Bettets placering

P

prallan

Min häst som jag nu har på börjat inridning med, har lite problem med bettet. Hon vill ha det längre ner än vad som är "normalt". Höjer jag det 1 hål, där jag vill ha det, så är hon inte nöjd. De andra hästar jag ridit in har aldrig visat detta. Iofs har hon en vargtand, kan det vara därför? Veterinären trodde dock inte det:crazy:
Hon har ett rakt vitt gummibett. Hänger det där hon vill, är hon helnöjd, men det känns som det inte går att rida med bettet där. Hon vill ha det så det inte blir något veck i mungipan.

Sv: Bettets placering

varför går det inte att rida med bettet så?
vill hästen ha det så det inte bli några veck så kan den väl få ha det så om det är så den trivs med?

Ja, det är en bra fråga;)
Jag har aldrig träffat på en häst som vill ha bettet där, så det är bara nytt för mig.

Vill hon ha bettet där, låt hene ha det där.
Varför vill du höja det om hästen trivs med det och det funkar?
An varg tanden, få en andra bedömning på den, många gånger får man ta bort dem. Och betten kanske spänner på dem om du drar upp bettet ett hål till, dvs det gör ont på hästen..
Så kolla ed någo mer vet.och se vad de säger.:)

ha bettet där hon vill ha det tills vargtanden är borta och testa lyfta ett hål sen efter ett tag :)

Jag håller med Urkella.
Min erfarenhet är att det kan vara svårt att få en häst att "suga tag i bettet" på rätt sätt om det sitter för långt ner i munnen.

Jag har också den erfarenheten att de flesta hästar fungerar bättre utan vargtänder...

vad är normalt undrar jag.

För mig innebär normalt att bettet ligger inne i munnen som det ska. På vissa blir det inte ens ett veck i mungipan. andra kräver två veck för att det inte ska slå emot tänderna. Kallblod tex kan ha trång mun och mycket mungipa.
Dessutom använder jag helst raka bett.

Det är svårt att säga , men lite lagom sådär;) Inte för hårt, och inte för löst. Där hon vill ha det för tillfället känns "sladdrigt"
Det är ett rakt bett:smirk:

När du har stöd i tyglarna så är ju ändå inte bettet där, så då lurar du henne.

En fråga som slog mig, är det när hon står still hon inte vill ha bettet högre, eller är det när du rider?
Är det bara när hon står o tränsas skulle jag inte bry mig, kanske höja ett hål på en sida? kompromissa?

Jag har inte ridit ännu:p, tömkör, med rundsytt träns som bara har ett spänne i nacken. Det fungerar bra att tömköra med det lågt, det känns bara konstigt för mig att rida med bettet placerat där. Höjer jag ett hål när jag tömkör, visar hon sitt missnöje.

min häst trivs också när bettet ligger "långt ner" - det blir inga veck! men det verkar som hon lägger rätt det i munner ändå. tycker att man ska passa in tränset så att hästen trivs inte enligt " reglerna".

Stirra er inte blinda på antal veck i mungipan. Hästar har olika långa mungipor så därför ska man kolla vad tänderna är. Fick en gång lära mig att "två fingrar" framför tänderna är lagom. Kan ju ha ändrat sig sen dess men bättre att ha koll på vad tänderna är än veck i mungipan.

Ett plastbett har högre friktion än ett i metall. Det kan mycket väl vara så att better hakar sig fast i hennes mungipor.

Smörj alltid in plastbett med nåt fett innan användning, typ vaselin.

Stirra er inte blinda på antal veck i mungipan. Hästar har olika långa mungipor så därför ska man kolla vad tänderna är. Fick en gång lära mig att "två fingrar" framför tänderna är lagom. Kan ju ha ändrat sig sen dess men bättre att ha koll på vad tänderna är än veck i mungipan.

Håller med, och det är jätteskillnad på hästars munnar, på min är det fyra nästan fem fingrar från nedersta tanden till bettet, som då precis ligger an mot mungipan.
Ibland sänker jag ner det ytterligare för att få henne att suga tag i det om det känns som om det behövs, men jag har det aldrig så högt att det bildas nån rynka!;)

Jag skulle ta bort vargtänderna hursom, det är bara upplagt för problem att ha dem kvar. Varför inte göra ett hål mittemellan efter att vargtänderna har rykt. För lågt placerade bett gör det svårare att få ett korrekt sug.

Jag skulle ta bort vargtänderna hursom, det är bara upplagt för problem att ha dem kvar. Varför inte göra ett hål mittemellan efter att vargtänderna har rykt. För lågt placerade bett gör det svårare att få ett korrekt sug.

Vargtanden ryker idag:) Bra idé, jag gör ett nytt hål!:idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 239
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur