TeamLundVer

Trådstartare
Har haft samma bett på Danne sedan jag köpte honom som 2½ åring och han har hela tiden gått bra på detta. Ett 3-delat D-ring/ eggbett (lite osäker på vad det heter?).

Nu (efter 6år) har jag börjat fundera lite på ett annat bett då han börjat gå emot bettet då och då. T ex om han är lite stel i höger så går han emot bettet på höger sida. Han har också börjat lägga sig emot och bli stark när han försöker komma undan arbete. I övrigt är han och har alltid varit oerhört mjuk i munnen.

Fick tipset av en stallkamrat att prova ett 3-delat tränsbett dvs. med lösa ringar. Provade igår och märkte verkligen en stor skillnad. han gick inte emot alls :love:

Tanken är att han ska ridas med lånebettet idag också så att det inte var en engångshändelse att han gick bra.

Sitter dock redan nu och spanar efter 3-delat tränsbett och såg att det fanns ett sådant i sötmalm med mittendelen i koppar. Om jag nu ändå ska köpa ett nytt bett, ska jag satsa på ett sådant istället? Vad är skillnaden? Jag har tyvärr inte möjlighet att prova ett sådant utan det jag fick låna var ett helt vanligt men priset är ju det samma.

Tips och råd till en novis som aldrig behövt fundera på bett innan?

Sv: Bettbyte

Tycker absolut du ska testa ett sweet iron bett, min som inte fungerade på eggbett fungerade bra på detta.
Kanske ev ett rakt med lösa ringar?
Mitt tips är att leta begagnat, 3-delade bett och även raka kan man fynda riktigt billigt. Istället för att lägga pengar på ett helt nytt han kanske inte ens tycker om =)

Om den går emot i ridningen skulle jag först och främst kolla munnen på den. Jag har en tandutbildad veterinär som både brukar titta på tänder, bett och huvudlag.

Fast han har ju inte gått emot tidigare utan det har han börjat med nu och han gick inte emot alls så fort jag bytte till lösa ringar(?) Han kollas lite då och då vad det gäller tänder och har hittills aldrig haft något alls. Ska dock kollas senare i år :)

Vilken bra idé att kolla begagnat. Får nog köpa just detta bett i affären dock så att jag kan ta med det gamla för att kolla storleken. Har nämligen absolut ingen aning om vilken storlek han har :o

Storleken är enkel att mäta med vanligt måttband/tumstock. Mät delen hästen har i munnen, mellan bettringarna. Antal cm är storleken sen. :) Om bettet du har passar förstås, har hästen haft samma bett sen unghäst kanske han växt lite? :)

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama