Sv: Bett
Jag har några bett som jag använder efter behov eller vad man ska säga...
BillyAllen tränsbett - använder det när vi ska prova nya grejer, samt ibland när jag vill kunna ta lite mer i honom, dock aldrig när vi är ute i skogen och rider. Tycker att det är ett bra bett på grund av den oberoende sidorörelsen samt att det är "spärrat" i leden så att det inte kan gå upp i gommen.
BillyAllen stångbett - använder oftast det bettet faktiskt, han funkar bra på det, är avslappnad och man behöver inte röra honom så mycket i munnen utan kan köra mest på "finlir", egenskaperna är ju desamma som på tränsbettet fast med hävstång.
Correction bit med medium port - använder det väldigt sällan nuförtiden, använde det förr när mina axlar och nacke var helt körda för att kunna rida utan att få ont och värk. Ett skarpt bett, och det tycker jag märks väl när man rider med det, i alla fall på min häst, mundelen är uppbyggd på lite samma sätt som ett tredelat bett fast med en port i mitten.
Oledad stång i sweet iron med medium port - min första stång, använder den väldigt sällan nuförtiden, den funkar bra, förutom att jag kan uppleva att man får lite "cykelstyreskänsla" när man rider med det på två händer.