Vad använder ni för olika bett till era hästar? Någon som använder Waterford? Vad tycker ni om det? :D

Har ingen erfarenhet av waterford tyvärr, men följande använder jag på min häst:
Dressyr: 3-delat med rörliga ringar.
Tömkörning: Rakt med fasta ringar/3-delat med lock-up och D-ringar.
"Hoppning": Ponnyhackamore.
Uteritt: Kimblewick.

Tredelat tränsbett i mässing
Rakt Novabett
Rakt plastbett som nog hade äppelsmak en gång i tiden
Alla med rörliga ringar, hästen verkar gilla Novat bäst.
(Ponnyhack)
(Kapson)

Jag använder i stort sett alltid Sprenger Dynamic RS i tredelat med lösa ringar på alla hästar. Ibland har jag kandar med samma bridong och en Sprenger DS stång.

Har ridit med Waterford på en kunds häst några gånger. Det är inget jag hade valt själv. Jag tycker det är för många brytpunkter. På en annan än den superstabila, gamla hästen hade jag nog plockat bort det. På henne funkade det.

Rider bara på olika raka bett på nuvarande hästen som är het och känslig. Waterford använde jag på förra hästen om jag handhästade då hon kunde hetsa upp sig i galoppen, men bara för att nödbromsa

Båda
Bombers barrel på ena tränset och bombers cable snaffle på det andra :love:
Båda mina bett är eggbett eftersom hästen uppskattar stabilitet.

Jag skulle aldrig få för mig att prova på waterford på honom eftersom redan vanliga tredelade har för många brytpunkter för honom.

Sambons förra medryttarhäst hade waterford, på henne märktes inte mycket skillnad på det och ett tredelat men vi red mest ut henne i skogen, det kanske var annorlunda i hoppningen.

Jag har ett tredelat Stübben golden wing och ett helt vanligt tvådelat när jag rider ut! Ska byta det tvådelade, han är inte superförtjust

Jag gillar inte Waterford pga hur det inverkar, ett av de betten jag har svårt att acceptera.

När jag hade egen häst red jag på smalt tredelat med rörliga ringar eller smalt tredelat eggbett och kimblewick. Smala bett för att det inte fanns plats mellen lanerna för mer.
Red mycket i hack och repgrimma också.

Varför vill du ha Waterford?

Tvådelat baucher i rostfritt eller tvådelat d-rings med mundel helt i koppar. Utan nosgrimma på ena och med engelsk på andra.

Enbart rakt bett med fasta ringar. Hästen har lite stressgrejor för sig med munnen och det blir värre med bett som kan röra sig mer än sagda bett.
Har aldrig använt Waterford.

Jag använder tredelat med fasta ringar, tredelat baucher, rakt med rörliga ringar, tvådelat D-ringsbett med kopparrullar och ibland ponnyhackamore :) Varierar mellan dom men rider typ 90% på det tredelade med fasta ringar.

Jag använder tvådelat Sprenger DS, rakt Sprenger med tungfrihet, tvådelat med fasta ringar. Min häst ogillat tredelad men tyckte att Waterford var bättre. Dock inget bett jag enbart ridit på men det bästa alternativet just då.

Min bettgarderob består av:

Sprenger Flex Control - tredelat med gummi över mittdelen och "lederna", lösa ringar.
Sprenger Duo - rakt, mjuk syntet
Tredelat med lösa ringar
Tredelat med fasta ringar
Tvådelat med fasta ringar
Baucher, två delat

-ska jag köpa något mer så blir det ett tredelat Golden Wings

Mina bett jag rider på

Tredelat Sprenger Golden wing
Trust kombinationsbett med korta skänklar
Ponnyhackamore
Rakt Kimblewick med tungfrihet

Istället för Golden Wing har jag ibland ett rakt eggbett, ett tvådelat baucher eller ett tvådelat bett med lock up med lösa ringar.

Den ena; Tvådelat tjockt ihåligt alt tredelat.
Blir den stark kan jag varva med ett smalt lockup tvådelat.

Den andre; tvådelat ihåligt smalare alt tredelat.
Då och då ett rakt äpple gummipelham med dubbla tyglar.
Båda har lösa ringar. Provar bett med fasta ringar ibland men byter alltid tillbaka till lösa sen..
Har aldrig ridit på Waterford och skulle nog välja andra alternativ före.

Mina går bara på vanliga bett. Den ena på Sprenger Dynamic, tredelat med lösa ringar och den andra mest på Sprenger Dynamic tvådelat med fasta ringar. Rider alltid ut på hackamore så de får vila munnen.

Min varierar mellan tre olika tvådelade bett från Sprenger; KK Balkenhol med lösa ringar, Dynamic RS med fasta ringa och Turnado med lösa ringar. Utöver det rids han även på ponnyhack.

Rent spontant är waterford inget jag skulle prova på honom.

Liknande trådar

Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
308
Senast: Elendil
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Någon som har testat Sprengers ”nya” bett Satinox? Vad tyckte hästen? 😊 Extra intressant om man även har testat deras Dynamic på samma...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka