Betthjälp tack!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 695
P

piggis_83

Nu är jag så velig så jag vet inte vad.
Behöver nytt bett till pållan! Något LITE skarpare som jag kan ha i skogen nån gång ibland då hon har en förmåga att bli stark/ligger på. Men hon e samtidigt väldigt känslig, så jag vill absolut inte ha ngt superstarkt!

Rider i normala fall på rakt el 3-delat.

Har funderat på nåt gummiklätt, kanske lite mildare så. Pelham, jaktkandar, såna bett med kopparrullar.....?? Vilket föredrar ni? För/nackdelar?

Har sett gummiklädda 3-delade med D-ringar/fasta ringar, vad gör det för skillnad från vanliga ringar?

Sv: Betthjälp tack!

Jag har ett Kimblewick (jaktkandar) på min häst som blir het ute i skogen med andra hästar. Det funkar bra tycker jag. Upplever det inte som jätteskarpt. Man kan ju anpassa efter hur skarpt man vill ha, då man kan ha tygeln i den stora ringen eller i nån av de små. Upplever faktiskt att hästen slappnar av och är allmänt lugnare i skogen med det bettet.

Jag gillar pelhamstänger, mullen mouth eller med tungfrihet. ! :D

Då kan du rida på bridongtygeln, men ta lite i stången när det behövs.

Metallbett är generellt snällare än gummi, då de är slätare (mindre friktion mot slemhinnorna) och smalare.

Ett tränsbett med D-ringar ger tydligare tygeltag i sidled iom att sidan är rak, och kan på så sätt kanske vara lugnande om hästen stressar upp sig lätt.
T.ex så blir min egen häst lätt stressad och frustrerad om inte bettet ligger absolut stilla och inverkar direkt och tydligt. Så fort hjälperna blir diffusa och lite, lite otydliga så flippar hon och blir "oregerlig"... :angel:

Ute rider jag min på rakt (mullenmouth) Pelham med två tyglar. Då kan jag reglera exakt och har nödbroms om så behövs.

ute brukar jag rida med ett tredelat stång bett, de funkar jätte bra för mej iaf !!

bett.jpg

Dedär är väl ändå ingen stång?

..och bara för att gnälla lite så skulle jag aldrig rida på nåt annat än raka stänger.

Jag skulle antingen ridit på ett pelham med två tyglar, eller ett jaktkandar. Vanliga raka i metall, inget gummiklätt mög. :)

Okej, föredrar ni rakt eller delat pelham?
Jaktkandar finns väl bara raka va? Har inte sett några delade...
Kanske blir ett jaktkandar då, eller ett (rakt) pelham.

Det jag rider på är ett rakt mullenmouth, och det är det enda jag skulle vilja ha på pålle. Och det enda han skulle vilja ha i munnen också för den delen :D
Delat + hävstång = Ajaj.

_Runaway_ skrev:
Jag har ett Kimblewick (jaktkandar) på min häst som blir het ute i skogen med andra hästar. Det funkar bra tycker jag. Upplever det inte som jätteskarpt. Man kan ju anpassa efter hur skarpt man vill ha, då man kan ha tygeln i den stora ringen eller i nån av de små. Upplever faktiskt att hästen slappnar av och är allmänt lugnare i skogen med det bettet.

du läste mina tankar precis vad jag tänkte säga!!!
Kimblewick är jättebra... både milt och skarpt på samma gång...

Bett med hävstång ska ha oledade mundelar!

Eller åtminstone spärrade leder om det ska vara ledat.

Själv använder jag ett mullen mouth-pelham, men jag har en svag aning om att damen hellre skulle vilja ha tungfrihet.
Det blir nog nåt spanskt/portugisiskt istället så småningom, eller ett vanligt kandar om vi lyckas hitta tillräckligt små bett... :angel:

jo de ä visst en stång., när hästen är mjuk i munnen så ä de ett tredelat., men om den börjar dra lr hänga sej i bettet så blir de en stång..., de kommer från pessoa, ja tycker iaf de funkar bra ...

Menar du att det fungerar som ett oledat bett och inte viker sig?

Det är inte samma sak som stångbett, ett sådant har hävstänger på sidorna och kinnkedja. :idea:

Ja ., precis oledat., aja ., men javet inte ., de heter iaf tredelad stång i affärerna å så ...

Ettwaterford bett brukar vara både populärt hos hästen och ryttaren. Det har ju fler brytpunkter än 3delat så det är något skarpare, men det beror ju givetvis på ryttarens hand.

Är inte så mycket för bett med hävstångseffekt så för mig är Waterfrd ett jättebra allternativ. nackdelen ärväl den attdet itne finns i mässing om så önskas, om man itne specialbeställer möjligtvis.

Nej, en stång är ett bett med hävstångsverkan. Pelham tex.
Ett odelat bett är just odelat, eller rakt om man så vill. Däremot kan en stång vara odelad.

Jo, jag vet att många kallar det så, men det är inte den korrekta benämningen, och det orsakar många missförstånd...

(Minns en tråd där skaparen fick mycket skäll för att ha använt stångbett på sin shettis. Det visade sig efter mååånga inlägg att h*n menade ett vanligt oledat tränsbett... Onödigt, eller? :angel: )

Johannna skrev:
ute brukar jag rida med ett tredelat stång bett, de funkar jätte bra för mej iaf !!

bett.jpg

Men detta är väl ändå ett tredelat bett, och inget stångbett

Senast ändrad:

Exempel på stångbett.
stangbett_eyolfur_the_jolli_bit_small.jpg

stangbett_the%20pearl_bit_small.jpg

stangbett_ekonomi.jpg

Och även raka bett, oledade kallas för stång. Varför vet jag inte, men dessa benäms ofta så. :confused:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 233
Senast: Dopy
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·
Utrustning Sitter fast i bettdjungeln... Har en valack på 12 år, väldigt känslig men kan samtidigt bli stark och upplever att han lägger sig på...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka