bettfråga..

scizofren

Trådstartare
en liten snabb fråga bara...:D
får man tävla i hoppning med rakt tränsbett med fasta ringar?
då menar jag p klubb/lokalnivå.
får man tävla på klubb/lokalnivå med hackmore?
:bow:

Sv: bettfråga..

På häst är det godkänt, då "betslingen är i princip fri."

Rakt tränsbett med fasta ringar finns inte med i TR och då är det inte godkänt på ponny (vilket jag tycker är lite märkligt).

Hackamore får du rida med (utan några närmare bestämmelser på häst), men med max 20 cm långa skänklar på ponny.

Jag tävlade min ponny på rakt tränsbett med fasta ringar förut utan problem. Men eftersom det inte står någonting om det i TR så kan du ju alltid ha med ett till bett på tävlingen och fråga överdommaren eftersom det är lite osäkert. :crazy:

Jag tävlade min ponny på rakt tränsbett med fasta ringar förut utan problem. Men eftersom det inte står någonting om det i TR så kan du ju alltid ha med ett till bett på tävlingen och fråga överdommaren eftersom det är lite osäkert. :crazy:

Det står "nedan avbildade bett är tillåtna. Inga andra varianter eller kombionationer är tillåtna. Avbildade bett överdragna med gummi eller läder är även tillåtna."

De avbildade betten är: (med min kommentar i parentes efteråt)
1. Oledat pelham i syntet eller gummi
2. Pelham med deltatygel
3. Oledat tränsbett rakt eller svagt böjt i metall, gummi eller syntetmaterial. Minsta tjocklek 0,9 cm. (På bilden har det rörliga ringar)
4. Tränsbett med parerstänger
5. Galoppbett
6. Tränsbett
7. Tränsbett med fasta ringar (På bilden är det tvådelat)
8. Ledat pelhambett
9. Oledat thidemanbett
10. Pessoabett
11. Tredelat bett. Mittersta länken skall vara rund, inte platt.
12. "soft hackamore" med korta skänklar, nosremmen ska anbringas ovanför nosbrosket.

Därför bör det inte vara godkänt. Men jag tycker att det är märkligt, men TR är väl till för att följas. Om man sen gör det eller inte är upp till ryttaren att hålla koll på att man har ett godkänt bett.

Det finns en del saker som är ologiska. Som t.ex. att man inte får rida med rakt pelham i metall på ponny. Ledat i metall går bra eller rakt i syntet/gummi/överdrag av gummi/läder. Men minsann inte rakt i metall. Thiedemanbettet får man däremot ha rakt i metall ;)

Ja, det är så mycket regler att hålla koll på. :crazy: Men tävlade upp till LA utan någon tillsägelse. Kanske hade jag bara tur :o

Samtidigt är det ens skyldighet att hålla koll. Jag försöker själv ha stenkoll på reglerna, just för att inte missa.

Det finns en del saker som är ologiska. Som t.ex. att man inte får rida med rakt pelham i metall på ponny. Ledat i metall går bra eller rakt i syntet/gummi/överdrag av gummi/läder. Men minsann inte rakt i metall. Thiedemanbettet får man däremot ha rakt i metall ;)

Det finns så mycket som är märkligt och ologiskt i TR. ;) :p

Hummm. Min kompis tävlar hoppning på ponny med rakt tränsbett med fasta ringar.
Har även läst på en sida att de är tillåtet, men man ska väl lita mer på tr :)

Ja, verkligen! Det är trots allt ingen jätteskillnad på ett rakt thiedeman och ett rakt pelham. Eftersom man inte fick ha rakt pelham i metall får ponnyn hopptävlas på thiedemanbettet istället.

Klart att det är ens egen skylldighet. Men jag tävlade iallafall på det utan problem. Har även sett flera som också har det.:crazy:

Någon som vet om man får tävla hoppning med ett bett som är tredelat och har fasta ringar??

På ponny enligt TR, nej. Du har ju hela texten om bett här ovan. På stor häst är ju betslingen i princip fri så, ja.

Men det står ju att man fick det, 7. Tränsbett med fasta ringar

7. Tränsbett med fasta ringar (På bilden är det tvådelat) Betyder det alltså att bara för att det är tvådelat på bilden får man inte ha det? TR borde vara tydligare. Det står ju inget om att man inte får ha det. Bara att det är tvådelat på bilden.

Det står ju att
"Inga andra varianter eller kombinationer är tillåtna"

Om bettet på bilden är tvådelat innebär det att ett tredelat inte är tillåtet.
Är det svårt att förstå?

Hummm. Min kompis tävlar hoppning på ponny med rakt tränsbett med fasta ringar.
Har även läst på en sida att de är tillåtet, men man ska väl lita mer på tr :)

Man ska inte bara "lita mer på" TR - utan det är varje tävlingsryttares förbannade plikt att kunna och följa TR!
Det har man nämligen gått med på iom att man har tagit Grönt Kort.

Visst. Jag håller med dig. Men det är inte jag som tävlar med de bettet, de är min kompis. Som jag också skrev. Har även sett andra som tävlar på det bettet.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 869
Senast: agnes27
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
551
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka