivit utsatt för vanvård, svält och misshandel... Så att han har sina problem är ju ganska förståeligt, men det är ju så svårt att veta när han inte kan berätta själv...

Men hursomhelst så tycker jag att han fungerar bra utan bett, och då finns det ju ingen anledning att rida med bett. Men jag gillar inte hackamore riktigt, tycker inte det fungerar bra att styra med det.

Okej! Jag förstår. Jag skulle i så fall satsat på Bosal, eftersom du ju får tävla med det också, åtminstone i de lägre klasserna. Enda fördelen jag kan se med en sidepull kontra bosal är att du kan ta ledande tygeltag på ett helt annat sätt än vad du kan göra med en bosal.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: Emro
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Senast: super
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 892
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar