bambi82

Trådstartare
Vilket bett kör ni på?

Har en 3-årig korning kallblodstravar/fullblod som jag kör en hel del, har hittills bara kört honom på vanligt tränsbett, tre-delat eller rakt, detta funkar kanon förutom när vi kör förbi kor då kan han bli skrämd och drar gärna iväg.

Tror dock ej han är så rädd längre utan att det har utvecklat sig till en olat, att han vet att han kan dra iväg där. Så skulle då vilja prova nåt lite skarpare bett att använda vid just de tillfällena ett tag så han lär sig av med ovanan...

Sv: Bett?

Jag kör båda mina på två eller tre delat bett. Har även kört på skarpare innan men tyckte inte om det.

Hur gör han om du rider eller leder förbi korna?

Inga problem om man leder och går även bra att rida, han kan fjanta lite men har aldrig dragit iväg.

Jag kör på tredelat bett. Vill inte ha skarpa bett i munnarna på mina småttingar. Bättre då att träna kommunikation och lydnad så alla situationer fungerar med ett milt bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Islandshäst Ja, ännu en bett tråd. Vad skulle ni rekommendera för bett till denna hästen? Han är en nervig och het häst. Som många gånger också...
Svar
8
· Visningar
1 800
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 864
Körning Min häst (fd travare) går som en klocka på tredelat tränsbett under tömkörning. Söker sig fint på det och lyssnar kanon. När man selar...
Svar
8
· Visningar
1 614
Senast: Suskiv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur