Bett till travare med "orolig" mun.

Evergreen

Trådstartare
Bett till travare med \"orolig\" mun.

Tänkte höra med er här inne, eftersom det finns rätt många här med ridtravare, om någon kan tipsa om bett till en f.d travare som inte riktigt gillar när man har i honom? Alltså slänger med huvudet riktigt mycket.

Det är inte min häst, men jag hjälper till att rida honom.

Det är inte jämt han gör så, men när han får lite mer "krav" på sig så protesterar han genom att slänga med huvudet & gapa, tugga och hålla på.
Tänderna är kollade!

Just nu går han på tredelat, och vi har testat rakt bett. Det funkade lite bättre.
Jag funderar på ett rakt gummibett. :confused:

Och ja, självklart är vi lätta i handen och eftersom han inte är riden så länge så är kraven inte så höga på honom. Vi tränar bara på att gasen och bromsen ska funka, samt styra lite... :)

Tips tack!

Re: Bett till travare med \"orolig\" mun.

kanske testa ett bett som hästen är van vid, som den haft på travet kanske?

om han haft ett vanligt travbett, det är ju ett sånt tvådelat med fasta ringar, prova ett sånt?

fasta ringar brukar ju ibland hjälpa hästar med en orolig mun?

försök hitta ett smalt gummibett då, kanske ett sånt där smalt rakt silikonbett skulle funka eftersom han funkade ganksa bra på rakt bett?

Min häst var åxå sånn. Så fort jag började kräva något av henne eller om hon blev rastlös om vi ex. Bara skrittade runt på långa tyglar.

Frågande veterinären som besiktigade henne och hon tipsade mej om ett rakt bett eftersom att det ligger mer stilla i munnen. Och dte funkar jätte bra även om inte jag gillar det.

Men ta inte gummibett. Våran hästtandläkare sa att dte var jätte dumt med plast och gummibett. Det förstörde tänderna och låg inte alls bra i munnen. ta hellre vanligt rakt.

Som det låter på din beskrivning så är hästen inte riden under en längre period. Om det raka bettet funkade bättra så skulle jag anväda det under en längre tid så hästen fick tid att vänja sig i lugn och ro. Att hästen protesterar beror troligen på att det stränar och känns jobbigt i alla nya muskler som han måste utveckla nu när han är ridhäst. Lugna er med bett byten och låt hästen lära sig jobba i lugn och ro. För många bett byten kan också vara frusterande för en häst.....

Vad jag har användt på alla hästar som är oroliga i munnen och som hittills alltid har provat är ett rakt bett i metall med fasta ringar och i kombination med en remontgrimma!
Prova en vecka, det kan ta tid innan de vänjer sig!

Prova side-pull! Det har vi på den ridtravaren jag hjälper till att rida till. Hon var väldigt orolig i munnen, men slog inte med huvudet. Jag kollade henne i munnen och konstaterade att hon var fruktansvärt låg i gommen! Det finns helt enkelt inte plats för ett bett där. Vi provade rakt smalt, smalt tredelat, smalt tvådelat. Hon gick något, något bättre med det smala raka. Men när hon fick side-pullet slappnade hela hästen av och kunde börja koncentrera sig på arbetet. Hon är liiiite orolig i munnen fortfarande, men det tror vi är "inlärda ticks".
Så jag rekommendrar att prova ett side-pull! Kan göra underverk!

//Alice

Ett rakt smalt trav-läderbett brukar vara bra. Finns på travshopen.

Varför inte träna start och stopp från marken i grimma, till att börja med?
När hästen förstått var det går ut på och klarar av det så brukar det vara lättare med bett -ifall den är fysiskt frisk.

Bara några funderingar på bett:

Min häst la ofta tungan överbettet och drog långsamt tygeln ur handen - hon fungerar jättebra på ett tredelat westenbett med lite hävstång och kindkedja. Jag tror kindkedjan kan vara bra eftersom den ger hästen en ny signal att gå på istället för att lära om ett gammalt beteende.Dvs om hästen har "lärt sig fel" på travet. Men detta är ett bett där man enligt min tränare ska rida på ganska långa tyglar och ej kontakt i munnen hela tiden och som tandläkaren ej rekomenderade (min sa att eftersom min häst var så fin i munnen så var det ok för oss). Nu förtiden ligger tungan på plats och jag behöver knappt hålla i tyglarna och ändå går hon i form.

En annan travhäst jag red var superkänslig på pessoabettet, i början kunde man inte ha sträckta tyglar, då slog han med huvudet. Det blev bättre med tiden, men det räckte för det mesta med att röra lillfingrarna för att han skulle lyssna. Att jag inte bytte till ett snällare bett berodde på att han samtidgt travtränade/tävlade och var svårt för dem att hålla...och de var rädda att jag inte skulle få stopp på honom om jag red i för höga hastigheter...

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 574
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb