Jag kanske ska prova ett Sprenger! Några andra har det i stallet och verkar väldigt nöjda faktiskt!Mitt favoritbett (och hästens) är tvådelat Sprenger Dynamic som är anatomiskt format och inte viker upp sig i gommen. Finns dock inte i 10.5 så jag har bettskivor för att göra det mindre.
Varierar med likadant fast 3-delat och ett rakt, smalt gummibettt från Nathe. Nathe har samma form som Nova men bättre material och lite styvare. De ser tjocka ut men från stl 11 och nedåt är de smalare. 16mm jämfört m Novas 20 mm.
Jag testade ovan nämnda beris comfort thin tidigare och gillade det, men tyckte att utformningen var lite bakvänd. I min häst mun la det sig liksom stående så att det blev smal anläggningsyta mot tungan o brett i mungipan. Tyckte det blev lite skarpt för min häst som oxå krullade ihop sig. Därför valde jag Nathe istället.
Ett annat bett som verkar trevligt tycker jag är Bombers tvådelade med lockup. Har dock inte provat det.
Hoppas du hittar något som ni gillar! :-)
Ja hästen här tyckte inte alls om Nova, antagligen för det är för mjukt och tjockt, jag ska kolla in Nathe betten med då, har hört mycket bra om dem med!
Vad konstigt, jag får väl se om jag ska testa ett sånt eller inte då, men kändes bra då Beris var lite tunnare.
Ja Bombers bett kollade jag också lite på!
TACK för alla tips!!