Bett till stark häst??

Sv: Bett till stark häst??

Ett kimblewick är väl också hyffsat snällt? :)

Eller har du provat bara ett vanligt rakt? Funkar SUPER på min häst som blev lite för stark för mig förut, innan red jag på tredelat.

Kimblewick och jaktkandar är väl samma sak? :D

Läste vidare sen i tråden, var lite snabb där! :D

Angely o Thedot..
Ja de låter också ngt som man skulle ta o prova kasnke...det skadar ju aldrig att försöka!:D
Tack för de suveräna:banana: tipsen:D

Hackamore kanske vore ett alternativ med? Min starka lillherre har jag testat lite olika på. Vanligt tredelat kan han vara ruskigt stark på, jaktkandaret fullkomligt hatade han. Men hackamore har av nån anledning fungerat alldeles förträffligt! :)

Jag tänker såhär:
Man ska alltid sträva efter att rida på så snällt bett som möjligt, men är det inte bättre med ett skarpare som man tar i en gång och så räcker det sen än ett snällt bett som man måste sitta och segdra!

Min ponny klarar jag hur bra som helst i dressyren och när jag rider själv på ett tredelat. När jag rider med andra eller hoppar blir hon väldigt laddad och då är det ganska skönt att ha pelhambettet istället för att sitta och slita i henne, då blir hon bara värre.
Jag rider mkt dressyr och tränar mkt på markarbete med bommar och låga hinder. Då funkar hon bra, men på högre höjder blir hon PIGG!

Om jag var TS skulle jag prata med min tränare :)

Byt inte till starkare bett. Träna mer lydnad (gärna på långa tyglar) med ett så milt bett du kan så kommer du att märka skillnad efter ett tag.

kimblewick!!!
kalas bra bett!
behöver bara röra millimeter med handen med det bettet..

Du har ett vanligt två eller tredelat, sen tar du ett käk bett dvs ett sånt man använder inom travet som uppkäk.
Sen fäster du ihop dom två betten, du behöver inte ha en skarp hand, du får mjuk och fina tygel tag, sammtidigt som du får tillbaka hästen på ett enkelt sätt.

Så här

Du behöver ju inte titta på min häst som ser väldigt alert ut:angel:

Så tänjker ja me;):banana:
Skaträna för ny tränare imon, så får se vad hon säger, dock är det ju svårt då hon aldrig sett hästen förut...

Det skulle kanske funka, dock kan han ha problem med att gå lite bakom hand, men eftersom ja bara hoppar med det isådana fall så tror ja inte det skulle vara ett problem...

Ojoj...nu har ja många att prova;):D

Han är som sagt väldigt lydig, det är då det blir större o på tävling han "tänder"....då blir det svårare att få tillbaka honom...
Ja tar hellre en gång mjukt, än flera hårda tag...dessutom är det ju väldigt viktigt att snabbt få tillbaka dem i hoppningen...Som sagt hemma på träning, lydnadshoppning m.m går han väldigt bra på ett vanligt tredelat...

har du ngn bild på bara travbettet?? Har ingen koll på sådant:D

Min häst var oxå väldigt "dragig" förut och hoppen blev flacka.. Min tränare rekomenderade mig då att prova med ett Mylerbett. Han gick mycket bättre på det!

det beror liksom på vad problemet är, om probleet är att hästen lägg sig i handel skulle jag rekomendera ett gummipelham, det är inte skarpt men väldigt starkt, mycket hävstång, sen kan du ju alltid sätta gelskydd runt kedjan, det är bra också för då kan du reglera styrkan i bettet med hjälp av längden på kedjan.

om hästen inte är stark i munnen utan bara är hetsig så betsla ner så att hästen inte har någonting att ladda mot.

Jag har lånat ut mitt Sidepull (bettlöst westernträns) till folk med galna fullblod, heta hopphästar och andra som inte får stopp på sina hästar och alla har köpt eget efter detta och varit mycke förvånade över hur bra det fungerar.
Man får kanske inte tävla med Sidepull men det brukar vara bra på träning.

(råhudsrep och inget "snällt" läder över nosen)

Håller med du. ;) Jag har bla ridit en galoppör m sidepull och det funkar fin-fint på nya pållen också (milda varianten! Brett läder över nosen)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 313
Senast: caballus
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Utrustning Min dotter är liten på sin stora häst , men det går bra ändå. Men när de tävlar hoppning, så är den väldigt stark och hon skulle behöva...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Harbor
·
Utrustning Hejsan Buke, jag skulle behöva lite hjälp gällande bett till min gamla c-ponny som min 9-åriga lillasyster tagit över. Han är en...
Svar
19
· Visningar
9 487
Senast: Springsteen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka