Bett vid lättklass tävling?

Sv: Bett vid lättklass tävling?

Hm jag upplever att det gör han inte.Jag har en hög nosgimma med nosband acchen tror jag jag glömer det varje gång och dn gillar hästen.Jag red alltid med remont innan men hästen gillade den inte!

Jag blir så fundersam över detta med bett, begriper inte folk att det handlar inte om vilka bett ni sätter i munnen på hästen. Fortsätt du och rid på tredelat, gärna med fasta ringar.
Har också en otroligt het häst som gärna försöker dra iväg men det handlar om att rida rätt från börja, få hästen lydig för hjälper helt enkelt och det ligger mkt träning bakom det.
Mkt skritt och få igenom, sen kan man börja med de andra gångarterna
Och framförallt rida med så lite kontakt i mun som möjligt.
Det ska bara "pillas" lite med ringfingret emellanåt vid halvhalt, halt, i samband med de andra hjälperna, säte, vikt, buk, rygg och röst.

Var på regionala på Örnäs i helgen och det är skrämmande hur young riders rider, drog i tyglarna så det stod härliga till, det var dock nggr som red jättebra:)

Jag har också en "väldigt" het häst, i olika sammanahang. Ena dagen får man nästan sparka fram honom och nästa är han som en raket utan broms. På bana är han dock alltid väldigt het, vi har svårt att få till bra trav & skritt, och i galoppen drar han om jag inte rider på typ stång. Därför tävlar jag bara tölt just nu och då går det hur bra som helst.
Just för att han ska lära sig att ovalbana inte är lika med sticka ..

*kl*
Räknas inte lagsm som lättklass? Har hört att det va några som tävlade på stångbett där... om det då räknas som lättklass borde väl dom då diskas? eller är jag ute och cyklar.

lite trådkapning
En till fråga om bettsling+nosgrimma. Vet att man inte får tävla med remont om man har bett med hävstångs effekt. Men när man ser det och domarna inte gör det, ska man då säga till?

Pessoa+remont? är det tillåtet?

*kl*
Räknas inte lagsm som lättklass? Har hört att det va några som tävlade på stångbett där... om det då räknas som lättklass borde väl dom då diskas? eller är jag ute och cyklar.
Vi var väldigt osäkra på detta med stångbett på lag-sm, så vi frågade. där sa dom, att alla domarna var överrens om att stångbett var tillåtet på ovalbane+passgrenarna.
alltså inte dressyr, trail, terräng, show.

lite trådkapning
En till fråga om bettsling+nosgrimma. Vet att man inte får tävla med remont om man har bett med hävstångs effekt. Men när man ser det och domarna inte gör det, ska man då säga till?

Pessoa+remont? är det tillåtet?
Där har du rätt, remont och stång är inte tillåtet tillsammans.
men däremot stång+aachen får man tävla på.
känns inte som om pessoa+remont borde vara tillåtet men det överlåter jag åt nån annan.

Okej. då fattar jag med lagsm. Hade nämligen fått för mig att det va klassat som lättklass. Men bra att ni frågade! :)

Tycker pessoa + remont inte riktigt stämmer... Hoppas ngn annan löser den frågan!

att alla domarna var överrens om att stångbett var tillåtet på ovalbane+passgrenarna.

Litet tillägg bara ..

Det gällde ju inte typ lätt tölt, 4gång spec, lätt T2 + 5gång tror jag (?) har för mig att den var lätt.
Men såg ändå en tjej som red en lättklass-gren på Pessoa, men som inte blev diskad ..

Litet tillägg bara ..

Det gällde ju inte typ lätt tölt, 4gång spec, lätt T2 + 5gång tror jag (?) har för mig att den var lätt.
Men såg ändå en tjej som red en lättklass-gren på Pessoa, men som inte blev diskad ..

Dessutom var det mååånga som red på pessoa med tygeln i understa "ringen" ;)

Litet tillägg bara ..

lätta tölten fick man rida med stång, det vet jag eftersom jag själv red lätta tölten med stångbett ;)
5g fick man åxå rida med stång.

Klasserna på Lag-SM är lättare än tex C-klass, med det är ändå andra regler än de som gäller för just "Lätt klass" på en vanlig FIPO-tävling. "Lätt klass" går under de vanliga FIPO-reglerna, och reglerna för Lag-SM är istället FYC FEIF-Ungdomstävlingsreglemente (Feif Youth Classes).

Så vill man ha reda på vilka bett etc. som är tillåtna på Lag-SM ska man kolla FYC-reglementet, där det i sin tur står vilka bett som är tillåtna hänvisat till FIPO. :)

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
779
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka