Bettips önskas

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mamsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 763
M

mamsan

Jag behöver tips på olika bett! Har ridit min arab mestadels på hackamore, eftersom hon är ganska het, och "drar" ganska mycket på vanligt tränsbett, men jag tycker inte riktigt om att rida dressyr på hackamore, blir lite svårare med ställningen och så. Så provade jag att sätta på henne en vanlig kandarstång med ganska lite tungfrihet, och hon går som en dröm på det! Behöver knappt hålla i tyglarna, hon drar inte ett dugg och det är lättare att hålla ett bra och lugnare tempo än på tränsbett.
Det jag undrar är vad man skulle kunna ha istället för kandarstång, ngn mildare variant eller så? Iofs verkar hästen trivas bra med bettet, men vad finns det för andra alternativ? Är inte så bevandrad i bettdjungeln.. :smirk:

Sv: Bettips önskas

Jaktkandar (kimblewick) är ett mycket milt hävstångsbett som går att variera skarpheten i då det har olika "hål" att fästa tygeln i. Annars så kan du testa pelham och rida med två tyglar så kan du använda stångtygeln bara om det "behövs".

Tänkte också rekomendera dessa två betten. Pelhammet tycker jag personligen är bra om man rider med 2 tyglar då man kan "välja" vilket bett man vill rida på..

Har också en arab :love: som är dragig i främst galoppen och vid hoppning. Har provat många olika bett och har kommit fram till att ett vanligt tredelat tränsbett är det han går bäst på. Då får han inte så mycket att dra emot.

Tack för tipsen! Det blir helt klart att prova pelham, så får vi se vad hon säger om det!
Känns som att kandarstången blir så mycket i hennes lilla mun, men samtidigt borde hon vara van då hon tävlade mkt dressyr med hennes förra ägare.. Och då hade hon ju bridongen där också :smirk:
Ska börja träna mer för instruktör snart så jag får be henne om hjälp också :)

Jaktkandar eller kimblewick som det även kallas tar inte mer plats i munnen än en pelhamstång f ö.

Nä, det är nog sant..Hur är kimblewick att rida på? Har aldrig prövat ett sånt ngn gång..

Kimblewick är ett milt hävstångsbett som det går att variera skarpheten iom att den har olika ställen som man kan fästa tygeln i. Har du tygeln genom hela ringen så kan du variera skarpheten med handen, hög hand = mildare, Låg hand = skarpare. Har du tygeln i den översta skåran så är bettet inte mycket skarpare än ett tränsbett, har du tygeln i den nedersta skåran så blir det lite mer hävstångseffekt men inte så mycket som på en kandarstång eller ett pelham med tygeln i lilla ringen längst ner på skänkeln.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: tinjan
·
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 637
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen... 2
Svar
33
· Visningar
5 578
Senast: Equilina
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 309
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar