Bettfrågor

J

Jeeves

Ngn som är riktigt kunnig på det här med olika bett och dessas verkan? Och som har lust att redogöra för skillnader i inverkan resp syfte man vill uppnå med följande typer av bett;

Tredelat tränsbett
Rakt, oledat tränsbett
Pessoabett

Sv: Bettfrågor

Vet inte om det här är sanningar men så här har jag lärt mig:

Tredelat: Bra till hästar med låg gom, blir inte samma "nötknäppar"effekt som ett tvådelat. Viktigt att mittdelen inte är för lång.

Rakt, oledat: Bra till hästar som är oroliga i munnen, som gärna fipplar lite för mycket med bettet, ligger stadigt. Kan ge lite känsla av cykelstyre vid tygeltag. Vissa hästar blir hjälpta av det tryck som blir på motsatta sidas överkäke, om du förstår hur jag menar (lite luddigt känner jag men vet inte riktigt hur jag ska förklara)

Pessoabett: Hissbett. Hästen får en impuls att lyfta på huvudet, samtidigt som nackstycket ger en impuls att sänka huvudet. Kan bli virrigt för hästen. Kan vara svårt med eftergiften också.

Ngn som är riktigt kunnig på det här med olika bett och dessas verkan? Och som har lust att redogöra för skillnader i inverkan resp syfte man vill uppnå med följande typer av bett;

Tredelat tränsbett
Rakt, oledat tränsbett
Pessoabett

Ett tredelat ligger väldigt bra i munnen på hästen.Mycket bättre än ett tvådelat. Blir ''snällt''

Även det raka bettet är ett väldigt milt bett. Många hästar brukar gilla det.

Pessoa bettet är det som är skarpast av dessa tre. Det har lite hävstångsverkan.

Pessoabett är inget att rekomendera. Hästarna hamnar lätt bakom hand och böjer bara på nacken. Har du i ringen längst ut trycks bettet upp i gommen och skapar obehag som kan leda till smärta, svullnader sår etc. Sedan är eftergiften knepig. Du får ge nästan hela tygeln för en eftergift, och det vill man ju inte. :crazy: Vill du ha hävstångseffekten, köp bett med kedja som förhindrar det som pessoabettet gör skada. :p

Tack Sorbe

Ett tredelat ligger väldigt bra i munnen på hästen.Mycket bättre än ett tvådelat. Blir ''snällt''

Även det raka bettet är ett väldigt milt bett. Många hästar brukar gilla det.

Pessoa bettet är det som är skarpast av dessa tre. Det har lite hävstångsverkan.

Ett tredelat blir oftast skarpare än ett tvådelat och det är mycket viktigt att bettet inte är för långt då man nyper dem med bettet. Annars ett bra bett som många hästar gillar..

Det raka är som sagt milt men jag personligen tycker det är lite svårt att arbeta på... (kan bero på mina pluttar och inte på bettet också)

Pessoat har absolut INTE någon hävstångseffekt. Bara hisseffekt (stor skillnad både i verkan och slutresultat) Med pessoat så hissar du upp bettet i gommen och upp mot tänderna på hästen. Fungerar lite som ett Gag bett. Tortyrredskap enligt mig.

Tips på ett mycket trevligt körbett som jag hittils bara har positiva erfarenheter av: Grodbett (även kallat ponnypostkandar, ponnykörbett)
Bettet har i översta läget en mycket mild hävstångseffekt.

Sist men inte minst ang. bett. Bettet blir aldrig skarpare än vad handen gör det.

KL

Svarar alla här; och tackar för bra info. Jag har en b-ponny som är lite sådär kinkig i munnen, inga stora besvär men han är lite obekväm och blir lite "oärlig" i mun ibland därav funderingen om jag kan hjälpa honom med en annan typ av bett.

Först ska sägas att han ska in på ordentlig tandkoll om 14 dagar, har han vargtänder så plockar vi dem oavsett. Han har kollats av hemmavet tidigare och har då varit u a enl denne men ponnyn är ju 3,5 nu så det kan ju ha hänt en del på ett halvår.

Han går nu på tredelat och har gjort hela tiden, ett ganska tunt sådant. Det han gör är dels, håller huvudet snett ganska ofta plus att han kryper in bakom hand, dels svarar dåligt på drivning. Han är normalt ingen häst som myglar eller tjafsar så därför tolkar jag det som obehag på ett eller annat sätt. Han vill gärna förböja sig också, alltid åt samma håll. Fick rådet om rakt bett men har aldrig jobbat på det så därför vill jag veta lite mer. Ponnyn är normalt sett mkt känslig och lyhörd och körs bäst med lätt och mjukt stöd, man får verkligen vara försiktig att inte ta för hårt i honom.

Jag vet att det finns en uppsjö av olika körbett men har hört att de med A-ponny och små B-ponnyer ibland kan ha riktigt svårt att hitta körbett med bra passform?

Läs lite om pessoa så förstår du vad jag menar. Finns mycket under Utrustning.
Förklara saker är inte min grej så överlåter det till någon annan. Sorbe kunde endel tror jag.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 421
Utrustning Har just nu endast två olika tredelade bett med rörliga ringar men känner att jag vill kunna ha flera bett att variera mellan. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
2 327
Senast: Ace
·
Utrustning Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida...
2
Svar
35
· Visningar
3 038
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka