Bettfråga "hackenmore"

Halifaxen

Trådstartare
Jag har bara en liten fråga gällande hackenmore.
Har nämligen börjat rida min femåring på hack i hoppningen och han fungerar super på de. sen jag började med de har hopputvecklingen blivit mycket bättre. Så mina frågor är....

Vad är det för skilnad på dessa olika sortes hackenmore? Är det någon skillnad alls? Hur är inverkan på de olika?

Hack nummer 1
15433813.jpg

Hack nummer 2
15433814.jpg

// Halifaxen

Sv: Bettfråga "hackenmore"

Hackamore nr 1 har en S-stång och är skarpare än hackamore nr 2 som är ett vanligt ponnyhack.

Jag själv upplever ponnyhacket som att det är som gjort för att man ska ha 300 kg häst i handen, medan man kan komma till bättre ridning på det med längre skänklar.

Okej.

trir faktiskt att jag ska testa de med lite längre skänklar. inte ponny hacket, får en kännsla av att i de bettet så blir hästen hängande och man får inte upp dem på samma sätt. kan de bli bättre om man har ett med längre skänlar?

Jag började med ett ponnyhack. Det räcker för det mesta i början. När hon hade kommit på att det gick att dyka med det så bytte jag till just det hacket som du visar i bild 1. Får tillbaka henne bättre på det, men styrningen blir försämrad (som på de flesta stångbetten).

Okej...

Jo styrningen kan ju bli lite si och så med stångbett men man lär sig ju de oxå efter ett tag. eller hur?

Okej :)

Men dte kommer nog :)

Hur länge har du ridit på hacket med långa skänklar då?

Jag rider inte med det hela tiden, varvar mycket. Just nu rider jag inte med det alls faktiskt då vi hittat en kombinationsbett som fungerar mycket bättre för oss.

Men vi red nog in oss i ungefär en månad på långa hacket. Så en fyra hoppträningar red jag på det och sen en del ute. Dressyren red jag inte på det.

Jag hatar det vanliga hackamoret, det med långa skänklar. Känns som man verkligen inte har någon kontakt med hästen what so ever. För långt i från hästens mun. Ponnyhacket gillar jag.

För långt från munnen? Hur menar du då?
Jag har ponnyhacket och det andra hacket på samma ställe på hästens nosrygg? :crazy:

I början fungerade ponnyhacket jättebra, men efter ett tag har de hästar jag ridit på ponnyhack blivit "immuna" mot tygeltagen på ponnyhacket och man har fått 300 kg häst i handen. Det har aldrig hänt på det långa hacket.

Men det är ju typ 10-15 cm under hästen, man känner ju ingen kontakt med hästen typ. Allt är för långt ner så allt känns bara knäppt. Svårt att förklara.

Jaaaasså, då fattar jag hur du menar! :idea:

Det är nog mest bara en vanesak skulle jag tro. :)

det verkare vara lite delade meningar de här med hacket. men som du säger TRAZEL så tror jag att man har bättre kontroll eller så när man rider med de långa skänklarna.

Jag vet inte hur jag ska gör amen tror jag ska skicka efter ett sånt och testa. De skadar ju aldrig :)

Jag har ridit min häst på hackamore lite från och till då han har problem med sin mun. Han trivs väldigt bra på det, men som trazel säger så upplever även jag att han kommer underfund om bettet efter ett tag och kommer undan det. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men när hästen håller huvudet i en viss vinkel blir det omöjligt att få tag på den. Detta lär dom sig efter ett tag.. Har dock aldrig provat rida honom på ett hackamore med långa skänklar, kanske att det är annorlunda. Nu fungerar det med ett "vanligt" bett i alla fall, så just nu behöver jag inte oroa mig.

Tycker det ar valdigt olika fran hast till hast, en del ar helt okansliga pa hack och en del ar jattekansliga.
Min ponny var valdigt lustig pa det. Blev sa kanslig och fin, behovde bara krama lite i tygeln for att stanna, och drog aldrig nedat (som han alltid gjorde pa bett, och som ar det vanliga pa hack), utan satte under sig istallet. ven dressyren var kanon.
MEN det gick inte att rida barbacka pa det, for da krullade han ihop sig och bockade som en tok sa fort man gjorde nat annat an skritt pa lang tygel :D
Hmm.. speciell sak den dar..!

Hade ponnyhack kanske jag ska tillagga, med massa ludd pa for att dampa effekten.
Men visst ar det trevligt att rida dressyr pa? Tycker jag som garna vill 'joxa' lite mycket med tyglarna, liksom ingen ide pa hack utan man maste rida istallet! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Bison
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 477
Senast: Emma-pemma
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka