icca78

Trådstartare
nu har jag börjat så smått med förberedelser inför inridning och satte tränset på för första gången i går. insåg snabbt att mitt raka bett inte va nåt för henne så nu blir det till att shoppa nytt :D

vilka bett har ni använt när ni ridit in era isisar? märkte också att hon har extremt liten mun,, typ 8,5 funkar det med tredelat?

åsikter tack :D

Sv: bett?

Har en häst med väldigt liten mun även om han själv är stor, så 8,5 låter väldigt litet men däremot 9,5 tror jag mer på. Sedan upplever jag att ju fler brytpunkter bettet har desto lättare blir det, men du kan tjuvstarta. Jag börjar alltid med att låta hästen äta med bett i munnen, på så sätt lär de sig att lägga bettet på rätt plats från början och man kan slippa en del av detta klapprande som annars brukar uppstå i början av inridningen.

Jag fodrar med grovfoder eller lusernhack som första alternativ.

Tredelat har jag kört på. Men det kan ju vara så att din lilla inte förstår poängen med bett alls? Kanske bara behöver vänja sig. Å andra sidan kan du fp ett tredelat för 30 spänn på beg marknaden. Med ett ledat bett brukat det behövas en större storlek.

Jag har också kört tredelat Jämt, men nu har jag en pålle som vill ha ett rakt bett! :)

Rakt eller tredelat :)
Första gången man sätter bett i munnen så brukar de hålla på och "fippla"/gapa osv. har även varit med om en häst som började dreggla väldigt mycket första gången. Så du behöver nog inte ha jätte bråttom med att ändra ;) -dock storlek då om det verkar vara för stort.

Jag låter alltid hästen äta i boxen första gången med bett för att de ska vänja sig :)

Dom 2 i stallet som är inridna i år har haft träns med bett och sedan ett sidepull med tyglar ovanpå för själva ridningen de första månaderna.

Jag brukar ha repgrimma under, fäster tyglarna i den genom bettringen :) blir då mest inverkningar i grimman men också i bettet :) rider så ca 6-7veckor. Blir ganska naturligt när man sen tar bort repgrimman, då förstår det bettet direkt :)

Såhär ser det som saraandersson skriver om ut:

main.php

main.php

Michis, du känner väl igen hästen? ;)

/Malin

tack för alla svar :D jag brukar alltid rida in mina hästar i repgrimma (är westernryttare också) men tänkte att jag skulle ta det i omvänd ordning denna gången. det raka bettet fick liksom inte plats i munnen på henne så jag köpte ett tredelat med parerstänger, har dock inte provat det än ;)

Jag har ridit in med dubbla tyglar, den ena i remonten och den andra i bettet. Remonten är den man lär in först och sen bettet när det fattat och då kan man vara mjuk och fin.

det är typ så jag gör med.. fast jag använder inte nosgrimma utan har en tygel i repgrimman o en i bettet

Såhär ser det som saraandersson skriver om ut:

main.php

main.php

Michis, du känner väl igen hästen? ;)

/Malin

Fina fina lufsen :love:
Under dagen idag kommer färska bilder på den vackra gula.

För att tillföra tråden något vettigt så kan man även fästa ihop remonten och bettet, med tygeln. Så gör jag nu men har tidigare använt både repgrimma och dubbla tyglar..

Min häst är inriden på tredelat, men går nu till vardags på rakt tränsbett. Det tredelade biter han gärna fast i och lägger upp på tänderna, vilket ger förslitningar, så därför bytte jag till det raka. Tvådelat har jag testat men det gillar han inte alls. Jag rekommenderar tredelat till att börja med, men håll koll på det där med tänderna!

Tillägg: I övrigt har jag också kört på kombinationen repgrimma + träns under inridningen. Tycker det funkade mycket bra!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 419
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar