Bettförslag!

M

mmichelle

Jag har ett eng. fullblod som är rätt så känslig i munnen(?) men endå stark.
Vid användning av vanligt tvådelat bett så drar han tyglarna ur handen på mig minsta lilla jag tar i honom vilket gör det jobbigt att stanna honom. Provade med pessoabett vilket inte gav någon skillnad direkt. Har nu ridit på pelhambett ett tag, vilket funkar bäst av alla dom här tre, men jag är ännu inte nöjd med mitt "bettval".. Med ett pelhambett lyssnar han verkligen på mina hjälper och är fin att rida på MEN det känns som att han tänker för mycket bakåt ibland.. Har ni några förslag på vilka bett som kan funka bra?

Sv: Bettförslag!

Rider du med delta eller dubbla tyglar på pelhamet? Annars så testa tredelat eller rakt innan du ger dig in på skarpare bett. Det är svårt att veta hur hästar regaerar på olika bett och man måste nästan testa för att veta.

Om pelham funkar hyffsat kanske det skulle vara värt att testa ett jaktkandar?

Många sas "heta" hästar brukar ibland lugna sig på mildare bett, t.ex. Nova-bett. Börja från botten med de mildare alternativen, testa om han trivs bäst med delade bett eller med raka odelade, gå sedan vidare från det.

kolla upp bomberbetten. Min häst är jättekänslig för tryck å grejer i munnen, tog bettet å krullade med tungan. Finns lite olika å man kan få i stort sett vad man vill, kostar en slant men värt varenda krona.

En del pigga hästar hästar, inklusive min egen, fungerar bra på hackamore.
Värt ett försök?

jag har också ett eng.fbl han är lite stark ibland också o jag varierar nu med pelham tvådelat m delta. har ridit på rakt jaktkandar o då la han tungan över hela tiden, waterfordbett, rakt , eggbett, tvådelat, tredelat, hackamoore,nova, sötmalm o ja testat de mesta o lite till :) kan säga att novat funkade i början men efter ett tag sket han i det när han blev pigg, waterfordbettet och hacket är klart bäst då han va lugn i munnen och så :)!

Jag blir så matt på dessa betttrådar. 9 gånger av 10 är det problem i ridningen och inte problem med betslingen som orsakar bekymmer. Om hästen drar tyglarna ur handen på dig är det för att du inte är stark nog i din bål och sits att hålla kvar hästen. Är hästen för stark är det för att du inte är tillräckligt konsekvent i dina förhållningar. En förhållning återföljs alltid av en eftergift, annars blir det till slut att du bara bromsar och bromsar och aldrig kommer till en eftergift-du blir för stark i din hand men uppfattar det som att hästen är stark. Börja ALLA ridpass med minst tjugo halter, där du ger eftergift så fort hästen står still, låt den inte dra tyglarna ur handen på dig! Sen utvecklar du detta till förhållningar och med ett konsekvent arbete på detta sättet får du en häst som lyssnar på dina förhållningar och inte blir stark.

Jag håller med skrivaren ovan, men skulle ändå vilja föreslå ett hackamore, om inte alltid så att skifta med!

Jag blir så matt på dessa betttrådar. 9 gånger av 10 är det problem i ridningen och inte problem med betslingen som orsakar bekymmer. Om hästen drar tyglarna ur handen på dig är det för att du inte är stark nog i din bål och sits att hålla kvar hästen. Är hästen för stark är det för att du inte är tillräckligt konsekvent i dina förhållningar. En förhållning återföljs alltid av en eftergift, annars blir det till slut att du bara bromsar och bromsar och aldrig kommer till en eftergift-du blir för stark i din hand men uppfattar det som att hästen är stark. Börja ALLA ridpass med minst tjugo halter, där du ger eftergift så fort hästen står still, låt den inte dra tyglarna ur handen på dig! Sen utvecklar du detta till förhållningar och med ett konsekvent arbete på detta sättet får du en häst som lyssnar på dina förhållningar och inte blir stark.

Här hade jag velat ha en GILLA knapp :bow:
Jag vill göra ett tillägg också, ta hjälp av en tränare, extra hjälp skadar aldrig.

Håller med om att prata med någon som känner hästen, och gärna någon som har ridit den. Jag varierar betten på min häst jätte mycket beroende på vad jag ska göra. Men som redan är sagt så får du helt enkelt pröva dig fram, låna bett av någon kompis eller någon i stallet och se vad som funkar bäst:)

Jag tycker det låter som att det sitter i ridningen och inte i bettet. Rid på ett milt bett och öva på att vara konsekvent i din ridning, och glöm inte eftergiften!

Ett tips är också att aldrig stoppa in ett pessoabett på hästen...

Håller helt klart med! :bow: Har en dam med liknande hyss för sig. Och som ignorerade halvhalter samtidigt som hon är väldigt känslig. Och för mig blev det att gå tillbaka till grunden. Massor av halvhalter och övergångar. Repetera och repetera. Jobba på att hitta takt och rytm. Lyhördhet och eftergift. Bytte från två till tredelat då hon är super känslig i munnen. Bytte sedan till level 1 Myler med rörliga ringar. Hon går allra bäst på det. Men det som hjälpt oss mest är just träning och åter träning.

Sprenger Dynamic RS! :love:

Helt underbart bett som fungerar kanon på min donna, hon är väldigt pigg och kan bli stark men är ändå väldigt väldigt känslig och accepterar inte vilket skrot som helst i munnen om man säger så! :laugh:

Skulle aldrig köpa något annat än Sprenger nu!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 730
Senast: Yrja
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 890
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV