Bettlösa alternativ??

M

mariavanamnet

Hej hej! Jag undrar lite om bettlöst allternativ; Jag tror inte på hackenmore eller "hårda" bettlösa bett men håller på med horsemanchip en del. Jag Har en ganska snäll 5 åring som jag inte vill " rida sönder munnen på" är mjuk i handen men undrar om det är någon skillnad??:)Om man ska rida med repgrimma och tyglar/grimmskaft, hur gör man då?? Man kan väll inte vara ha 1 tygel, hur fäster man 2???

:D

Sv: Bettlösa alternativ??

Varför tror du inte på hackamore, och vad är det för andra "hårda" bettlösa alternativ du tänker på?

Håller med Pallas, vad är det för fel på hackamore?

Annars är ju repgrimma och långt repgrimskaft ett bra alternativ tycker jag. Du gör bara en knut med grimskaftet i öglan på grimman. Be nån som kan visa dig, lite svårt att förklara via internet !

indianhackamore.jpg

indianhackamore verkar som ett bra alternativ till vanligt hackamore/side pull.

Jag tänker på mer snälla bett,vill inte rida med träns som gör allt förr ont på hästen och som man riskerar att akada hästen med.

Hmm... Varför inte hackenmore... Jo för att så het är inte min häst, men han kan hoppa till (han är ju trotts allt 5) och då vill inte jag riskera att varken skada honnom eller att det gör så ont. Jag letar efter ett bettlöst allternativ för att jag vill att han ska få 1. lite omväxling 2.Spara på munnen och 3.så vill jag inte att han ska bestraffas på det sättet med väldigt skarpa tryck t.ex mot nosryggen... som sagt håller jag på lite med horsemanship och tror inte att man kan rubba en 500 kg tung häst genom våld.:)

Jaa, Det kanske är några alternativ, ska kolla på detta med indianhackenmore...:idea:

Håller med Pallas, vad är det för fel på hackamore?

Annars är ju repgrimma och långt repgrimskaft ett bra alternativ tycker jag. Du gör bara en knut med grimskaftet i öglan på grimman. Be nån som kan visa dig, lite svårt att förklara via internet !

Men rycker man inte bara "net" huvudet då???:) känner mig lite dum nu... hihi:)

Hej hej! Jag undrar lite om bettlöst allternativ; Jag tror inte på hackenmore eller "hårda" bettlösa bett men håller på med horsemanchip en del. Jag Har en ganska snäll 5 åring som jag inte vill " rida sönder munnen på" är mjuk i handen men undrar om det är någon skillnad??:)Om man ska rida med repgrimma och tyglar/grimmskaft, hur gör man då?? Man kan väll inte vara ha 1 tygel, hur fäster man 2???

:D

Bosal kanske? Tänk på att i repgrimman kan du inte få styrbarheten på samma sätt som tex hackamore, Bosal osv den kräver mer tydlighet

Jag tänker själv bara rida min unghäst på Bosal sen, just nu rider jag i duallygrimma där jag har styrningen utan att jag behöver vara övertydlig som man behöver i repgrimma eller sidepull. Anledningen till att jag rider bettlöst är för att jag anser att - behövs inte skrot i munnen så varför trycka in nåt?! Men är man mjuk i handen och hästen aldrig haft problem med bett så rider du ju inte sönder munnen så länge du är mjuk i handen

Hmm... Varför inte hackenmore... Jo för att så het är inte min häst, men han kan hoppa till (han är ju trotts allt 5) och då vill inte jag riskera att varken skada honnom eller att det gör så ont. Jag letar efter ett bettlöst allternativ för att jag vill att han ska få 1. lite omväxling 2.Spara på munnen och 3.så vill jag inte att han ska bestraffas på det sättet med väldigt skarpa tryck t.ex mot nosryggen... som sagt håller jag på lite med horsemanship och tror inte att man kan rubba en 500 kg tung häst genom våld.:)

Min häst har hoppat till flera gånger med hackamore, han lever ;) Det är inte skarpt på honom och han totalt ÄLSKAR det!! Om hästen skadas av hackamore gör ryttaren någonting väldigt fel, och då är det inte hackamoret det är fel på. Respekterar helt klart ditt val, men det kändes som att du trodde hackamore var elakt :confused:

Jag hade aldrig använt något smärtsamt på min häst och tanken att använda våld skulle aldrig falla mig in.

Men rycker man inte bara "net" huvudet då???:) känner mig lite dum nu... hihi:)

Rycker ned huvudet? Att rida hästen i form gör du ju med sätet och inte med händerna. På Bosalen sitter knutarna under precis som ett grimskaft på repgrimman och man behöver lära hästen att svara på små sitshjälper. Har man lärt hästen att svara på sits och säte behöver man inte mycket mer än så...

Det går utmärkt att rida med repgrimma, man fäster bara änden av ledrepet på samma ställe under hakan.
Det "går" inte att rida med typ korta tyglar då, utan det är lång tygel som gäller, och en tygel i taget. Annars tar det stopp mot underhalsen, testa avsuttet så ser du hur det blir.

Svängandet osv är det väl ändå tänkt man ska förmedla med sitsen i första hand, och med ett ledrep med bra tyngd behöver man inte göra överdrivna tygeltag ens med repgrimma.

Jag rider alltid på ponnyhack (bred anläggningsyta och korta skänklar=mindre hävstångseffekt) med min känsliga dam. Har även en remontnosgrimma där det är metallringar på sidorna som jag sätter tyglarna i om jag vill variera. Höjer up den så den sitter som en achnenosgrimma. Funkar jättebra på min 3åring oxå)
Ett bett är aldrig skarpare än ryttarens hand...

Jag rider alltid på ponnyhack (bred anläggningsyta och korta skänklar=mindre hävstångseffekt) med min känsliga dam. Har även en remontnosgrimma där det är metallringar på sidorna som jag sätter tyglarna i om jag vill variera. Höjer up den så den sitter som en achnenosgrimma. Funkar jättebra på min 3åring oxå)
Ett bett är aldrig skarpare än ryttarens hand...

fast du kan inte skada en häst i munnen med bettlöst

Nu känner jag mig lite trög, men när du rider med bett, brukar du då rida så att du gör illa hästen med tränset? Om du inte gör det, varför skulle det då ske med ett bettlöst alternativ? Det är ju inte så att man tar i och drar för kung och fosterland, bara för att hästen inte har en metallbit i munnen.

Olika hästar går olika bra/dåligt på olika bettlösa alternativ. En jag haft har gått superbra på ett sidepull liknande det popcorn visade. För en annan var det alldeles för skarpt, hon gick som en klocka på ponnyhackamore. Ytterligare en annan gick bra med ridkapson, men inte på de andra alternativen. Damen jag har nu funkar inte alls på bettlöst, då hon bara pullar istället för att söka lätt kontakt. För hennes del är det en utbildningsfråga och jag kommer försöka lära henne att inte pulla när hon blir starkare.

Jag tänker inte ha ett bettlöst tränd när jag rider dressyr eller hoppar utan mer på uteritter, om man har ett grimmskaft i knuten på repgrimman som sitter vid kindkedjegroppen så drars väll huvuder ner och antingen höger eller vänster, om man måste ta i hästen(om den "tittar" mm)???

Är det något som är skarpt så är det en repgrimma. Jag förstår inte riktigt hur du menar med att huvudet skulle dras ned. Det blir ingen skillnad mot att rida med bett om du väljer ett bettlöst alternativ utan hävstång.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka