sasucatu

Trådstartare
Vad ríder ni med för bett och varför? Berätta gärna för o nackdelar då jag ska bege mig in i den beryktade bettdjungeln. Rider nu med vanligt tränsbett samt billyallen stång. Inte samtidigt dårå :cool:

Sv: Bett

Jag rider på tredelat och rakt.
Tredelad för att det är ett snällt bett och rakt för att variera
och för att tandläkaren rekomenderade det.
Har även ett pelambett.. men det har jag bara provat att rida på
en gång än så länge. Och även det är för att variera och att se
om det blir någon skillnad i ridningen.
Han är ganska känslig i munen innan och så är jag inte van att rida
med ett sånt bett så det kommer nog att ta ett tag att lära sig.

Vad är en billyallen stång?

:cool:

Jag har ungefär som du..

Tredelat bett samt ett BA skänkelbett. Har testat Biteless Birdle? också men det gick så där.

Föredrar det tredelade när jag tränar hemma och BA på tävling m.m.

Just det, fördelar och nackdelar...

Det tredelade tycker jag är bra för att i min värld så är det inte lika skarpt som ett tvådelat, det går bra att använda i utbildningen och även i hoppningen (Även om det var läääängesedan nu)

Skänkelbettet går han kanonfint på. Jag tycker att det är bra eftersom mundelen är delad i en rulle på mitten så har jag möjlighet att bara påverka i en av skänklarna om jag vill det.

En fast stång låser båda skänklarna

Jag rider på tredellat bett till min. Funkar väl okej med det på han.
Ett tredelat bett är ju milt och åker inte upp i gommen på hästen som ett vanligt tvådelat bett.

Ska prova stång när jag tränar dressyr för att se om det blir någon skillnad. Han kan vara lite seg innan han ger med sig.

Jag har några bett som jag använder efter behov eller vad man ska säga...

BillyAllen tränsbett - använder det när vi ska prova nya grejer, samt ibland när jag vill kunna ta lite mer i honom, dock aldrig när vi är ute i skogen och rider. Tycker att det är ett bra bett på grund av den oberoende sidorörelsen samt att det är "spärrat" i leden så att det inte kan gå upp i gommen.

BillyAllen stångbett - använder oftast det bettet faktiskt, han funkar bra på det, är avslappnad och man behöver inte röra honom så mycket i munnen utan kan köra mest på "finlir", egenskaperna är ju desamma som på tränsbettet fast med hävstång.

Correction bit med medium port - använder det väldigt sällan nuförtiden, använde det förr när mina axlar och nacke var helt körda för att kunna rida utan att få ont och värk. Ett skarpt bett, och det tycker jag märks väl när man rider med det, i alla fall på min häst, mundelen är uppbyggd på lite samma sätt som ett tredelat bett fast med en port i mitten.

Oledad stång i sweet iron med medium port - min första stång, använder den väldigt sällan nuförtiden, den funkar bra, förutom att jag kan uppleva att man får lite "cykelstyreskänsla" när man rider med det på två händer.

Jag har "tvingats" till att bli bettnörd eftersom jag ville hitta det ultimata bettet som hästen verkligen trivdes med. Många felköp.

Dåvarande häst ville inte ha tungtryck så BillyAllen som alla tycker är så bra var inget för den hästen. Han ville hellre ha tungtryck.

Nuvarande häst tycks fungera med vilka bett som helst, har inte märkt någon större skillnad oavsett vilket bett som jag har provat.

"Billy Allan" tränsbett (fasta ringar är det ju alltid)

Vanligt rakt tränsbett med rörliga ringar

Och En "Bily Allen" stång...

Gillar Billy Allan just för att det ligger rakt i munnen och även om dem är delade så finns inga "skarvar" som stör hästen i munnen som kan kännas obehagligt.
Och att man just kan oavsett på tränsbett eller stången kan använda och påverka en skänkeln medans den andra förblir neutral..

I och med att billy allen tränsbettet har fasta ringar (D-ringsbett) så blir det lite mera tungtryck, så då kör jag ibland med ett vanligt rakt tränsbett med rörliga ringar.

Hästen trivs som alldra bäst på raka bett som inte stör honom i munnen/gomen etc.
Många tror att dem är väldigt skarpa, men icke då!

:bow:

Ser att jag har skrivit lite fel...Hästen ville hellre ha tryck på lanerna och inte på tungan så därför fungerade bett med tungfrihet bäst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 321
Senast: tuaphua
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 218
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar