Sv: Bett?!

Alla proffstränare jag någonsin träffat rekommenderar tvådelat tränsbett. Det är kanske så att tandläkarna inte rider så dom kanske inte vet vad som fungerar praktiskt. Jag skulle inte kasta mina bett bara för att en person på nätet säger det. Kolla med dom som rider på hög nivå och hör vad dom säger.

Jag kan inte hålla med dig om att alla tandläkare kategoriskt rakt av avfärdar tvådelat.

Det finns många typer av tvådelade bett, när jag använder tvådelat har jag aldrig ett vanligt engelst tränsbett, utan en variation av olika utformning på mundelen (tex vissa Mylerbett). I vissa fall är det de som funkar bäst.

Jag är en stor fan av Billy Allen även om det anses som "omodernt" i vissa kretsar där man tävlar om vem som har högst port, värst correctionbit osv. Men vissa hästar går bättre på ett bra utformat tvådelat, och har då fått rekomendation av experter att fortsätta med dessa bett i vissa fall.

Du behöver givetvis inte lita på mig eller min kunskap, jag är gärna "en person på nätet" för dig om det gör dig glad. Men varför skulle då ditt ord vara mer rätt, för du är ju lika väl bara en person på nätet för mig?

Det jag har förmedlat i den här tråden kommer hursom från en tandläkare, så tycker du att jag inte är att lita på för att jag sitter vid en dator, så kan du ju alltid ringa och diskutera med honom (söderköping)

Tandläkaren kanske inte kan rida så bra, men det var ju inte träning vi pratade om utan munhälsa. Varför skulle en tränare / tävlingsryttare, oavsett nivå, veta mer om hästens fysik än en som jobbar med just det?

Och vad är det i så fall, enligt dig, som två-delade bett "kan göra" som ett annat inte kan? Eller är det så att dessa tränare sagt "använd tvådelat" och du sagt "ok", utan att få en förklaring hur detta bett egentligen fungerar och vad exakt det är bra till?

AvG tävlar som du säkert vet dressyr på högsta nivå, ändå håller hon på med träningsmetoder vars hästhälsa ifrågasätts mycket starkt av andra. Litar du på allt hon gör bara för att det "fungerar" tränings/tävlings-mässigt, oavsett vad som händer med hästens fysik?

Hur är det med tre-delade bett?
Bytte ifrån två-delat till 3-delat då jag hörde det som du just har skrivit om i denna tråden.
Det var för ca 2 år sen nu jag bytte.
Hörde att 3-delat bett skulle vara bättre p.g.a att brytpunkterna på bettet gör att det hamnar annorlunda (bättre) i hästens mun mot vad ett 2-delat gjorde..:confused:

Detta är väl korrekt ....eller?:o

Alla proffstränare jag någonsin träffat rekommenderar tvådelat tränsbett. r.

Det där vet jag inte om jag riktigt tror på...;)
För just detta med 2-delade bett var uppe på tapeten i het debatt redan för några år sedan.
Och jag antar att du måste ha missat det, men enligt nån seriös undersökning som då utfördes så konstaterades faktiskt FAKTA om att 2-delade bett är skadliga för hästens mun.
( Just gom och tänder)
Jag vet inte vad du anser, men vetenskaplig bevisning kanske inte räcker...
Eller du kanske är en sån som vill se fysiska bevis i hästens gom innan du tror på det.... ( har du ens tittat efter:..):angel:

Egen beprövad erfarenhet samt tandläkare och veterinär Sebastien Moine, tandläkare och veterinär Lars Wasås och många fler.

Lämnar inte du lite knepiga referenser nu med tanke på vad du sagt tidigare i tråden? Hade det inte varit mer logiskt av dig att vid tidigare inlägg kontra med att du pratat med andra tandläkare om saken, istället för att dissa tandläkare och höja tränare? :crazy:

Hursom. Motivation?

Sebastien Moine är en tränare och ryttare på europanivå, han har vunnit EM ett antal gånger i ett antal discipliner. Jag namngav tandläkare eftersom du själv hävdar att dom har koll på läget. Om jag bara får nämna proffstränare så blir listan alldeles för lång.

Har du en motivation? för nu blir jag väldigt nyfiken ;)

Men det gör det ju automatiskt.
Prova att håll ett 2-delat bett framför dig och för det uppåt ungefär som att hästen tar sin tunga så det höjs som ett upp-och-ner vänt V.
Det blir ganska stor höjdskillnad ända upp till brytpunkten på bettet, så att det går i uppe i gommen är inte så konstigt om man tittar.
Oftast vet väl inte hästägare hur deras hästar ser ut uppe/inne i munnen, särskilt inte med bett inne i munnen, så hur det hamnar i munnen på en specifik häst är nog svårt att säga...
Och det har inte så mycket med bettets storlek att göra.
( Oftast har man väl ett bett som passar)
Alla 2-delade är ju utformade på samma vis.

När jag bytte bett från 2- till 3- delat så märkte jag en liten skillnad att min häst inte "gick emot" bettet lika mycket.
Jag kan ju givetvis inte veta säkert, men jag gissar och tror att det berodde på bettbytet.

Detta är enbart mina personliga åsikter och jag gör detta för att jag tror att MIN häst tackar mig för det.
jag vill inte på nåt vis pränta in i folks skallar hur de ska göra med sina hästar....

// Ika77

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Säljer min älskade bästa vän som är den absolut snällaste hästen i allt. Det är pga att jag inte hinner med allt som han...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Linnkorner
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka