Sv: Bettfrågor
KL
Svarar alla här; och tackar för bra info. Jag har en b-ponny som är lite sådär kinkig i munnen, inga stora besvär men han är lite obekväm och blir lite "oärlig" i mun ibland därav funderingen om jag kan hjälpa honom med en annan typ av bett.
Först ska sägas att han ska in på ordentlig tandkoll om 14 dagar, har han vargtänder så plockar vi dem oavsett. Han har kollats av hemmavet tidigare och har då varit u a enl denne men ponnyn är ju 3,5 nu så det kan ju ha hänt en del på ett halvår.
Han går nu på tredelat och har gjort hela tiden, ett ganska tunt sådant. Det han gör är dels, håller huvudet snett ganska ofta plus att han kryper in bakom hand, dels svarar dåligt på drivning. Han är normalt ingen häst som myglar eller tjafsar så därför tolkar jag det som obehag på ett eller annat sätt. Han vill gärna förböja sig också, alltid åt samma håll. Fick rådet om rakt bett men har aldrig jobbat på det så därför vill jag veta lite mer. Ponnyn är normalt sett mkt känslig och lyhörd och körs bäst med lätt och mjukt stöd, man får verkligen vara försiktig att inte ta för hårt i honom.
Jag vet att det finns en uppsjö av olika körbett men har hört att de med A-ponny och små B-ponnyer ibland kan ha riktigt svårt att hitta körbett med bra passform?