Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: bett

Nej det är inte okej!

Samling kommer av att hästen trampar under sig med bakbenen mera INTE av att man bromsar den med ett skarpare bett.

Och om hon dessutom slår sig fri så är hon inte nog tränad för att orka samla sig.(Vilket är skitjobbigt för det är mjölsyraarbete)

alltså hion jobbar rätt i trav och galopp men hon drar iväg o jag tappar konroll och hon är jättestark.

först halsförlängartråden och nu denna.

Du bör först och främst träna för en bra tränare, och sedan skaffa dig lite mer kunskaper.
Du kommer inte lösa problem med skarpa bett - bara skjuta dem framför dig/er.

hon är bara pigg hon är fördetta galoppör och 23år gammal.
problemet är att hon vill springa men hon gåt i rätt form.
jag vet attd et här låter käonstigt men jag har kunskaper o vet vad jag borde glöra men jag vill höra alla andras åsikter

sök i utrustningsforumet om pessoabett och hissbett så kanske du ändrar dig när du inser hur det bettet fungerar...

hästen jobbar inte rätt om den springer. att jobba rätt har inte med huvud/nos/nacke position att göra utan med bärighet, tempo, balans, takt och lösgjordhet att göra.

hitta en tränare att rida för!
skrota pessoabetet o annat skit!

Jag klipper och klistrar från ett av mina svar i din tråd om halsförlängare.

Alla möjliga konstiga bett, hjälptyglar och vad det nu är verkligen kan VARA HJÄLPmedel för ryttare som har en god grundutbildning, bra sits och balans.

Men i händerna på en orutinerad ryttare med knaper grundutbildning, lite sviktande sits och balans, som bara hör folk kasta omkring sig uttryck som graman, halsförlängare och stång som universalhjälpmedel, är det stor risk att hästen blir förstörd för all framtid.

Det kan ta två minuter att lära en häst något på fel sätt och sen en livstid att korrigera det.

Summa summarum.

Gör som jag, ta upp ditt problem med din tränare, så kan ni tillsammans prova ut betsling och hjälptygel som passar just din häst och ditt problem vid behov.

/IH

sök i utrustningsforumet om pessoabett och hissbett så kanske du ändrar dig när du inser hur det bettet fungerar...

alltså jag andvänder bara pessoa när jag rider i skogen absolut inte när jag tränar dressyr och så.
och jag vet hur det fungerar

Jag klipper och klistrar från ett av mina svar i din tråd om halsförlängare.

Alla möjliga konstiga bett, hjälptyglar och vad det nu är verkligen kan VARA HJÄLPmedel för ryttare som har en god grundutbildning, bra sits och balans.

Men i händerna på en orutinerad ryttare med knaper grundutbildning, lite sviktande sits och balans, som bara hör folk kasta omkring sig uttryck som graman, halsförlängare och stång som universalhjälpmedel, är det stor risk att hästen blir förstörd för all framtid.

Det kan ta två minuter att lära en häst något på fel sätt och sen en livstid att korrigera det.

Summa summarum.

Gör som jag, ta upp ditt problem med din tränare, så kan ni tillsammans prova ut betsling och hjälptygel som passar just din häst och ditt problem vid behov.

/IH

det är inte för att hon ska jobba det är för hon är stark och okontrollerande hon är 23år

Då hjälper varken skarpare bett eller hjälptyglar. Det är INTE någon handbroms. :mad: Om det är handbroms du söker, sälj hästen och köp moped!

Om en häst springer och är okontrollerbar, skaffar man sig en tränare. Det gjorde jag, när jag började rida igång henne då hon var 19 år. Min häst är 23 år nu och jag rider för tränare än idag. Hennes boxgranne är 26 år och de rider också för tränare EN GÅNG I VECKAN. Jag rider väl för tränare ca 2 ggr i månaden.

Senast ändrad:

va det visste inte jag att det var ett hissbett!!!!!
fan det är ju rena djurplågeriet jag ska aldrig mer andvända detta bettet!!!!!
tack för ni tipsade mig om den tråden.
jag mår jättedåligt över att jag har andvänt mig av detta bettet...dy fan vad grymt!!!!!:(

va det visste inte jag att det var ett hissbett!!!!!
fan det är ju rena djurplågeriet jag ska aldrig mer andvända detta bettet!!!!!
tack för ni tipsade mig om den tråden.
jag mår jättedåligt över att jag har andvänt mig av detta bettet...dy fan vad grymt!!!!!:(

Skönt att du upptäckt det. Bättre förr än senare!
Det finns många fler och bättre metoder att ta till!
Lycka till! :)

jag har funderat att alltid rida på ett rakt tränsbett kan ni förklara fördelar och nackdelar

Ett smalt rakt bett är ganska ultimat många gånger.
Det kan många gånger kännas behagligare för hästen att ha detta bett i munnen eftersom det tar sån lite plats.

Prova....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
712
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila