Bett vid lättklass tävling?

I

islandforever

Jag tävlade nyligen en keppni tävling med flera ryttare på på banan och då blev min häst peppad av dom andra så han blev stark och det blev jobigt att hålla honom.

Rider på ett vanligt tredelat tränsbett.

Jag har fått tips om att testa med pelham men vad vi inte visst var om man fick tävla med det.
Stång vet jag att det får man inte tävla på i lättklass.

Jag har läst fipo men kommer inte fram till något..

Har ni tips på andra bettlösningar så berätta....:smirk:

Sv: Bett vid lättklass tävling?

Endast ringbett i lättklass, pelham räknas som bett med skänklar och är tillåtet från öppen klass och uppåt.

Pessoa får man rida på det då?

oooops då får jag hoppas att det var en engångdhändelse att att blev peppad av dom andra!!!:crazy:

Det sägs att man inte får tävla med tygeln längst ner på pessoa stämmer det???

Har inte läst FIPO men har för mig att man inte får det. På lättklass gäller inget hävstångsbett eller hissbett eller whatever.
Sen vet jag inte riktigt hur det är med hur bettet får se ut i munnen, även om det är tränsbett. Det där med tungfrihet osv.

Det sägs att man inte får tävla med tygeln längst ner på pessoa stämmer det???

Öht så tycker jag det är konstigt om folk tävlar på pessoa, det är ju ett rent hoppbett.det har iaf stått i fipo att bett som normalt används på islandshästar accepteras(alltså i fipoklass inte lätt klass), men jag vet nu inte om pessoa är att föredra framför pelham tex, pga att pelham är ett bättre bett ur hästens synpunkt iaf, så länge man inte sätter en kedja på pessoat, men då kan man diskutera om det är tillåtet, kan inte fipo utantill.

Pessoat var det en kompis som undrade om..

Jag ska testa ett rakt bett med lösa ringar och se om han tycker om det!

jag har sett ett antalstycken som tävlar med pessoat på nedersta ringen ..

jag själv tävlar och rider mycket hellre med ett pelham ..

Det står i FIPO att bett som INTE hör till ridning är inte tillåtna. Hoppning är ridning och därav tillåtet. Men som sagt inte i lättklass får du rida på pessoa.
Det är körbett som du inte får tävla på.

Men vid vissa tävlingar får man ha ett tredelat bett med parerstänger, vilket klassas som ett körbett.
Förstår inte riktigt varför det gör det, men så är det ..

Men du läste ju den andra tråden! Svarar samma sak här ang. bett med parerstänger i lättklass:

fullcheekbettet med parerstänger:
Fråga huvuddomaren! (och ha med ett annat bett ifall HD säger nej).
Bettet är egentligen ett körbett, men det var pessoabettet också från början. Det har använts som ridbett länge och är ett snällt bett.
Så det är skillnad från domare till domare om de godkänner det eller ej.
Personligen brukar jag godkänna det.

/Malin

Men jag svarade på Sprettur som sa att man inte fick ha det ;)
Menade på att man ibland får ha det ..

Då får man träna på att kunna gå som vanligt brevid andra hästar och mycket halvhalter m.m lycka till!;)

Hm, jadu. Jag har en häst som blir het på banan och där funkar inte att träna några halvhalter inte ;)
jättetråkigt att han ska hålla på så ..

Jag tävlar på rakt bett och bygelnosgrimma, det har fungerat bra.
Alltid svårt att veta vilket bett som är tillåtet, men man kan ju alltid fråga huvuddomaren om man är osäker.

Mitt största problem var då att hästen är inte så pigg hemma på banan när man rider som han blev med flera hästar på banan.

Bygelnosgrimma vad har den för efferkt?

det är en korringeringsnosgrimma, som gör att hästen inte kan flytta käkarna i sidled.
Den kan även användas för att bettet ska få lite större frihet(inget som ligger emot)

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
779
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka