Stora ponnyn rids på sprenger dynamic rs tredelat med fasta ringar till vardags, har precis bytt och det var det bästa jag gjort. Hon visade väldigt tydligt att det bettet kändes bra för henne. Reds innan dess på tredelat vanligt billighetsbett, det kändes absolut inte dåligt, men skillnaden på bara ett par gånger är enorm. Varierar med novabett och annan nosgrimma då och då.

Shettisen har ett vanligt tredelat.

Jag gillar inte Waterford pga hur det inverkar, ett av de betten jag har svårt att acceptera.

När jag hade egen häst red jag på smalt tredelat med rörliga ringar eller smalt tredelat eggbett och kimblewick. Smala bett för att det inte fanns plats mellen lanerna för mer.
Red mycket i hack och repgrimma också.

Varför vill du ha Waterford?
jag vill bara pröva det haha

:confused:Va? Så gör man inte, man testar inte skarpare bet bara för att. Fy.
Tror olika hästar reagerar olika på olika bett, en kan älska ett skarpare å en kan älska ett mildare men behöver ej va nån skillnad för dem.. allt beror på ryttaren å ja vad vet du om min ponny, hon blir stark ute å då använder jag ibland lite skarpare bett för å inte behöva slita henne i munnen! dessutom är jag ingen hund som lyssnar på "fy" ;) å vem sa att jag ville prova det bara för att?? Vem sa det??:cautious:

O_o
Hästen tycker knappast att det är särskilt "haha". Usch, jag blir nästan illa berörd :(
Va e detta för påhopp?? Va vet du om min ponny?? När jag rider henne ute blir hon ofta stark å då brukar jag använda skarpare bett för å slippa slita henne i munnen, det är ju bättre att använda en mjuk hand en än spänd arm å hård hand, bättre med små hjälper än stora. Bad inte om din åsikt om jag skulle använda det eller ej, å tror jag vet hur min häst fungerar bättre än dig, så håll du dig till din häst å jag till min ;) Å som jag svarade nån annan i denna tråden så beror det på vilken häst det gäller, vissa hästar gillar vissa bett, andra gillar nåt helt annat ;)
Å juste om du inte märkt det så använder många "haha" i slutet av sina kommentarer, det behöver inte va så att de skrattar när de skriver så okej?:D

Va e detta för påhopp?? Va vet du om min ponny?? När jag rider henne ute blir hon ofta stark å då brukar jag använda skarpare bett för å slippa slita henne i munnen, det är ju bättre att använda en mjuk hand en än spänd arm å hård hand, bättre med små hjälper än stora. Bad inte om din åsikt om jag skulle använda det eller ej, å tror jag vet hur min häst fungerar bättre än dig, så håll du dig till din häst å jag till min ;) Å som jag svarade nån annan i denna tråden så beror det på vilken häst det gäller, vissa hästar gillar vissa bett, andra gillar nåt helt annat ;)
Å juste om du inte märkt det så använder många "haha" i slutet av sina kommentarer, det behöver inte va så att de skrattar när de skriver så okej?:D

Jag hade en vana att lägga in ett litet skratt efter allt jag sa under en period. Det var en oskyldig vana men efter att min pappa påpekat att det riskerade att tolkas som om det jag sa inte var av värde så slutade jag. Fullt medveten om att detta troligen är helt fel sammanhang och fel ton (ursäkta!), så vill jag ändå en liten vink om vikten av hur man uttrycker sig. Vi är främlingar här på Buke. Vi tolkar och blir tolkade utifrån, inte bara vad vi skriver, utan hur vi skriver. Det du skriver är av vad värde. Skämta inte bort det du säger om det inte var menat som ett skämt :)

Finns de både som två o tredelade? Jag trodde i min enfald de var tvådelade o har inte brytt mig om att testa av den anledningen ju! Kanske har missat något :D

Nej du har rätt! bara jag som förvirrar mig själv -det SER ut som ett tredelat med den svarta delen i mitten :D men nej, det är tvådelat.

Tror olika hästar reagerar olika på olika bett, en kan älska ett skarpare å en kan älska ett mildare men behöver ej va nån skillnad för dem.. allt beror på ryttaren å ja vad vet du om min ponny, hon blir stark ute å då använder jag ibland lite skarpare bett för å inte behöva slita henne i munnen! dessutom är jag ingen hund som lyssnar på "fy" ;) å vem sa att jag ville prova det bara för att?? Vem sa det??:cautious:

Du sa det. ''Vill bara pröva det haha''.

Waterford är inget snällt bett. För många brytpunkter, lägger sig som en kedja runt käken.

jag tycker ju det finns betydligt trevligare mundelar än waterfords att prova om man vill ha skarpare bett.
Hästar är olika i vad de gillar men ett sånt bett ser inte roligt ut.

Jag behöver inte veta någonting om dig eller din ponny för att veta att Waterford är ett dåligt alternativ, för jag vet mycket om bett, hästar, deras munnar och hur man tränar dem. Haha.

Varför startade du tråden då? Om du ändå kan och vet bäst vad som passar din häst? Och vad som passar andra hästar spelar väl ändå ingen roll när det som du själv säger är olika för olika hästar vad dom trivs med?

Min åsikt är nog dock att waterford inte passar i någon hästmun. Då finns det bättre alternativ om man vill ha skarpare.

Det blir mindre hjälper för dig. Men det blir fortfarande mycket tryck i hästens mun. Så det är inte snällare mot hästen.
Men visst kan man behöva betsla upp på någon häst en period för att få den lydigare.
För vad som brister i din och ponnyns fall är att den är olydig/inte utbildad korrekt.
En korrekt skolad och lydig häst behöver inga skarpa bett.

Jag tycker att många är väl otrevliga när de delar sin åsikt i den här tråden just nu. Ingen nämnd och ingen glömd, vi är väl här för att diskutera, lära oss och hjälpas åt, inte göra så att någon blir illa till mods? (och ja, jag faller också dit ibland, just därför väljer jag att påtala den otrevliga tonen nu, ibland blir man lite för "engagerad")

Ett inlägg på ämnet: på min häst som blev stark och svårbromsad ute och vid hoppning var lösningen att betsla "ner" (med bettlyftare/Micklem med clips) kombinationen bett och nosrygg gjorde honom mer mottaglig, så svaret måste inte vara skarpare mundel.

Vad använder ni för olika bett till era hästar? Någon som använder Waterford? Vad tycker ni om det? :D

Ponnyhack, tredelat med lösa ringar, tredelat med fasta ringar och parerstänger, rakt babypelham med delta. Babypelham använder jag extremt sällan. och när det görs så 2-3 gr i rad vid uteritter sen betslar jag ner igen. Tror inte det ens varit en gång i halvåret i snitt.

Till min 15-åring har jag ett Neue Schule turtle top och ett NS turtle tactio. Rider mest på turtle top. Unghästen har ett rakt med fasta ringar.:)

• Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
308
Senast: Elendil
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Någon som har testat Sprengers ”nya” bett Satinox? Vad tyckte hästen? 😊 Extra intressant om man även har testat deras Dynamic på samma...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka