Bett - vilket är skarpast?

jag går efter "så kort mittdel som möjligt på tredelat för att förhindra att hästen får en av bettets leder på lanerna"

Waterford har ju bara leder = det lär ofrånkomligen hamna en obekväm led på lanen = jag har svårt att se hur hästarna ska vilja ta stöd emot det.

tror ett nova är mer populärt ang "forma själv"-biten än waterford.

Jag tror jag förstår hur du tänker! :)

Egentligen hade jag velat ha ett kortare bett men det är inte så lätt att hitta i strl 9,5 :grin:
Vet inte om det skulle hjälpa heller :idea:

Bombers finns från 9,0-16,0 (vid förfrågan brukar de kunna göra både mindre och större), men vissa mundelar går inte att få mindre än 12,0, det är tex flerdelade mundelar där mittdelen har speciell utformning (Spinner, Ported barrel mm), så den inte kommer få plats på ett mindre bett.

Mundelar som går att få i 9,5 är tex, vanligt delat, elliptical (tre-delat m oval mitt), mullen (rak), happy tongue (med port), waterford, läderklätt mullen, barrel 20 (delat men med en "cylinder" som sitter över leden, så det kan inte vika sig) mm. Till de mundelarna kan man sedan välja om man vill ha fasta ringar, rörliga ringar, D-ringar, pessoa, gag, curb gag, parerstänger, pelhamskänklar, kandarskänklar, swales, williams, baucher osv, osv. Det blir totalt 903 000 olika kombinationer, så självklart har inte butikerna alla varianter hemma i alla storlekar, men vet man vad man vill ha så är det bara att beställa.

Tack för svar @Fideli och @Hedinn !
Aldrig förstått hur man beställer bett däremot :cautious:
Ingen utav de hemsidor jag sett som är återförsäljare har förklara det där..

Får fortsätta leta helt enkelt! :)

Tack för svar @Fideli och @Hedinn !
Aldrig förstått hur man beställer bett däremot :cautious:
Ingen utav de hemsidor jag sett som är återförsäljare har förklara det där..

Får fortsätta leta helt enkelt! :)

Ska man beställa Bombers-bett anger man först vilken sida/ringar man vill ha, sedan vilken mundel man vill ha, sedan vilken storlek på mundelen och till sist vilken tjocklek på mundelen. Tex Bombers Eggbutt, Elliptical Lock Up, 120 mm, B12. Då får man ett bett med fasta ringar, tre-delad mundel med lock up, dvs den kan bara vika sig en liten bit sedan låser det sig, 12 cm långt och 12 mm tjockt. Tjocklek går att få 10-16 mm (vissa mundelar går att få 18 mm). På Bombers hemsida, www.bombers.co.za/ kan man se alla olika sidor och mundelar och väldigt många olika kombinationer.

Ligger ett ute på hästnet just nu :)

Har mailat på det utan svar redan, men tack ändå!

Tillbaka till ämnet waterford; hittade ett med denna produktbeskrivningen
"Kulbettet är mycket lämpligt för alla hästar men kanske särskilt trevligt för de hästar med tung- och bettproblem som t ex hästar som överlag har svårt att acceptera bett i munnen. Pandoro/kulbettet passar också bra till hästar som har tendens att lägga tungan över bettet. Varje kula går att snurra och främjar därför en bra och trevlig rörelse i hästens mun vid ridning vilket underlättar eftergiften. Varje kula är fäst med en kraftig ståltråd som låser bettet vid ett visst maxläge. Det är alltså mjukt och flexibelt tills hästen går emot bettet då det får effekten av ett rakt bett."

Vi lanerna fanns inga leder på det bettet, har ni som tycker det är "skarpt" fortfarande samma åsikt?

Har mailat på det utan svar redan, men tack ändå!

Tillbaka till ämnet waterford; hittade ett med denna produktbeskrivningen
"Kulbettet är mycket lämpligt för alla hästar men kanske särskilt trevligt för de hästar med tung- och bettproblem som t ex hästar som överlag har svårt att acceptera bett i munnen. Pandoro/kulbettet passar också bra till hästar som har tendens att lägga tungan över bettet. Varje kula går att snurra och främjar därför en bra och trevlig rörelse i hästens mun vid ridning vilket underlättar eftergiften. Varje kula är fäst med en kraftig ståltråd som låser bettet vid ett visst maxläge. Det är alltså mjukt och flexibelt tills hästen går emot bettet då det får effekten av ett rakt bett."

Vi lanerna fanns inga leder på det bettet, har ni som tycker det är "skarpt" fortfarande samma åsikt?
Jag har svårt att föreställa mig ett kulbett där lanen är helt fri från leder...?

Nu har jag sett bettet som åsyftas, harfortfaeande svårt att tro att det blir "bekvämt" att ta stöd på

Haha, och jag tycker det ser jätteintressant ut! Men beror ju såklart på vad man har för häst och hur dess mun ser ut.
Har också funderat på bett-tejp som komplement, för att få ett formbart bett utan allt för skarpa punkter.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
309
Senast: Elendil
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka