Bett vid körning

A

Akela

Jag red tidigare en häst där mamman i familjen höll på med körning. Hon sa att det finns lagar som säger att man inte får ha vilket bett som helst vid körning, framförallt av säkerhetsskäl så skulle det vara lite skarpare.
Stämmer detta? Eller får man köra med vilket bett man vill? :confused:

Ja man får köra med vilket bett man vill men inte tävla på vad man vill. :)

Jag kör min nordis på vanligt tvådelat. Det där med speciella bett är snarare tradition än ngt annat. Faktum kvarstår att om hästen får för sig ngt så kan du oftast inget göra oavsett vilket bett du har. F ö så bör man känna hästen tillräckligt väl och veta att den är ordentligt inkörd och att man kan kontrollera den innan man spänenr för den framför en vagn. Det finns så mkt som kan gå fel med en vagn... (man har får få hjälper att ta till om ngt börjar gå åt skogen). Ska man tävla i körning är det dock krav på speciella bett, tror jag, men vet inte vilka kriterier som gäller. För vanlig körning i skog och mark däremot går det oftast bara fintfint att ha vilket bett man än väljer och som hästen trivs med. :bump:

När du tävlar i lätt klass iaf får du ha vilket bett du vill. I medelsvår också tror jag. Men som sagt är det att rekomendera ett bett där du kan plocka fram nödbromsen. Detta fungerar iaf på min shettis men på större hästar spelar det nog ingen roll om den fått panik eller på annat sätt verkligen inte lyssnar.

Sv: Bett vid körning

I Körning så råder det fri betsling i alla klasser dvs. Du får köra på vilket bett du vill med förutsättning att det sitter i hästens mun. Hackamore är inte tillåtet.
/M

Oj, då har jag virrat till det. Har inte så stor koll på tävlingar i körning, aldrig varit något jag tror jag skulle klara. Det är ju väldigt vettigt att man får använda vilket bett man vill (utom hacken), bra mycket bättre än inom klassisk ridning (isht dressyr) där man har så bestämda bettkrav...

Jag håller med om att det kan vara bra med en "nödbroms". Hellre ett skarpt bett med en väldigt lätt hand.
Jag brukar köra på ett jaktkandar, men fick för mig häromdagen att testa att inte använda tömmarna alls. Jag hade dom givetvis på men jag satte mig på dom och var ute en lång sväng utan att använda dom en enda gång. Det gick jättebra, jag lät honom inte galoppera, men allt annat gjorde vi. Nu behövde vi visserligen inte vända, det hade jag nog inte klarat utan tömmar, och han gick inte i form, men jag är ganska stolt iallafall.

Läskigt... Jag har förvisso ganska lösa tömmar på min häst och behöver sällan ta i honom, men jag skulle inte våga att inte använda dem alls. Det skulle nog vara lite för populärt för min travare när han upptäckte att jag inte ens höll tillbaka honom när han försöker leka Solvalla på hemvägen... :smirk:

Det är ett vanligt rykte att man måste köra med stång på väg för att försäkringar ska gälla.
Det finns ingen sån lag och inte heller nåt i försäkringsvillkoren.
I brukskörning kan du få straffpoäng om du har ett skarpare bett och dessutom om du har nosgrimma.

I ridsportförbundets tävlingar är nosgrimma obligatorisk.

Sv: Re: Bett vid körning

"Faktum kvarstår att om hästen får för sig ngt så kan du oftast inget göra oavsett vilket bett du har."

Det är därför man numera har bilar =)

På min shettis fungerar det! När jag körde han på tränsbett i vintras var jag tvungen att svänga in i snödrivorna för att få stopp på han, även från lugn trav!!

Sv: Re: Bett vid körning

Till Imported_Dreamer:
Jo, det förstås. Kanske skulle vara lite säkrare att hålla sig till bilarna. Då slipper man iaf bekymra sig om bett. Eller avla fram en hästras med inbyggd ratt? :idea: :D

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 270
Senast: Derivata
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: dukie
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka